onsdag den 22. januar 2020

Anime 2019: Kategorier

Så er det bliver tid til at se på årets anime i forskellige kategorier. Der er gængse genrekategorier og kendinge fra tidligere år, men i år introducerer jeg også en helt ny kategori i form af Bedste character design. Kategorierne er som følger: 
  1. Største positive overraskelse
  2. Bedste action
  3. Bedste komedie
  4. Bedste drama
  5. Bedste fantasy
  6. Bedste sidste episode
  7. Bedste character design
  8. Bedste produktion


Største positive overraskelse
De nominerede er:
  • Ascendance of a Bookworm
  • Senryuu Girl
  • That Time I Got Reincarnated as a Slime
Senryuu Girl er en sød serie, når man ligesom accepterer den for det, den er: en romantisk komedie og healing anime. That Time I Got Reincarnated as a Slime har en virkelig god første halvdel, desværre halter anden halvdel. Ascendance of a Bookworm overraskede mig med sin nye tilgang til isekai-genren. Det endte med at være en fornøjelse at se, hvordan Main ihærdigt forsøger at lave sine bøger og gøre hverdagslivet bedre for sin familie, som hun kommer til at holde af.

Vinder: Ascendance of a Bookworm


Bedste action
De nominerede er:
  • Attack on Titan Season 3 Part 2
  • Bungo Stray Dogs 3
  • Saga of Tanya the Evil -the Movie-
Bungo Stray Dogs 3 leverer flot og velproduceret action med fede effekter. Er man mere til alternativ krigsførelse, kan man ty til Saga of Tanya the Evil -the Movie. Attack on Titan Season 3 Part 2 løber med sejren for sin intensitet. Man føler virkelig, hvor meget der er på spil - hvor mange liv der er gået tabt i kampen mod titanerne.

Vinder: Attack on Titan Season 3 Part 2


Bedste komedie
De nominerede er:
  • Kaguya-sama: Love is War
  • My Roommate is a Cat
  • Senryuu Girl
Det her er rent baseret på, hvilken form for humor man er til. Kaguya-sama: Love is War er sikkert den bedst konstruerede komedie, men jeg har grint mest til My Roommate is a Cat, og derfor vinder den.

Vinder: My Roommate is a Cat


Bedste drama
De nominerede er:
  • Run with the Wind
  • Stars Align
  • Vinland Saga
Stars Align har fat i nogle interessante tråde, og jeg ville rigtig gerne have set dem blive foldet mere ud. Desværre føles det lidt som om, vi nærmest kun har skrabet overfladen i nogle ellers komplekse og følelsesladede relationer. Run with the Wind emmer som sagt af personudvikling, og det er jo godt drama.
Alligevel har jeg valgt, Vinland Saga som vinder, da jeg gerne vil ære den serie. Dramaet er koncentreret omkring nogle bestemte hændelser, som jeg ikke rigtig kan beskrive uden at spoile, men jeg kan sige, at det er det, der er med til at løfte serien op på et højere niveau.

Vinder: Vinland Saga


Bedste fantasy
De nominerede er:
  • Ascendance of a Bookworm
  • That Time I Got Reincarnated as a Slime
  • The Promised Neverland

I forhold til That Time I Got Reincarnated as a Slime synes jeg, at vi får set for lidt af den omkringliggende verden i både Ascendance of a Bookworm og The Promised Neverland. Vi kommer mere rundt med Rimuru og får dermed et bedre indblik i verdenen. Jeg kan også godt lide hele tilgangen til fantasyverdenen. Jeg ser dog super meget potentiale i The Promised Neverland, og jeg er spændt på sæson 2.

Vinder: That Time I Got Reincarnated as a Slime


Bedste sidste episode
De nominerede er:
  • Run with the Wind
  • The Promised Neverland
  • Vinland Saga
Disse tre serier slutter alle med en stærk og virkelig god episode. Run with the Wind løber smukt i mål, og jeg er vild med det lille time skip. Vinland Sagas sidste episode er fed, men det føles mere som starten på noget end slutningen. The Promised Neverland vinder, fordi den virkelig får rundet sine 12 episoder godt af. Al deres planlægning kulminerer samtidig med, at vi får en afsløring. 

Vinder: The Promised Neverland


Bedste character design
De nominerede er:
  • Carole & Tuesday
  • Dororo
  • Run with the Wind
  • The Promised Neverland
  • Vinland Saga
Jeg har valgt de nominerede, fordi de alle byder på flotte character designs, som passer godt til deres serie. Der er ikke karakterer, der lider under "same-face"-syndromet, hvor alle har samme ansigt, men bare har fået sat forskelligt hår på. Alle de vigtige personer har et for serien unikt character design. Carole og Tuesday er mindeværdige karakterer i sig selv. Jeg synes, at Dororo er lykkedes godt med at opdatere og modernisere Osamu Tezukas charater design fra mangaen, der udkom i 1967. Dog er det nok karaktererne fra The Promised Neverland, som jeg vil huske bedst, og derfor løber den med sejren.

Vinder: The Promised Neverland


Bedste produktion
De nominerede er:
  • Carole & Tuesday
  • Psycho-Pass 3
  • Sarazanmai
  • The Promised Neverland
  • Vinland Saga
Her snakker vi ikke bare animation men hele pakken. Alt det "håndværksmæssige" - f.eks. detaljegraden i baggrundene og lydsiden. Indrømmet, havde Sarazanmai ikke haft sådan en flot produktion, havde jeg nok droppet den efter et par episoder. Derfor bliver det min vinder. 

Vinder: Sarazanmai

Ingen kommentarer:

Send en kommentar