tirsdag den 18. februar 2020

Anime vinter 2020: del 1

I januar blev min animetid prioriteret til at se anime fra sidste år færdig, så jeg kunne dække dem i mine tilbagebliksindlæg. Så det er først her i februar, jeg for alvor har fået taget hul på vintersæsonens anime. Jeg har kastet mig ud i hele 10 serier. Det er mange... for mig... på en sæson. Det har dog også været med varierende succes. 


22/7
Episoder set: 1/12 på Wakanim
Status: ser fortsat
Idoler med et drys af det overnaturlige - i hvor stor en mængde, vides endnu ikke. Overordnet er jeg ikke imponeret af 22/7, må jeg indrømme. Der er ingen af pigerne, der rigtig siger mig noget, men der er et par, jeg frygter vil gå hen og blive en belastning. Der har så heller ikke været et musikalsk indslag endnu sådan rigtigt. Der er glimt fra en fremtidig koncert, men reel sang har der ikke været. Og det er jo typisk i den slags scener, at idolserier skinner. Så 22/7 får 1-2 episoder mere til at vise nogle flere sider af pigerne, det mystiske element og forhåbentlig noget god musik.




Asteroid in Love
Episoder set: 4/12 på Crunchyroll
Status: på hold
Cute girls doing cute things. I det her tilfælde ser de på sten... To drømmer om at opdage deres egen asteroide. En anden er besat af mineraler. Indtil videre er de fem piger i KiraKira klubben på skolen. Det er en sød og hyggelig slice of life serie, som måske også kunne fungere som healing anime. Pt. er det bare ikke lige et behov jeg har, så serien er sat på hold. Jeg har brug for, at der sker lidt mere i de serier, jeg ser for tiden. 




Id:Invaded
Episoder set: 6/13 på Wakanim
Status: ser fortsat
Jeg var både nysgerrig og en smule skeptisk, da jeg så traileren til Id:Invaded. Glass Reflections First Reaction anmeldelse, overbevidste mig dog om, at jeg skulle give serien en chance. Character designet er lidt off ind imellem, og man skal lige acceptere nogle præmisser, men ellers har det faktisk vist sig at være en okay interessant serie. Jeg kan godt lide, hvordan de forskellige sager ser ud til at bindes sammen af noget større. Jeg tror også godt, at den vil kunne blive afsluttet på de 13 episoder, som serien har at gøre med. Det er i hvert fald mit håb.




Haikyu!!: To the Top
Episoder set: 5/12 på Crunchyroll
Status: ser fortsat
4. sæson af Haikyu!! og klart sæsonens highlight! Eftersom det er en fortsættelse, regner jeg dog med, at dem der er interesserede allerede er med på vognen. Så jeg vil ikke bruge så meget tid på serien. Jeg har allerede grint meget, og jeg nyder gensynet med de herlige karakterer. 




Keep Your Hands Off Eizouken!
Episoder set: 1/12 på Crunchyroll
Status: ser fortsat
Keep Your Hands Off Eizouken! leger med mediet i sin story telling, og det kan jeg egentlig godt lide, selvom jeg ikke havde set det komme. Jeg havde regnet med en mere almindelig tilgang til ønsket om at lave anime a la Bakuman, men umiddelbart ser det ud til, at Keep Your Hands Off Eizouken! tager os med ud på et anderledes eventyr. Det kan blive godt, men for mig kan det også blive for wacky. Det er svært at sige efter kun en episode.




Magia Record: Puella Magi Madoka Magica Side Story
Episoder set: 5/13 på Wakanim
Status: ser fortsat
I 2011 ændrede Puella Magi Madoka Magica mahou shoujo-genren. Nu er der kommet en spin off. Visuelt tager den seeren med på endnu et syretrip ind i magiske labyrinter i mødet med heksene. Historiemæssigt lægger denne serie sig meget op af mystery. Rygter spiller en stor rolle indtil videre. Der er også mange uklare elementer - både for seeren og karaktererne i serien. Jeg er spændt på, hvordan det hele vil blive bundet sammen. Produktionen er gennemført med flot animation, passende musik og generelt en fin lydside.
Indtil videre er det kun Kyubei og Mami, der optræder fra den oprindelige serie, og det har jeg det sådan set fint med. Pt. synes jeg det er svært at vurdere, om man kan springe på Madoka-vognen her. Der er visse ting, som Magia Record ikke har nævnt, men det har ikke haft betydning (endnu?).




pet
Episoder set: 2/13 på Amazon Prime Video
Status: ser fortsat
Selv efter to episoder ved jeg stadig ikke rigtig, hvor pet vil hen, eller hvad jeg skal synes om den... Episode 1 starter et sted, men ud fra traileren ligner det, at det er de to unge mænd, der er vores hovedpersoner. Og så er der hele præmissen og deres evner. Jeg føler ikke rigtig, at den her intro historie har givet mig et ordentligt indtryk af seriens univers. I stedet har jeg det som om, jeg blev kastet ind i noget, som jeg egentlig ikke føler noget for men skal interessere mig for.
Så jeg er sådan lidt... meh. Jeg ved ikke, hvad jeg skal mene. Heldigvis ser det ud til, at intro historien blev rundet af her i episode to, så der kan blive taget hul på noget andet i næste episode. pet får således 1-2 episoder mere at løbe på.




Smile Down the Runway
Episoder set: 3/? på Wakanim
Status: ser fortsat
Der er langt imellem anime med fokus på tøjdesign. Jeg var ret glad for både Paradise Kiss og Princess Jellyfish / Kuragehime, så jeg var spændt på at tjekke Smile Down the Runway ud. Serien handler om to teenagere, der jagter hver deres drøm inden for modeverdenen. Chiyuki Fujito  drømmer om at gå catwalk til Paris Fashion Week, men hun er kun 158 cm høj. Ikuto Tsumura drømmer om at blive designer, men han føler et økonomisk ansvar for sine søstre, fordi hans mor er indlagt på sygehuset - far er væk. Der er en fin dynamik imellem de to karakterer, som både har gode og dårlige karaktertræk. Jeg er dog ikke fuldstændig blæst væk af serien, men jeg vil gerne se mere, og jeg har forhåbninger om noget personudvikling.




Somali and the Forest Spirit
Episoder set: 1/12 på Crunchyroll
Status: ser fortsat - måske
Jeg var faktisk ret spændt på Somali and the Forest Spirit. Den så virkelig flot ud, og jeg fik lidt en Made in Abyss feel fra den. Den er da også flot, og der er en forunderlig verden, som jeg gerne vil udforske. Indtil videre har serien dog desværre haft utrolig lidt tyngde og dybde. Ja faktisk har det mere virket hen af en slice of life serie, og det ville altså være noget af en skuffelse.
På trods af at Somali opdages i en lasset kjortel og en lænke om halsen, så adresseres det slet ikke i resten af episoden. I stedet løber Somali rundt og leger og udforsker som et sorgløst barn. Jeg synes, at det var en meget stor kontrast, og jeg håber, at serien vender sig mod den dramatiske og seriøse side med drys af det glade i stedet for det, som episode 1 leverede. Jeg regner med at give Somali and the Forest Spirit 1-2 episoder mere, men forventningerne er godt nok blevet sat ned - og måske ender det endda med, at jeg ikke får set videre... XD




The Case Files of Jeweler Richard
Episoder set: 3/12 på Crunchyroll
Status: droppet
Denne serie minder mig om Holmes of Kyoto - en dårlig detektiv serie med et romantisk element. The Case Files of Jeweler Richard er en smule bedre, men stadig en meget letfordøjelig anime, som man sagtens kan springe over. Den forsøger at spille på nogle store følelser, men den rammer mig bare ikke rigtig. Jeg synes, det virker overfladisk, og jeg har svært ved at relatere til karaktererne. En far der giver sin 7-årige søn (eller hvor gammel han nu er) en dyr ædelsten som erstatning for en kat... wtf. Tre episoder inde har jeg således valgt at tage afsked med serien.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar