torsdag den 2. maj 2019

J-Popcon 2019 indefra

Det er lidt sent, jeg indleder optakten til dette års J-Popcon. Til gengæld bliver det med et interview med to fra arrangørgruppen: Ida og Anders. Jeg kan altså løfte sløret for nogle af de tanker, der ligger bag planlægningen. Så kom med og tag et kig om bag kulissen.


Ida 
23 år gammel
Til dagligt har hun sin gang på Københavns Universitet, hvor hun læser latin.
Ida har været arrangør for J-Popcon siden slut 2015. Lige nu er hun leder af tryk, laver PR på J-Popcons sociale medier og er med til at arrangere de to cosplayshows.
Ida har en samling på 779 mangaer, elsker Legend of Zelda og hygger sig med at sætte kommaer.





Anders 
26 år gammel
Han har studeret Japanstudier på Københavns Universitet.
Anders har været arrangør for J-Popcon siden 2014. Nu er han leder af eventgruppen. Derudover sidder han også med en del andre ansvarsområder så som PR og lidt HR.
Anders kan lide at være aktiv og har gennemført små 4.400 km i Japan på cykel.





Hvorfor har I valgt ”Modern Tokyo” som årets tema? Hvordan kan condeltagerne forvente at se det komme til udtryk?

Ida: Vi valgte årets tema både som en kontrast til sidste års MMO og Fantasy-tema, og fordi vi allerede havde idéer til flere events, der netop ville passe ind i en mere moderne setting. Mange af vores arrangører har et nært kendskab til Tokyo og Japan generelt, så på den måde havde vi også en masse baggrundsviden til at bygge temaet op omkring.

Vi har som noget nyt i år valgt at tematisere udvalgte områder frem for hele connen. Dette skyldes praktiske årsager, siden DGI-byen er et så stort område, men også for at tydeliggøre temaet mere end tidligere år. Selvom vores områder har navne inspireret af Tokyos mange distrikter, er det kun Receptionsområdet, 1. sal og Maid Caféen, der kommer til at være pyntede - men så forsøger vi også at gå all in og fylde disse områder med pynt.



Fortæl lidt om, hvorfor I har valgt Ishizuka Atsuko som VIP-gæst, og hvordan det kom i stand.

Ida: Vi ville gerne have en VIP-gæst, der afspejlede dette års tema, og som ramte et lidt bredere publikum. Vi syntes også, at det kunne være interessant at høre om den japanske animeindustri i dag, hvor Atsuko Ishizukas mange forskellige roller inden for industrien kunne give et rigtig interessant indblik, imens mange af de animeer, hun har arbejdet med, er populære.

Vores VIP-ansvarlige har haft kontakt til et japansk bureau, da det er den letteste vej ind på det japanske marked, og derigennem har vi så fået kontakt til Atsuko Ishizuka.


Hvad har I udviklet på til J-Popcon 2019 sammenlignet med sidste år? Vil vi se nogen ændringer?

Ida: Vi prøver altid at forbedre J-Popcon fra år til år. Så der kommer også til at være nogle ændringer i år, selvom det måske ikke er kæmpe ændringer, der er meget tydelige for gæsterne. 

Udover de udvalgte temaområder kommer vi f.eks. til at have endnu flere artister i vores Artist Alley, et dedikeret showteam, der ikke kun kommer til at stå for underholdningen til vores forskellige shows, men også være deres værter, og så forsøger vi at holde Øksnehallen mere åben i forhold til vores lounge- og barområde ved indgangen, så der er endnu et sted for gæsterne til at slappe af. 
Maid Caféen kommer også til at udvide deres sortiment, så der også er madvarer og ikke blot søde sager, og der kommer til at være lidt flere madboder end normalt. 
Gæsterne kommer også til at se mere til vores maskotter, WingGirl og BatteryBoy, da vi har to rigtig dygtige og flinke cosplayere til at portrættere dem i år. Så det glæder vi os også rigtig meget til. 
Dog forbliver f.eks. alle områdernes placering de samme, som de var sidste år, da vi er ret tilfredse med deres nuværende placeringer.

Maskotterne er tegnet af Kimikawa

Hvilke tanker ligger der bag udformningen af programmet – altså hvilke events, der skal være?

Anders: Programmet indeholder en del populære events, som er der hvert år, og så ser vi ellers, hvad vi kan få ind. Vi samarbejder med en del forskellige, blandt andet den japanske ambassade og Københavns Universitet. Det kommer også an på, hvilke arrangører, der er med det år, og hvem der har tid til at lave events. Vi plejer også at spørge, om der er gæster, der har lyst til at afholde events. På den måde bliver programmet lagt hvert år, og det er lidt et puslespil, fordi man jo har ønsker for, hvornår ens event skal ligge.


Hvad betyder farvekoderne på programmet?

Anders: Farvekoderne er lidt en udfordring for vores eventgruppe. Vi har nogle principper, men det er svært at kategorisere alle events. Vi forsøger dog:
  • Grøn: Konkurrencer eller andre deltagerorienterede events, som ikke er workshops.
  • Mørkeblå: VIP/vigtige events
  • Lilla: Workshops
  • Orange: Foredrag
  • Rød: Paneler
  • Tyrkis: Show
  • Sort: 18+ events
Lørdagens program


Hvor meget går I op i sammensætningen af dealere? Headhunter I direkte dealere for at skabe et varieret udbud eller...?

Ida: Selvom mange af vores dealere normalt er gengangere, forsøger vi altid at kigge efter nye for at optimere vores Dealer Room og skabe en bedre variation af varer. Ofte henvender dealere, nye såvel som gamle, sig til os efter endt con for at tale om at få en bod til det følgende år, og ellers tager vi kontakt.


Hvor meget går I op i sammensætningen af madboderne?

Ida: Vi går ikke så meget op i sammensætningen af madboderne, men vi går dog efter, at de alle skal være japanske.



Hvor mange medlemmer af der i arrangørgruppen?

Anders: Det svinger lidt, men vi bruger ca. 100 arrangører af forskellig art i planlægningsåret. Af de 100 er der ca. 20 faste, som er aktive hele året rundt, og så har vi en del arrangører, vi kalder for trustees, som enten har et enkelt projekt af begrænset størrelse, eller som kun er i brug lige op til og selvfølgelig under connen.


Hvordan fordeles ansvarsområderne mellem gruppens medlemmer?

Anders: Strukturen i arrangørgruppen deler os op i områder, f.eks. Artist Alley, Maid Caféen eller ØKS (red. Øksnehallen). Hver gruppeleder står så for det område. 
Vi har en styregruppe, som primært består af gruppeledere fra de forskellige områder. De tager så nogle opgaver, som ikke passer i de forskellige områder, eller som dækker over flere områder. 
Sidst, men ikke mindst, så har vi en gruppe festivalsledere, og de har ansvaret for de helt store ting. Det kunne f.eks. være kontrakten med den venue, vi har, samt det mere administrative som f.eks. opfølgning på grupper, mødestruktur og frekvens.
Meget af fordelingen beror på tradition, altså hvordan det gik sidste år, men J-Popcon er en meget fleksibel gruppe, og vi søger hele tiden at optimere, hvordan vi planlægger næste års con, så vi ikke mister for meget tid.


Hvor mange timer bruger I på det frivillige arbejde med J-Popcon?

Anders: 24/7 minus den tid, man sover. (lol) Det er svært at gøre den brugte tid op i timer, da både Ida og jeg blandt andet sidder og besvarer forespørgsler på både mail og Facebook. Så det er lidt ligesom at have en tilkaldevagt. Hvis der er noget, der skal laves hurtigt, så kan man heller ikke sige, at man ikke er på vagt, for så står alle andre stille imens. 
Hvis man pressede det hele sammen, så er jeg sikker på, at det ikke tog et år at planlægge J-Popcon. Vi er desværre også afhængige af, at eksterne svarer tilbage på mails, at der bliver skrevet kontrakter, og når andre tager på ferie, så lige pludselig er der gået en uge, en måned og et år.

Ida: Som Anders siger, så er det svært at måle, hvor mange timer man bruger, men det bliver hurtigt flere timer om dagen, så det hober sig let op. Nogle perioder er mere travle end andre, især her lige op til connen, men jeg bruger nok en del timer om ugen generelt på J-Popcon fordelt på forskellige arbejdsopgaver.


Hvad er det bedste ved at være en del af arrangørgruppen bag J-Popcon?

Anders: Det bedste er nok, at man har mulighed for at udvikle sine kompetencer. Det er totalt undervurderet, og man kan faktisk få en del ansvar rimelig tidligt, så hvis man har mod på det. Så er man hurtigt oppe og lave nogle ret fede projekter. Det var tilfældet med mig selv, og jeg er glad for, at jeg tog den beslutning at blive arrangør, selvom det til tider også er hårdt.

Ida: Jeg synes, at noget af det bedste ved at være arrangør er at bidrage til, at J-Popcon er en fantastisk oplevelse for andre. Jeg var gæst i mange år, inden jeg besluttede mig for at blive arrangør. Det at kunne give andre den gode oplevelse, jeg fik hver gang, jeg kom til J-Popcon, er helt unik og umådeligt givende. Det er med til at gøre alt arbejdet, man lægger i J-Popcon, det hele værd.


Er der noget bestemt I selv ser særligt frem til?

Anders: Jeg ser frem til, at vi får afviklet en forhåbentlig succesfuld festival, som vi selv kan være tilfredse med. Jeg synes også, at vores VIP er interessant på trods af, at jeg ikke har set nogle af de værker, hun har været med på, men det er altid interessant at få et indblik i, hvordan arbejdsprocesserne er hos f.eks. de firmaer, der producerer anime.

Ida: Nu da jeg står primært for tryk, så glæder jeg mig til at samle alle de forskellige ting, jeg har lavet i løbet af året, og fordele dem til de mange staff goodie bags. Det er en lille ting, men det er dér, hvor jeg virkelig ser mit arbejde blive til virkelighed, og der er bare noget dejligt organisatorisk ved at fordele T-shirts, conguides og badges - og så glæder jeg mig som altid til DCC (red. Danish Cosplay Championship) om lørdagen og japansk karry fra Banzai!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar