torsdag den 16. januar 2020

Anime 2019: Musikken

Sidste år lavede jeg blogindlægget om musikken på en lidt anderledes måde. Det bliver det også i år, for der er ikke særlig meget af den, som jeg kan huske. XD
Jeg har forsøgt at genhøre lidt fra nogle forskellige soundtracks, men det sagde mig ikke rigtig noget. Så i stedet for vil jeg præsentere det musik, som har bidt sig fast i mit hoved af den ene eller den anden grund. Jeg kommer omkring følgende:
  • OP
  • ED
  • Sang
  • Soundtrack
  • Soundtracknummer

OP: Setsuna no Ai af GRANRODEO (Bungo Stray Dogs 3)
Normalt er en OP fængende og bygger op til et mindeværdigt omkvæd. Med OP'en til Bungo Stray Dogs 3, er det dog lidt anderledes. Intro og vers bygger godt nok op til at omkvæd i højere tempo både mht. til selve sangen og animationen. Det var dog den lækre start, som virkelig fangede mig, og som gjorde indtryk på mig.
Beatet er fedt, og det passer godt til panoreringen hen over præsentationen af udvalgte karakterer i forskellige miljøer i Yokohama, hvor serien udspiller sig. Det er også virkelig nice, at credits er indarbejdet som en del af billedet. Og tjek lige lyset.






ED: Stand by me af the peggies (Sarazanmai)
Det er en utrolig catchy sang, og jeg lod typisk ED'en køre (hvilket var en mulighed, fordi Sarazanmai bliver streamet på Crunchyroll). Jeg kan godt lide sammensmeltningen af virkelige optagelser fra Asakusa-området og animation. Det er også lidt sjovt at se, fordi jeg selv har været der.




Sang: The Loneliest Girl (Carole & Tuesday)
Da jeg jo ikke har set Carole & Tuesday færdig, ved jeg ikke, om der i de sidste 12 episoder optræder en endnu bedre sang, men for nu er The Loneliest Girl klart min yndlingssang. Det er en utrolig smuk melodi, som lige så stille kryber ind under huden og giver kuldegysninger. Pigernes skrøbelige og længselfulde stemmer passer også virkelig godt til sangen - og man føler tårerne fra den ensomste pige.




Soundtrack: Run with the Wind af Yuki Hayashi
Dette soundtrack er klart det, der står tydeligst for mig fra det forgangne animeår - og det ligger endda langt tilbage. Det er også det eneste soundtrack, som jeg er vendt tilbage til gentagne gange og har lyttet til, efter serien var afsluttet. Med min begejstring for soundtracket til Run with the Wind kan jeg vist snart ikke løbe fra, at jeg må have en forkærlighed for Yuki Hayashis musik. Jeg er nemlig også glad for hans musik især i Haikyuu og My Hero Academia og til dels Welcome to the Ballroom.
Hvis jeg skal fremhæve ét nummer på soundtracket til Run with the Wind står valget mellem We Must Go og Black Bullet. Jeg er vild med den langsomme opbygning i We Must Go og melodien i det hele taget. Black Bullet har mere energi og henleder straks tankerne på løb, når jeg hører den. Der er dog også former for overlap tone- og melodimæssigt imellem de to numre. Så på sin vis er de ikke så forskellige. We Must Go er en let løbetur på en flot forårsdag, hvor man nyder naturen og luften. Black Bullet er kapløbet, hvor man giver den alt, hvad man har. Der er charme og tiltrækningskraft ved begge dele bare på hver deres måde. Argh, jeg kan ikke vælge.




Soundtracknummer: Tsurune main theme af Harumi Fuuki (Tsurune)
Tsurune var en fin anime dog med nogle ret stereotype karakterer. Animationen var lækker - godt håndværk som vi kender det fra Kyoto Animation, men det jeg husker bedst er lyden af buen og hovedtemaet fra soundtracket.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar