tirsdag den 24. juli 2012

God modtagelse af Laputa

Laputas premiere i torsdags blev nok overskygget af en anden film, der havde premiere samme dag - nemlig The Dark Knight Rises. Den "almindelige" biografgænger lagde nok ikke mærke til premieren, og det hjalp nok heller ikke, at filmen kun kom i 6 biografer. Nogle bliver nok også skræmt væk af filmens alder - den er 26 år gammel, og forstår måske ikke, hvorfor filmen vises i biografen nu. 

Laputa: Slottet i himlen er dog blevet set af en række anmeldere.
Filmz giver Laputa 6/6 stjerner. I anmeldelsen kommer anmelderen omkring Miyazaki men også de forskellige lag i filmens historie.
Politikens IBYEN uddeler 5/6 hjerter til Laputa. Anmeldelsen går mere i dybden med filmens temaer, problematikker og budskaber.
CinemaZone tildeler Laputa 5/6 stjerner. Det er en meget klassisk anmeldelse, som kommer omkring Miyazakis betydning, hans inspirationskilder og filmens historie.
aoa.dk oplevelser i Aarhus giver Laputa 5/6 stjerner. Anmelderen har set filmen sammen med sin 7-årige datter, hvilket er mundet ud i en anderledes og virkelig velskrevet anmeldelse.
Filmmagasinet Nosferatu er mere kritiske og giver 4/6 stjerner til Laputa. Anmelderen skyder skylden på "en lidt for amerikaniseret animationstilvending".
Filmglad giver dog den laveste karakter med kun 3/6 stjerner, hvilket kan være svært at forstå, da anmeldelsen mest består af en beskrivelse af, hvad filmen handler om, generel fakta om filmen og Miyazaki.

Jeg har ikke selv set filmen, og jeg ved heller om jeg når det, inden den bliver taget af plakaten i Århus. Får jeg set filmen i biografen, skal jeg nok skrive et blogindlæg omkring det.

3 kommentarer:

  1. Er en skøn film, som jeg kun kan anbefale at du ser, nu har du jo også set en 1:1 udgave af robotten ;)
    Tror dog desværre heller ikke jeg kommer i biografen og se den da den nok er taget af, inden jeg får tid til at tage til værløse. Er også lidt synd den ligger oven i så mange andre store film, og idet mindste ikke har fået arrangeret et eller andet i sammenhæng med repræmieren, så som foredrag eller lignende, da det er en film som efter min mening, har meget at byde på, hvis man også indrager resten a Hayao Miazakis univers :)

    SvarSlet
  2. Jeg har skam set filmen, selvom det er ved at være en del år siden efterhånden. Jeg har den stående på dvd, men jeg ville gerne støtte den biografen og opleve den på det store lærred.

    SvarSlet
  3. Kunne heller ikke forstå det ^^
    Og har det ellers på samme måde :3

    SvarSlet