tirsdag den 26. april 2016

Troldespejlets Top 50 animeserier

Den 19. april spurgte Troldspejlet sine følgere på Facebook om, hvilke animeserier der er de bedste. Det opslag fik hele 379 kommentarer, hvor iblandt der blev foreslået mange forskellige titler. De fleste nøjedes heller ikke med et enkelt forslag, men kom gerne med nogle stykker. Selv nævnte jeg både tre klassikere, som har haft stor indflydelse nemlig:
  1. Dragonball
  2. Sailor Moon
  3. Neon Genesis Evangelion 
og så min personlige Top 3.
  1. NANA
  2. Saikano / She, the Ultimate Weapon
  3. Honey and Clover
Jeg ville gerne nævne de tre serier, jeg selv bedst kan lide, men jeg forventede på ingen måde, at de ville komme med på listen. Det er de for ukendte til i Danmark.

Den 23. april kom Troldspejlet med sin Top 3 over animeserier. Som forventet var en af dem Dragonball. Det var dog klip fra Dragonball Z, der blev vist... men det er selvfølgelig også del af Dragonball, der har været vist på dansk TV. Personligt føler jeg dog, at der er noget forskel på den første Dragonball-serie og så Z. Nr. 2 blev til min overraskelse Cowboy Bebop. Jeg troede ikke, den stod så stærkt. På 3. pladsen kom endnu en shounen serie i form af Attack on Titan. Jeg havde forventet at se den på den færdige liste men ikke i Top 3. Det er en animeserie, som jeg synes er blevet hypet aaaalt for meget.

I går offentliggjorde Troldespejlet sine Top 50 animeserier på Facebook. Ligesom med Troldespejlets mange andre Top 50-lister, er det kun de tre øverste, der er numererede. Resten står desværre bare alfabetisk. Hvis man læser kommentarerne, kan man dog se, at det ikke lige er alle, der har fanget det med den alfabetiske rækkefølge. XD


Jeg kender alle titlerne på listen, og jeg har set lige under halvdelen af dem færdige. Der er som forventeligt mange, der har kommenteret, at de savner den og den serie. Selv savner jeg rigtig mange serier, som jer der husker min Top 20 nok har regnet ud. Derudover har jeg dog også tre klager til listen. 
  1. Jeg definerer anime som værende japanskproduceret tegnefilm - ergo hører Avatar: The Last Airbender ikke til på listen. 
  2. Det skulle være de 50 bedste animeserier, så hvorfor er der også film med (Akira og Ghost in the Shell)? Ja, der findes også en GITS-serie, men den hedder Ghost in the Shell: Stand Alone Complex - og eftersom det ikke står der, går jeg ud fra, at det er filmen, der er sat på. 
  3. Man kan ikke bare skrive "Gundam" og mase alt i den franchise sammen. 
Selvom jeg ikke er enig i listen, synes jeg dog, det er godt, at Troldspejlet skaber noget opmærksomhed omkring anime. Listen og kommentarerne kan måske inspirere flere til at begynde at se anime og/eller se et bredere udsnit af serier. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar