søndag den 24. januar 2021

Anime 2020: Musikken

Her kommer det første "rigtige" blogindlæg i Anime 2020-serien. Her i blogindlægget kommer jeg omkring soundtrack, OP'er, ED'er og en enkelt insert sang. I forbindelse med Anime 2019 kårede jeg årets bedste OP, ED, sang, soundtrack og soundtracknummer. I denne omgang bliver det lidt anderledes. 

Selvom det overordnet har været et godt animeår, har der ikke været meget (ny) musik, som har efterladt et indtryk på mig. 
Jeg er fortsat super glad for Yuki Hayashis musik til Haikyu!! og My Hero Academia, men den lyd har jeg ligesom også opbygget en relation til igennem en del sæsoner. Der skal efterhånden kun nogle få sekunder til af nogle bestemte numre, før jeg får kuldegysninger og genkalder specifikke scener inde i mit hoved. Der er absolut ingen tvivl om, at begge universer har solide, medrivende og fængende soundtracks. 
Samtidig skal jeg dog være ærlig og indrømme, at jeg ikke kan skelne de forskellige sæsoners soundtrack fra hinanden. Altså ville de begge to blive bedømt på deres forgængere også, og det er ikke fair overfor de nye serier. 

Jeg har således valgt Fruits Basket 2 soundtracket som min favorit for Anime 2020. Det bidrager nemlig i den grad til at skabe den rette stemning i serien. De dramatiske og følelsesladede scener bliver stærkere og mere medrivende. Jeg værdsatte ligeledes de rolige scener. Også de mere komiske understøttes godt af soundtracket. Faktisk er det nok især de finurlige numre, jeg husker bedst. Så.

Bedste soundtrack: Fruits Basket 2 af Masaru Yokoyama


I OP-kategorien har jeg ikke valgt en vinder, da der ikke var én der skilte sig særligt ud. I stedet vil jeg præsentere 7 af dem, jeg synes bedst om fra det forgangne år fra de anime, jeg har set færdige. OP'erne står i alfabetisk rækkefølge efter deres tilhørende serie. 

Prism af AmPm ft. Miyuna & HOME af Asako Toki (Fruits Basket 2)
Jeg kan ikke vælge mellem Prism og HOME fra Fruits Basket 2. ^^; Det er helt klart HOME, jeg husker mest tydeligt. Jeg synes også, den passer virkelig godt til anden del af sæson 2. På den anden side er Prism mere catchy, og jeg kan bedre lide den visuelle side med præsentationen af karaktererne. Den er simpel men flot. 




Needle Knot af THE PINBALLS (Ikebukuro West Gate Park)
OP'en emmer af coolness men også kammeratskab. Samtidig er det en catchy lyd, og især starten har det med at blive hængende i hovedet på mig. 


 
Chiisana Hibi af flumpool (Kakushigoto) 
Hvis jeg alene skulle vælge, hvilken sang jeg bedst kan lide og har lyst til at høre, er det Chiisana Hibi. Den er catchy og gør mig i godt humør. Jeg føler bare ikke, at den passer specielt godt til anime'en, hverken med sangen eller billedsiden. 



Otome no Route wa Hitotsu janai! af angela (My Next Life as a Villainess: All Routes Lead to Doom!)
Begyndelsen lyder så meget som og ligner starten på et spil og passer dermed perfekt til serien. Jeg kan også godt lide, at vi på ganske få sekunder lærer Katarina at kende og får præsenteret hendes forhold til de andre karakterer. Læg mærke til, hvordan hendes tøj skifter til at matche den karakter, hun optræder sammen med. Jeg kan også godt lide de forskellige skift, der er i sangen, selvom den er så kort. 



Polaris af BLUE ENCOUNT (My Hero Academia 4)
Den start der... den giver mig kuldegysninger. Melodimæssigt rammer Polaris totalt My Hero Academia-ånden for mig. 



Shanghai Honey af Joutarou Aragaki (Daisuke Namikawa), Leonardo (Kensho Ono), Tetsuo Minamino (Yuki Kaji) (The Gymnastics Samurai)
Det her er ikke en ny sang, men en ny udgave sunget af de tre mandlige hovedpersoners seiyuu'er. Oprindeligt blev Shanghai Honey udgivet af Orange Range. Har du været i fanmiljøet i +12 år har du måske hørt den før. Sangen har dermed et virkelig nostalgisk touch for mig. OP'en er noget mere flashy end selve serien, men jeg kan nu stadig godt lide den. 



Nu til ED'erne. Ligesom med OP'erne har jeg heller ikke en ED, der er min favorit. Jeg vil dog nøjes med at nævne tre, jeg godt kunne lide. De kommer igen i alfabetisk rækkefølge efter den tilhørende anime.

Hitomebore af Band Harassment (Chihayafuru 3)
Simpel i sin billedside, men samtidig illustrerer den også en del af forholdet imellem de tre hovedpersoner Chihaya, Taichi og Arata. Der er helt sikkert også noget symbolik mht. blomsterne, som de hver er afbilledet sammen med. 



ad meliora af THE CHARM PARK (Fruits Basket 2)
SÅ smuk! Jeg er vild med den simple men flotte præsentation af de 13 stjernetegnskarakterer og deres dyreform. Melodien passer også godt til både billedsiden og selve serien. 



Kessen Spirit af CHiCO with HoneyWorks (Haikyu!!: To the Top)
OP'erne til Haikyu!!: To the Top formåede ikke rigtig at vække gejsten i mig. Jeg kunne bedre lide denne ED og synes egentlig, at sangen har mere karakter af en OP. 



Jeg slutter af med en enkelt (den eneste?) insert sang fra det forgangne animeår. Det er til gengæld en sang, jeg har hørt en del. Det er: 

Hero too af Chrissy Costanza (My Hero Academia 4)
Den er super catchy og gjorde afslutningen på skolefestivalsarc'en meget bedre. Jeg har sat den fulde version af sangen ind herunder. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar