Crunchyroll Anime Awards løber af stablen for 3. år i træk. I år er der 13 officielle kategorier og 2 sponsorerede. Her i blogindlægget vil jeg kommentere på 14 af dem og komme med mit bud på, hvem der vinder. Jeg har undladt kategorien Best VA Performance (EN), da jeg intet har set med engelsk dub.
For at komme i betragtning til Crunchyroll Anime Awards, skal en anime være begyndt i 2018. Den behøver ikke være afsluttet. Det er modsat mig. Jeg bedømmer først en anime i det år, den slutter.
Musikkategorier
Crunchyroll Anime Awards har to musikkategorier i år: Best Opening Sequence og Best Ending Sequence. Sidste år havde de også Best Score. Jeg forstår ikke, hvorfor den er blevet droppet i år. For mig er soundtracket langt vigtigere end både OP og ED. Jeg synes sagtens, man kunne have haft tre musikkategorier.
Eftersom der kun er sammenfald mellem en OP hos Crunchyroll og mine egne favoritter, har DARLING in the FRANXX fået min stemme. Ud af de andre nominerede er Wotakoi den eneste, jeg har set til ende. Derudover har jeg set et par episoder af Aggretsko. Wotakois OP er da meget sød men ikke videre mindeværdig. Jeg har ikke et bud på en vinder, da serierne simpelthen spænder så vidt.
Her har jeg til gengæld set serierne til halvdelen af de nominerede - og to af deres ED'er blev faktisk fremhævet i mit blogindlæg om musik. Da Attack on Titan navnet alene sikkert vil trække en masse stemmer, valgte jeg at stemme på Megalobox. Aimers sang til After the Rain er også smuk, men billedsiden er virkelig kedelig.
Hvis der nu kun havde været én FLCL-nominering ville den efter min mening have kæmpet med Attack on Titan om sejren, men nu bliver FLCL-tilhængerne delt i to. Så mon ikke det betyder, at AoT løber med den.
Kategorier relateret til produktionen
Sidste år var der kun to af denne type kategori: Best Animation og Best CGI. Den første er bibeholdt, og så er der kommet fire nye til. Jeg stemte ikke i Best CGI sidste år, så det gør mig ikke noget, at den er væk. På den anden side optræder der mere og mere CGI i anime, så det ville give mening at have den med.
Sidste år var der en del postyr omkring denne kategori, da der var nomineret serier og film side om side - og film har jo typisk et meget større budget. I år har man holdt sig til serier. Jeg ved ikke om det er bevidst.
Bloom Into You er den eneste af nomineringerne, som jeg intet af set af. Devilman Crybaby kunne godt gå hen og vinde, fordi den er så anderledes (nogle vil sige kunstnerisk) i sin stil. Jeg tror nok, jeg selv stemte på Violet Evergarden. Det ville også være mit bud på en runner-up.
Jeg kan godt lide tilføjelsen af en Best Character Design-kategori. Det er faktisk noget, jeg selv bruger til at skabe et førstehåndsindtryk af en anime. Altså er det noget, jeg lægger vægt på, men aldrig selv har tænkt på at fremhæve. Måske dukker den op som ny kategori næste år, når jeg selv skal se tilbage på animeåret 2019. ^^;
Min stemme gik vist til Megalobox, men bare Zombie Land Saga ikke vinder, så er jeg okay. Jeg tror kampen bliver mellem Aggretsuko og Devilman Crybaby.
Jeg tror, at Masaaki Yuasa (Devilman Crybaby) kunne gå hen og vinde den her baseret på "name recognition". Det er første og eneste gang Banana Fish optræder i nomineringerne (sorry spoiler). For at give den noget anerkendelse, kunne man jo stemme på den her. Det gjorde jeg bare ikke. ^^; Jeg stemte på Violet Evergarden. Set i bakspejlet burde jeg nok egentlig have stemt på A Place Further Than the Universe. ^^;
Her stemte jeg på Rareko for Retsuko i Aggretsuko. Rin i Laid-back Camp husker jeg ikke som noget særligt. Akane Shinjo var irriterende i SSSS.Gridman. Jeg har ikke oplevet Miki Makimura i Devilman Crybaby eller Honda-san i Skull-face Bookseller Honda-san. Kotaro Tatsumi var en af grundene til, at jeg droppede Zombie Land Saga, men jeg er faktisk bange for, at han løber med sejren. Karakteren har i hvert fald fyldt meget på nettet.
Karakterkategorier
Sidste år var der Best Girl, Best Boy, Best Hero og Best Villain. I år er er Hero skiftet ud med Protagonist og Villain med Antagonist. Et godt valg i mine øjne. Jeg savner dog stadig en kategori til hele persongalleriet.
For mig er Best Girl ikke det samme som Bedste kvindelige karakter. For mig er Best Girl for det første en pige. Det lyder selvfølgelig åbenlyst men med det vil jeg sige, at det er et barn eller en teenager. Det er ikke en voksen kvinde. Best Girl er sød, elskelig og aktiverer ens beskyttergen. Det er en man får lyst til at kramme, nusse og skærme for fare.
Best Girl er Anzu. Slut prut finale - eller det ville jeg ønske det var.
Jeg tror desværre Mai Sakurajima fra Rascal does not dream of Bunny Girl Senpai vinder.
Hvis du har læst ovenstående om Best Girl, giver det sig nok, at Best Boy heller ikke er det samme som Bedste mandlige karakter i mine øjne. Best Boy er en, man har lyst til at klappe på hovedet, når det går ham godt - eller skidt for den sags skyld. Best Boy er en man hepper på, fordi han gør sit bedste.
Da jeg først er kommet med på My Hero Academia-vognen i 2018, er min stemme gået til Izuku "Deku" Midoriya. Jeg har dog senere erfaret, at han vandt i 2016, og jeg bruger jo selv det princip, at en karakter ikke kan nomineres til den samme kategori, denne allerede har vundet. Så hvis jeg skulle lave min stemme om, ville den gå til Joe fra Megalobox.
Jeg tror kampen kommer til at stå mellem de tre i højre kolonne: Deku, Kotaro Tatsumi fra Zombie Land Saga og Sakuta Azusagawa fra Rascal does not dream of Bunny Girl Senpai. Det er de serier, der har fået mest omtale på nettet.
Se, jeg plejer jo at dele mine hovedpersoner op i kvindelige og mandlige. Her er de samlet, men der er faktisk en lige fordeling kønnene imellem. Gad vide, om der er blevet tænkt på det...?
Jeg stemte på Violet Evergarden. Jeg har kun set to af serierne, og af de to er hun klart den mest interessante og komplekse karakter. Joe er bare cool. Det her er faktisk en af de kategorier, hvor jeg tror, jeg har stemt på vinderen. Jeg føler ikke, at nogen af de andre nominerede sådan for alvor står stærkere end Violet.
Mit valg stod imellem All For One fra My Hero Academia og Tokushiro Tsurumi fra Golden Kamuy. Jeg tænkte, at All For One sikkert ville trække mange stemmer. Så jeg valgte at give min til Lt. Tsurumi - mest for hans optræden i sæson 2 af Golden Kamuy.
Akane... nope! Yuri var lidt en flad antagonist i Megalobox. De sidste to har jeg ikke noget grundlag for at udtale mig om.
Genrekategorier
Sidste år var der hele fire genrekategorier: Action, Drama, Comedy samt Slice of Life. De er droppet alle zu sammen i år. Simpelthen. Det er lidt en skam, synes jeg. Genrekategorier giver mulighed for at anerkende en bredere vifte af serier. Man kan så argumentere for, at der også burde være en kategori for henholdsvis Fantasy, Sci.fi. og Horror.
Sponsoreret af Capcom
Episoden med kampen mellem All For One og All Might var nok den bedste i 2018 - i hvert fald en af dem, jeg har genset mest. Så jeg kunne jo ikke andet end at give min stemme til den kamp i denne kategori.
Hina vs Anzu er den eneste anden kamp, jeg har set. Det er en bizar og underholdende kamp men slet ikke på niveau som All For One vs All Might. Eller det er måske forkert at sige det sådan. Hina vs Anzu er anden type kamp.
Hovedkategorier
Jeg er meget overrasket over, at Maquia - When the Promised Flower Blooms slet ikke er nomineret. Den har endda været vist i Cinemaxx biografer herhjemme. Den har også fået meget positiv omtale på nettet.
Dernæst må jeg hellere fortælle, at jeg ikke har set en eneste af de nominerede - og derfor heller ikke har stemt.
Dog vil jeg lige kommentere på nomineringen af My Hero Academia: Two Heroes. Jeg har en fordom om, at den mest er der pga. sin franchise. Franchisefilm har det ofte nemmere, fordi de kommer ud til en opbygget fanbase. Seererne har for det meste også allerede en relation til størstedelen af karaktererne samt filmens univers. Jeg havde altså gerne set, at en stand alone film havde fået nomineringen i stedet for.
Det samme kan jo sådan set siges om Mazinger Z: Infinity.
Denne kategori omfatter animeserier, der er fortsat fra tidligere år ind i 2018. Det kan således være 2-cour serier fra efterårssæsonen i 2017 som March comes in like a lion 2 og The Ancient Magus' Bride, men også lange ongoing (shounen) serier. Så det bliver lidt en underlig kategori, synes jeg.
Min stemme er naturligvis gået til March comes in like a lion 2.
Kategorien er forresten sponsoreret a VRV.
Ikke alene har jeg set fire af de nominerede, jeg har dem faktisk også på min Top 10: Megalobox nr. 2, A Place Further Than the Universe nr. 4, Hinamatsuri nr. 5 og Violet Evergarden nr. 7.
Til gengæld har jeg droppet både Devilman Crybaby og Zombie Land Saga efter et par episoder, så jeg håber ikke nogen af de to vinder. Der var meget hype omkring Devilman Crybaby i starten af året, og - eller måske fordi - der står en anerkendt instruktør bag. Så jeg frygter, at den godt kunne gå hen og vinde. Derudover vil mit gæt være, at Violet Evergarden løber med sejren.
Vinderne bliver annonceret live til et show i San Francisco den 16. februar. Stemmeurnerne lukker i løbet af i morgen fredag (eller lørdag). Der står, at vi vil have en uge til at stemme i, og der blev åbnet for stemmer fredag den 11. januar - amerikansk tid går jeg ud fra... Så hvis du ikke har stemt endnu, er det med at komme i gang.
Musikkategorier
Crunchyroll Anime Awards har to musikkategorier i år: Best Opening Sequence og Best Ending Sequence. Sidste år havde de også Best Score. Jeg forstår ikke, hvorfor den er blevet droppet i år. For mig er soundtracket langt vigtigere end både OP og ED. Jeg synes sagtens, man kunne have haft tre musikkategorier.
Eftersom der kun er sammenfald mellem en OP hos Crunchyroll og mine egne favoritter, har DARLING in the FRANXX fået min stemme. Ud af de andre nominerede er Wotakoi den eneste, jeg har set til ende. Derudover har jeg set et par episoder af Aggretsko. Wotakois OP er da meget sød men ikke videre mindeværdig. Jeg har ikke et bud på en vinder, da serierne simpelthen spænder så vidt.
Her har jeg til gengæld set serierne til halvdelen af de nominerede - og to af deres ED'er blev faktisk fremhævet i mit blogindlæg om musik. Da Attack on Titan navnet alene sikkert vil trække en masse stemmer, valgte jeg at stemme på Megalobox. Aimers sang til After the Rain er også smuk, men billedsiden er virkelig kedelig.
Hvis der nu kun havde været én FLCL-nominering ville den efter min mening have kæmpet med Attack on Titan om sejren, men nu bliver FLCL-tilhængerne delt i to. Så mon ikke det betyder, at AoT løber med den.
Kategorier relateret til produktionen
Sidste år var der kun to af denne type kategori: Best Animation og Best CGI. Den første er bibeholdt, og så er der kommet fire nye til. Jeg stemte ikke i Best CGI sidste år, så det gør mig ikke noget, at den er væk. På den anden side optræder der mere og mere CGI i anime, så det ville give mening at have den med.
Sidste år var der en del postyr omkring denne kategori, da der var nomineret serier og film side om side - og film har jo typisk et meget større budget. I år har man holdt sig til serier. Jeg ved ikke om det er bevidst.
Bloom Into You er den eneste af nomineringerne, som jeg intet af set af. Devilman Crybaby kunne godt gå hen og vinde, fordi den er så anderledes (nogle vil sige kunstnerisk) i sin stil. Jeg tror nok, jeg selv stemte på Violet Evergarden. Det ville også være mit bud på en runner-up.
Jeg kan godt lide tilføjelsen af en Best Character Design-kategori. Det er faktisk noget, jeg selv bruger til at skabe et førstehåndsindtryk af en anime. Altså er det noget, jeg lægger vægt på, men aldrig selv har tænkt på at fremhæve. Måske dukker den op som ny kategori næste år, når jeg selv skal se tilbage på animeåret 2019. ^^;
Min stemme gik vist til Megalobox, men bare Zombie Land Saga ikke vinder, så er jeg okay. Jeg tror kampen bliver mellem Aggretsuko og Devilman Crybaby.
Jeg tror, at Masaaki Yuasa (Devilman Crybaby) kunne gå hen og vinde den her baseret på "name recognition". Det er første og eneste gang Banana Fish optræder i nomineringerne (sorry spoiler). For at give den noget anerkendelse, kunne man jo stemme på den her. Det gjorde jeg bare ikke. ^^; Jeg stemte på Violet Evergarden. Set i bakspejlet burde jeg nok egentlig have stemt på A Place Further Than the Universe. ^^;
Her stemte jeg på Rareko for Retsuko i Aggretsuko. Rin i Laid-back Camp husker jeg ikke som noget særligt. Akane Shinjo var irriterende i SSSS.Gridman. Jeg har ikke oplevet Miki Makimura i Devilman Crybaby eller Honda-san i Skull-face Bookseller Honda-san. Kotaro Tatsumi var en af grundene til, at jeg droppede Zombie Land Saga, men jeg er faktisk bange for, at han løber med sejren. Karakteren har i hvert fald fyldt meget på nettet.
Karakterkategorier
Sidste år var der Best Girl, Best Boy, Best Hero og Best Villain. I år er er Hero skiftet ud med Protagonist og Villain med Antagonist. Et godt valg i mine øjne. Jeg savner dog stadig en kategori til hele persongalleriet.
For mig er Best Girl ikke det samme som Bedste kvindelige karakter. For mig er Best Girl for det første en pige. Det lyder selvfølgelig åbenlyst men med det vil jeg sige, at det er et barn eller en teenager. Det er ikke en voksen kvinde. Best Girl er sød, elskelig og aktiverer ens beskyttergen. Det er en man får lyst til at kramme, nusse og skærme for fare.
Best Girl er Anzu. Slut prut finale - eller det ville jeg ønske det var.
Jeg tror desværre Mai Sakurajima fra Rascal does not dream of Bunny Girl Senpai vinder.
Hvis du har læst ovenstående om Best Girl, giver det sig nok, at Best Boy heller ikke er det samme som Bedste mandlige karakter i mine øjne. Best Boy er en, man har lyst til at klappe på hovedet, når det går ham godt - eller skidt for den sags skyld. Best Boy er en man hepper på, fordi han gør sit bedste.
Da jeg først er kommet med på My Hero Academia-vognen i 2018, er min stemme gået til Izuku "Deku" Midoriya. Jeg har dog senere erfaret, at han vandt i 2016, og jeg bruger jo selv det princip, at en karakter ikke kan nomineres til den samme kategori, denne allerede har vundet. Så hvis jeg skulle lave min stemme om, ville den gå til Joe fra Megalobox.
Jeg tror kampen kommer til at stå mellem de tre i højre kolonne: Deku, Kotaro Tatsumi fra Zombie Land Saga og Sakuta Azusagawa fra Rascal does not dream of Bunny Girl Senpai. Det er de serier, der har fået mest omtale på nettet.
Se, jeg plejer jo at dele mine hovedpersoner op i kvindelige og mandlige. Her er de samlet, men der er faktisk en lige fordeling kønnene imellem. Gad vide, om der er blevet tænkt på det...?
Jeg stemte på Violet Evergarden. Jeg har kun set to af serierne, og af de to er hun klart den mest interessante og komplekse karakter. Joe er bare cool. Det her er faktisk en af de kategorier, hvor jeg tror, jeg har stemt på vinderen. Jeg føler ikke, at nogen af de andre nominerede sådan for alvor står stærkere end Violet.
Mit valg stod imellem All For One fra My Hero Academia og Tokushiro Tsurumi fra Golden Kamuy. Jeg tænkte, at All For One sikkert ville trække mange stemmer. Så jeg valgte at give min til Lt. Tsurumi - mest for hans optræden i sæson 2 af Golden Kamuy.
Akane... nope! Yuri var lidt en flad antagonist i Megalobox. De sidste to har jeg ikke noget grundlag for at udtale mig om.
Sidste år var der hele fire genrekategorier: Action, Drama, Comedy samt Slice of Life. De er droppet alle zu sammen i år. Simpelthen. Det er lidt en skam, synes jeg. Genrekategorier giver mulighed for at anerkende en bredere vifte af serier. Man kan så argumentere for, at der også burde være en kategori for henholdsvis Fantasy, Sci.fi. og Horror.
Sponsoreret af Capcom
Episoden med kampen mellem All For One og All Might var nok den bedste i 2018 - i hvert fald en af dem, jeg har genset mest. Så jeg kunne jo ikke andet end at give min stemme til den kamp i denne kategori.
Hina vs Anzu er den eneste anden kamp, jeg har set. Det er en bizar og underholdende kamp men slet ikke på niveau som All For One vs All Might. Eller det er måske forkert at sige det sådan. Hina vs Anzu er anden type kamp.
Hovedkategorier
Jeg er meget overrasket over, at Maquia - When the Promised Flower Blooms slet ikke er nomineret. Den har endda været vist i Cinemaxx biografer herhjemme. Den har også fået meget positiv omtale på nettet.
Dernæst må jeg hellere fortælle, at jeg ikke har set en eneste af de nominerede - og derfor heller ikke har stemt.
Dog vil jeg lige kommentere på nomineringen af My Hero Academia: Two Heroes. Jeg har en fordom om, at den mest er der pga. sin franchise. Franchisefilm har det ofte nemmere, fordi de kommer ud til en opbygget fanbase. Seererne har for det meste også allerede en relation til størstedelen af karaktererne samt filmens univers. Jeg havde altså gerne set, at en stand alone film havde fået nomineringen i stedet for.
Det samme kan jo sådan set siges om Mazinger Z: Infinity.
Denne kategori omfatter animeserier, der er fortsat fra tidligere år ind i 2018. Det kan således være 2-cour serier fra efterårssæsonen i 2017 som March comes in like a lion 2 og The Ancient Magus' Bride, men også lange ongoing (shounen) serier. Så det bliver lidt en underlig kategori, synes jeg.
Min stemme er naturligvis gået til March comes in like a lion 2.
Kategorien er forresten sponsoreret a VRV.
Ikke alene har jeg set fire af de nominerede, jeg har dem faktisk også på min Top 10: Megalobox nr. 2, A Place Further Than the Universe nr. 4, Hinamatsuri nr. 5 og Violet Evergarden nr. 7.
Til gengæld har jeg droppet både Devilman Crybaby og Zombie Land Saga efter et par episoder, så jeg håber ikke nogen af de to vinder. Der var meget hype omkring Devilman Crybaby i starten af året, og - eller måske fordi - der står en anerkendt instruktør bag. Så jeg frygter, at den godt kunne gå hen og vinde. Derudover vil mit gæt være, at Violet Evergarden løber med sejren.
Vinderne bliver annonceret live til et show i San Francisco den 16. februar. Stemmeurnerne lukker i løbet af i morgen fredag (eller lørdag). Der står, at vi vil have en uge til at stemme i, og der blev åbnet for stemmer fredag den 11. januar - amerikansk tid går jeg ud fra... Så hvis du ikke har stemt endnu, er det med at komme i gang.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar