søndag den 19. januar 2020

Anime 2019: Persongalleriet

Som I vil kunne se, er der særligt en serie, der i det forgangne animeår har gjort indtryk på mig med sit persongalleri. For ikke at oversvømme de enkelte kategorier, har jeg valgt, at der kun må være en nominering per anime per kategori. 
Som sædvanlig kan tidligere vindere ikke blive nomineret i den samme kategori igen, selvom der er kommet en ny sæson. Denne regel har jeg også lavet for at skabe mere afveksling. Den har så også motiveret mig til at skabe nye kategorier fra år til år, så jeg alligevel kunne hylde karakterer mere end en gang, men så var det på andre præmisser. I år ser kategorierne ud som følger:
  1. Bedste persongalleri
  2. Bedste personudvikling
  3. Bedste kvindelige hovedperson
  4. Bedste mandlige hovedperson
  5. Bedste kvindelige biperson
  6. Bedste mandlige biperson
  7. Bedste antagonist
  8. Bedste bromance
  9. Mest irriterende

9 kategorier er det blevet til i år. Samme antal som sidste år men ikke helt de samme kategorier. Sidste år havde jeg Bedste familie og Bedste team. I år har jeg i stedet Bedste antagonist og Bedste bromance. 


Bedste persongalleri
De nominerede er:
  • Ascendance of a Bookworm
  • Bungo Stray Dogs 3
  • Run with the Wind
  • The Promised Neverland
  • Vinland Saga

Jeg har valgt at have 5 nominerede her i hovedkategorien. Selvom der er en klar vinder hos mig, vil jeg nemlig gerne ære de andre 4 serier også. Jeg befandt mig i godt selskab med gutterne i Run with the Wind fra første episode. Jeg kunne også rigtig godt lide, at de var lidt ældre sammenlignet med, hvad karakterer i sportsanime ellers er - de går på college frem for high school. Det giver serien noget andet at arbejde med, da det er nogle helt andre udfordringer og tanker karakterne står med. 

Vinder: Run with the Wind


Bedste personudvikling
De nominerede er:
  • Run with the Wind
  • Vinland Saga

Jeg har ikke bidt mærke i meget personudvikling, så jeg nøjes simpelthen med to nomineringer i denne kategori. Jeg forestiller mig dog, at Carole & Tuesday samt Demon Slayer kunne have været mulige kandidater, hvis jeg havde nået og se dem til ende.
Vinland Saga er nomineret primært pga. Canute. Det bliver så spændende at se ham fortsætte den udvikling i en sæson 2 - som ikke er annonceret, men som jeg kraftigt regner med, kommer. 
Run with the Wind spurter dog forbi med sine 10 mand, hvor i hvert fald 8 af dem gennemgår en form for udvikling. Det sker især igennem venskabet og sammenholdet på holdet og deres sport.

Vinder: Run with the Wind


Bedste kvindelige hovedperson
De nominerede er:
  • Emma (The Promised Neverland)
  • Main (Ascendance of a Bookworm)
  • Nanako Yukishiro (Senryuu Girl)

Det er interessant at se Main begå sig i en fremmed verden og de udfordringer, der følger med det. Efter min mening har hun det dog med at blive lidt for overdramatisk. 
Nanako er super sød og kær, og hun har jo kun den halve sendetid at gøre med. Hendes sødme passer godt til serien, men hvis hun skulle hive sejren hjem, skulle serien være gået mere i dybden med hende.
Emma er hjertet i The Promised Neverland. Hun holder gruppen sammen og moralen oven vande. Hun har faktisk mange af shonen heltens gode egenskaber. 

Vinder: Emma (The Promised Neverland)


Bedste mandlige hovedperson
De nominerede er:
  • Kakeru Kurahara (Run with the Wind)
  • Norman (The Promised Neverland)
  • Rimuru Tempest (That Time I Got Reincarnated as a Slime)

Jeg havde svært ved at vælge, om jeg skulle nominere Kageyama - hmm... Kakeru! eller Haiji fra Run with the Wind, men valget faldt på Kakeru som I kan se. Han gennemgår en større udvikling. 
Norman er en interessant, intelligent og sympatisk karakter. Han er faktisk den type karakter, som jeg ofte godt kan lide. 
Jeg har valgt at kåre Rimuru Tempest som vinder, fordi jeg fandt ham - den? - forfriskende som karakter. Han er godhjertet, tager ikke tingene så tungt og så har han humor. Han er også en af de væsentlige grunde til, at jeg godt kunne lide That Time I Got Reincarnated as a Slime. 

Vinder: Rimuru Tempest (That Time I Got Reincarnated as a Slime)


Bedste kvindelige biperson
De nominerede er:
  • Kanako Mitsue (Stars Align)
  • Kyouka Izumi (Bungo Stray Dogs 3)
  • Zenko Fujiwara (The Morose Mononokean II)

Det har ikke været et særlig godt år for kvindelige bipersoner. Derfor har jeg valgt at nominere Kanako Mitsue og derigennem hælde lidt stjernedrys over Stars Align. En pige og serie, der havde potentiale til mere - og som gerne ville mere - men hvor 12 episoder bare slet ikke var nok. 
Zenko er sød, til tider bestemt og så tilføjer hun serien sin egen form for humor.
Jeg har godt kunne lide Kyouka Izumi siden første sæson. Hun har lige så stille åbnet og udviklet sig. Her i sæson 3 afsløres der også mere om hendes baggrund, som får hende til at se sig selv i et nyt lys.

Vinder: Kyouka Izumi (Bungo Stray Dogs 3)


Bedste mandlige biperson
De nominerede er:
  • Akane "Prince" Kashiwazaki (Run with the Wind)
  • Erwin (Attack on Titan Season 3 Part 2)
  • Lutz (Ascendance of a Bookworm)

I denne kategori havde jeg derimod svært ved at skære ned til 3 nomineringer. Erwin har sit - eller måske er det mere passende at sige endnu et - højdepunkt i konfrontationen med Beast Titan. Erwin er en inspirerende og tydelig lederfigur. 
Lutz er ung men utrolig observant. Hans konfrontation af Main var noget, jeg endnu ikke har set i isekai. 
Prince er en af de karakterer i Run with the Wind, som gennemgår den største udvikling på flere fronter. Hans sportslige udvikling er utrolig underholdende, men samtidig med at han træner kroppen, sker der også noget med hans psyke. Prince har det stejleste bjerg at bestige, og selvom han er modvillig i starten, ender han med at have hjertet med.

Vinder: Akane "Prince" Kashiwazaki (Run with the Wind)


Bedste antagonist
De nominerede er:
  • Askeladd (Vinland Saga)
  • Beast Titan (Attack on Titan Season 3 Part 2)
  • Isabella (The Promised Neverland)

Ja, jeg indrømmer det. Jeg opfandt denne kategori allerede i februar eller marts sidste år pga. Isabella. Siden da kom Askeladd til, og da jeg skulle vælge den sidste nominering faldt valget på Beast Titan, fordi han ligesom er lederen af de tre tænkende titans. 
Men altså. Isabella fik det til at løbe koldt ned ad ryggen på mig. Hun har en dobbelthed, som fungerer skræmmende (godt). Samtidig er hun en kompleks karakter, som hendes baggrundshistorie også afslører til sidst i serien. 

Vinder: Isabella (The Promised Neverland)


Bedste bromance
De nominerede er:
  • Haiji Kiyose og Kakeru Kurahara (Run with the Wind)
  • Seiya Takehaya og Minato Narumiya (Tsurune)
  • Bjorn og Askeladd (Vinland Saga)

Crunchyroll har Best Couple som kategori, men jeg synes ikke, at der har været mange stærke kandidater på den front. Til gengæld har der været en del bromances. Haiji og Kakerus blomstrer først for alvor i sidste episode, men den ligger og lumre allerede fra episode 1. 
Kan man kalde det en bromance, hvis den er ensidet...? Selvom Askeladd måske ikke vil være ved det, så tror jeg, at han har værdsat Bjorn. Den sidste scene med de to satte i hvert fald en streg under dem som nominering. 
Jeg er egentlig i tvivl om, om min vinder rent faktisk er en bromance eller om der er mere i det (fra Seiyas side), men eftersom det ikke bliver totalt udforsket, kom de i denne kategori og løber med sejren. Jeg kan især godt lide scenen i eps. 10 på broen, hvor billedet også er fra.

Vinder: Seiya Takehaya og Minato Narumiya (Tsurune)


Mest irriterende
De nominerede er:
  • Anna Fugo (Granbelm)
  • Malty "Myne" Melromarc (The Rising of the Shield Hero)
  • Mary Sioux (Saga of Tanya the Evil -the Movie-)
  • Millim Nava (That Time I Got Reincarnated as a Slime)
  • Yahiko (The Morose Mononokean II)

Suk. Det har været et år med mange irriterende karakterer. Anna Fugo gjorde en meh serie dårlig. Mary Sioux var en virkelig kedelig og ensidet antagonist - ja, det ligger nok også i navnet. Med Milims indtog blev That Time I Got Reincarnated as a Slime en dårligere serie. Yahiko er en møgunge. 
Men over dem alle står den mest forfærdelige karakter i form af prinsessen Malty "Myne" Melromarc, som får lov til simpelthen alt og konstant forsøger at manipulere og fordreje tingene. Hun lykkedes kun, fordi hun er omgivet af tåber. Urgh. Der er flere karakterer i The Rising of the Shield Hero, som jeg ikke kan udstå, men hun er klart den værste.

"Vinder": Malty "Myne" Melromarc (The Rising of the Shield Hero)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar