Én ting er at opleve Genki som deltager. En anden er at få hele molevitten til at løbe rundt. Som arrangør kan man løbe ind i alle mulige former for komplikationer og problematikker. Udfordringen er så at få det bedst mulige ud af det, så deltagerne mærker det mindst muligt - eller slet ikke. Her i dette blogindlæg, tager jeg jer endnu en gang med om bag Genki i selskab med Victor Alring.
Billedet er taget af Morten Svendsen |
Hvordan synes du, at dette års Genki gik sådan overordnet?
Jeg vil sige, omstændigheder taget i betragtning, at det gik udmærket, men kigger man helt pragmatisk på det, så levede Genki 2017 ikke op til den standard, vi normalt sætter, hvilket er meget beklageligt. Vi oplevede flere setbacks bare den sidste måned op til connen, end vi gjorde i 2015 og 2016 sammenlagt.
Hvor mange deltagere var der?
Vi havde 1.981 betalende gæster, mod 2.039 gæster i 2016 og 2.230 gæster i 2015. Vi har dog set en nedadgående trend i mængden af weekendbilletter vi sælger, kontra éndagsbilletter.
Hvad tror du denne trend skyldes? Er det en trend, I vil forsøge at vende?
Hvis jeg skulle give et bud, så tror jeg, det skyldes vores stigende tendens til at ligge størstedelen af vores events lørdag, hvilket efterlader søndag og fredag lidt "tynde" i indholdet. Så det kan ikke rigtigt betale sig at købe andet end en lørdagsbillet. Vi vil derfor forsøge at sprede vores events lidt bedre, så man får mere ud af at være der om fredagen og søndagen.
Hvad fungerede især godt?
Vi indgik et samarbejde med en ny billetleverandør, som vi faktisk har været rigtig glade for. Nogle af vores gæster har også rost, hvor nemt det har været at finde rundt i, i modsætning til andre vi har brugt.
Mange af vores udendørsevents, især danseevents, har været ekstremt populære, til trods for det nogle gange dårlige vejr.
Vores frivillige har også gjort et helt fantastisk stykke arbejde, både op til og under connen, og har virkelig været på bolden i år, til trods for at alle vagter blev forlænget med 2 timer.
Billedet er taget af Mathias Egeberg |
Hvad skal I have forbedret frem mod næste år?
Der er (desværre) en del ting. Lige nu sidder vi og kigger på en omrokering af lokaler, fx at Expo Hall splittes op, så forhandlerne får hele salen. Alle kunstnere rykkes ind i, hvad der i dag er Otaku Central, og Otaku Central rykker op og bliver en del af Game Room. Det gør, at kunstnerne får mere plads, at vi kan få flere forhandlere med, og at vi får fyldt game room bedre ud. For at bekæmpe støjen prøver vi reducere lyden på de enkelte TV og sætte rumdelere op.
Vi indgår også en dialog med Farum Arena om at få gjort noget ved varme- og fugtproblemet i eventrum 1 & 2 - vi har prøvet få en løsning op at køre siden jeg tog over, og nu skal det altså være.
Vi kommer også til at udvide mere med vores kulturrelaterede events, som er nødt til at gøre et ordentlig comeback, både mht. japansk men nu også koreansk. Vi har i løbet af i år gjort en del af forarbejdet for både kultur- og diskussionsevents, så vi ser frem til, at det bliver realiseret og annonceret.
Der var nogle komplikationer med sovesalene. Det førte bl.a. til, at nogle deltagere blev rykket fra Marie Kruse til Stenvadhallen. Kan du forklare nærmere, hvad der skete?
I korte termer munder det ud i, at Marie Kruse bookede nogen oven i os, så vi ikke fik adgang til vores lokaler om torsdagen, som vi skulle, men først fredag ved middagstid. Så allerede én dag forsinket gik vi en brandrunde, mens vi forberedte sovesalene og opdagede, at branddørene til to af salene ikke havde været ordentligt vedligeholdt og kun kunne åbnes med vold.
Vi ønskede ikke at risikere folks liv og sikkerhed, hvis uheldet var ude, og blev nødsaget til at evakuere salene og sende folk til Stenvadhallen. Vi beklager den gene, det var for gæsterne, og brandmajoren har også haft et stærkt ord med skolen ugen efter, hvorfor vi mener, det er løst til næste år.
Artist Alley har fået noget negativ kritik i år. Dels sad artisterne meget tæt, og dels var bordene ret små. Hvorfor var det endt sådan?
Over 30 borde (dem vi bruger til AA) var forsvundet fra Farum Arena - selv halvagterne kunne ikke finde dem. Vi endte med at tage borde fra andre områder på Farum Arena, fra Marie Kruse, og vi kørte endda helt til Ballerup for at hente borde derfra, da vi ellers ikke havde nok. Derfor endte vi med borde af andre dimensioner end sidste år mange steder.
For at forhindre at dette sker igen, har vi fundet en udlejer, der kan gøre borde klar til os med dags varsel, så vi er forberedte på det større udbud til næste år.
Game room virkede ret tomt, fordi det kun var ca. halvdelen af lokalet, der blev brugt. Var det med vilje, så der var en alternativ plads til udendørs aktiviteter i tilfælde af regn? Eller var der andre grunde til det?
Slet ikke - meningen var, at det næsten skulle være fyldt. Vores oprindelige samarbejdspartner for game room valgte dog at tage til et andet event i Sverige, der lå samme dato (ikke Närcon) og havde ikke mulighed for at rykke.
Var det ikke for GEEKcore, havde vi muligvis stået helt uden game room i år, men det var også begrænset, hvad de kunne levere, og mange af skærmene vi modtog var desværre defekte, hvorfor vi ikke kunne sætte vores konsoller til.
Efter i år ønsker vi dog ikke længere at være 100% afhængige af en tredjepart mht. vores digitale game room, da det simpelthen er for sårbart. Vi er derfor begyndt at købe ind til eget udstyr, så en eventuel tredjepart ikke levere hele vores game room men blot bidrager til det, hvor det er nødvendigt.
I år var området foran uden for Farum Arena delt i to, fordi madboderne skulle være uden for connens område. Hvorfor valgte I at gøre det sådan? Hvordan synes du, det fungerede?
Det er en beslutning, jeg traf kort tid efter Genki 2015, så sidste år var det også delt sådan op :)
Årsagerne er mange, men de kan summeres op som følger:
- Køerne til madboderne er lettere at administrere, fordi folk ikke står i en stor klump pga. udendørsevents.
- Brandsikkerheden er bedre, fordi det der udgør en sikkerhedsrisiko (stegende hed olie, åbne flammer, gastanke, generator) står væk fra en samlet folkeskare. Begge områder bliver derved lettere at evakuere, da mange allerede ER udenfor det indelukkede område.
- Forretningsmuligheden for madboderne er større, da de også har mulighed for at sælge mad til forbipasserende, og ikke kun vores gæster.
- Strømmen af mennesker er også bedre, siden køerne ikke er lige efter check-in telte, men kan stå lidt længere væk.
Billedet er taget af Mathias Egeberg |
Fortæl lidt om visionerne for 18+ loungen. Fungerede det, som I havde håbet? Hvordan følte I, at deltagerne tog imod tiltaget?
Vi testede faktisk bare konceptet af i det små, da det er første gang vi har valgt at decideret servere alkohol til Genki, selvom det var i begrænset mængde. Det endte med at blive LANGT mere populært end forventet, og vi endte med både plads- og resursemangel.
Vi regner derfor med at udvide både området, udvalget og indholdet af 18+ loungen til næste år, på baggrund af de erfaringer vi har gjort os i år.
Fortæl lidt om jeres oplevelse med det nye karaokerum.
Rent overordnet var vi meget tilfredse, men vi så plads til forbedring, blandt andet i tidspunktet det var åbent på. Vi tager derfor en dialog med Asgard Sings, som stod for karaokerummet, om hvilke muligheder der er til næste år, så vi kan gøre området mere attraktivt.
Er planen, at karaoke skal forblive i det samme lokale?
Det er noget, vi kommer til at kigge nærmere på. Jeg kan fx personligt godt forestille mig, at Karaoke kommer til at foregå i eftermiddagstimerne i samme lokale, men måske i nattetimerne i vores 18+ Lounge.
Hvad var din bedste personlige oplevelse til dette års Genki?
Jeg var desværre for det meste "fanget" på mit kontor, hvor jeg løste ad hoc problemer og prøvede at få styr på de sidste regnskaber, så det var ikke så meget, jeg kunne komme ud og se/opleve.
Jeg tror nok, den bedste oplevelse for mig derfor var at genses med nogle venner, jeg ikke har set i meget lang tid, både blandt de frivillige, men også blandt gæster og selv VIPs.
Er der ellers noget, du ønsker at tilføje mht. Genki 2017?
Ja, der er faktisk én ting, henvendt til vores gæster. For de af jer, der var til Genki for første gang i 2017, så håber jeg ikke, at oplevelsen har skræmt jer fra at komme igen - vores standard ligger normalt meget højere, men med den modgang vi har haft i år, har vi gjort det bedste, med hvad vi havde. Så jeg håber, I vil give Genki en chance mere og komme igen til næste år.
For de af jer, der har været til Genki mange gange før og ved, at vi normalt er noget bedre, så se frem til næste år. Jeg har endelig samlet nok data sammen til forhåbentlig at kunne bringe Genki til et helt nyt niveau, og vores frivillige brænder også for chance for at bevise, at de kan gøre meget bedre, så 2018 bliver et fedt år.
Billedet er taget af Mathias Egeberg |
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
SvarSletDenne kommentar er fjernet af forfatteren.
SvarSlet