mandag den 20. juni 2016

Stemningen lokker Sofie tilbage til Genki år efter år.

32 dag til Genki 2016. Mit første optaktsinterview er med Sofie Nielsen. Hun er 23 år og bor i Ølstykke. Pt. har hun sommerferie, men ellers læser hun optometri til dagligt. Hun bliver optiker, når hun er færdig. Sofie deltog til Genki for første gang i 2010, og siden da har hun trofast besøgt connen hvert eneste år. Genki 2016 bliver dermed hendes 7. Genki.


Hvordan opdagede du Genki i sin tid?
Jeg havde en veninde, som havde en veninde, der gik til cons. Min veninde vidste, at jeg er rigtig glad for tegnefilm. Så da hendes veninde ville have hende med til J-popcon i 2009, ville min veninde have mig med også. Jeg faldt pladask for konceptet, og min venindes veninde syntes, det var fedt, at jeg var lige så entusiastisk omkring det, som hun selv er. Så nu er vi con-buddies. XD Det var også min venindes veninde, der fortalte mig om Genki. Min venindes veninde kunne se, hvor fedt jeg syntes J-popcon var, og foreslog så, at jeg da også skulle med til Genki. 😊

Hvad får dig til at vende tilbage til Genki år efter år?
Nu har det været lidt anderledes i år, fordi J-popcon havde Pokémon-tema, men ellers synes jeg, at J-popcon er meget mere fokuseret på anime og manga, end Genki er. Det er jo sådan set fint nok, men når jeg nu er en Disney-pige (og Dreamworks) meget mere, end jeg er en anime-pige, så er der bare meget mere genkendelsesglæde til Genki.
Der har også altid været bedre styr på arrangementerne til Genki. Der er bedre plads og udsyn for tilskuerne til cosplayshowet og Craftmanship konkurrencen. Jeg ved ikke, om det er de samme gophere til J-popcon og Genki, men de er 1000 gange mere underholdende til Genki. Der er også en meget "laid back" og familiær stemning, som jeg synes er unik for Genki, og som nok mere end noget andet er det, jeg kommer tilbage efter.
Når jeg prøver at overtale folk til at tage til cons med mig, er det altid Genki, jeg vil have dem med til, for det er mere stille og roligt og nede på jorden. De store events slutter heller ikke klokken midt om natten. De store events som cosplayshow og craftmanship, er bedre arrangeret, og ligger på bedre tidspunkter end J-popcons gør. Jeg er ikke så meget for at være oppe hele natten. Så det at cosplayshowet er færdig med prisoverrækkelser og det hele før klokken 22:00, synes jeg, er vildt fedt.

Hvordan synes du, at Genki har udviklet sig i løbet af årene?
Jeg synes, Genki er blevet mere bredspektret. Der er rigtig mange forskellige ting, cosplayere, boder og events fra mange forskellige genrer. Det er rigtig fedt, når man er med som sådan en lidt blandet nørd, at der ikke kun er fokus på anime og manga - og heller ikke kun nye tegnefilm.

Hvad synes du om Farum Arena som ramme for Genki?
Det er rart, at det er så tæt på mig. XD Jeg synes, det er et fedt sted. Jeg er især vild med den store sal, hvor cosplayshowet og de andre store events bliver holdt, og med den udendørs scene. Der er også kommet mere styr på kødannelserne op til de store events, så man kan godt mærke, at de har været der i nogle år

Hvilken Genki har efter din mening været den bedste og hvorfor?
2014 var rigtig fedt - mest fordi det var første gang, jeg lavede mit eget cosplay, og folk genkendte det, tog billeder og var rigtig søde. Jeg mindes også, at cosplayshowet var rigtig godt det år. Min første Genki i 2010 husker jeg også som fantastisk. Der var det i Roskilde, og man blev opfordret til at spørge efter Allan-merchandise. Alle var bare så glade og imødekommende, og folk blev virkelig begejstrede, når de hørte, at jeg aldrig havde været der før, og så ville de have mig med til alle mulige events. 😊

Hvordan er dine forventninger til Genki 2016?
Jeg har en klassekammerat, der skal med for første gang, så jeg regner med, at jeg skal have hende med lidt rundt og vise hende, hvor søde alle er. Derudover har jeg for første gang faktisk kigget på et program, og der er en del events der ser interessante ud. Så jeg tænker, at jeg nok skal til nogle af dem. Og så ser jeg, som altid, rigtig meget frem til cosplayshowet og Craftmanship konkurrencen, hvor jeg bare sidder og er betaget af, hvor dygtige folk er. Jeg skal bare have en rigtig fed weekend. 😊

Hvilke events har du udset dig?
Cosplayshow og Craftmanship, altid. Så var der nogle paneler som så spændende ud. Noget med cosplay på budget, og crafting af store cosplays. Derudover er ting som Dating Game og Lip Sync Battle altid god underholdning, så dem plejer jeg også at se.

Er der noget, du håber, at Genki har forbedret i forhold til sidste år?
Sidste år havde de faktisk fået styr på sovesalene, som ellers var en af de meget få ting, jeg havde at sætte en finger på til Genki. Der var lidt langt til sovesalene, men det var mest, fordi jeg havde en veninde der vrikkede ret slemt om og skulle hjælpes tilbage efter sine ting. I det tilfælde havde alt dog været langt. Til gengæld fik hun hjælp af adskillige gophere meget hurtigt, efter hun vrikkede om, og til at hente sine ting i sovesalen (som jeg ikke måtte hjælpe med, fordi jeg havde ikke billet til sovesalen).
Der er også stor opmærksomhed på, at vi som gæster har det godt, mens vi er der. Så gopherne holder øje med, om der sidder nogen og har det skidt. De går også rundt og husker folk på at drikke vand og spise mad ind imellem.

Så der er ingen områder, hvor du mener, der er brug for forbedring?
Der er selvfølgelig altid småting, men det er virkelig det, der er med Genki nu. Der har før været meget store problemer med sovesalene, men det havde de fået styr på sidste år. Der har været problemer med kødannelser før cosplayshowet, som spærrede for adgang til andre rum, men det har de styr på nu.
Det der umiddelbart er tilbage på nuværende tidspunkt, er at der bliver meget fyldt i Dealer Room, og det er svært at komme til sine ting i Sleep Hall midt på dagen. Det er bare nogle ting, der er lidt svære at gøre noget ved. Så set fra min synsvinkel har Genki rigtig godt styr på deres con.

Hvad synes du om temaet?
Altså... Horror er ikke lige noget, jeg ville have valgt. XD Jeg går ikke op i, hvad temaet er til conner. Normalt ved jeg slet ikke hvad temaet er. Så umiddelbart er det ikke noget, der kommer til at have indflydelse på min con. Medmindre de vælger, som en del af temaet, at gæsterne skal forskrækkes. Det ville passe virkelig godt til temaet, men jeg ville blive et nervevrag af det. XD

Nu ved jeg godt, at der kun er afsløret en af dette års gæster, men plejer de at have en betydning for dig?
Jeg plejer først at finde ud af, hvem gæsterne er, når jeg er der. XD Min veninde siger til, hvis hun mener, at jeg vil blive begejstret for en bestemt gæst, men det er ikke de indbudte gæster, jeg tager til Genki for. Det er stemningen og menneskerne og cosplayshowet og Craftmanship konkurrencen og Dealer Hall.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar