tirsdag den 17. januar 2017

Anime 2016: Top 10

Tidligere har jeg kåret årets Bedste anime (forbeholdt serier) og Bedste quick watch (forbeholdt anime shorts, film og OVA'er). Et andet år udvalgte jeg forskellige serier, som jeg gerne ville fremhæve af den ene eller den anden grund. Engang var jeg faktisk omkring alle de anime, jeg havde set i årets løb, hvor jeg så havde delt dem op i rangkategorier. Takket være Facebooks On this Day, blev jeg i start januar mindet om, at jeg i 2015 havde lavet to artikler til Metronaut, hvor jeg anmeldte 10 gode anime fra 2015. "Det kunne jeg da godt lave på min blog i år," tænkte jeg - og tadaa. Her kommer så min personlige Top 10 for anime afsluttet i 2016. Vi starter selvfølgelig nedefra med nr. 10.


10. Re:Zero kara Hajimeru Isekai Seikatsu / 
Re:ZERO -Starting Life in Another World-
Antal episoder: 25
Genrer: fantasy, action, drama, comedy, mystery
Sæson: forår 2016


Re:ZERO sniger sig lige ind på 10. pladsen. Serien startede fint ud, og forstod at bevæge sig videre i historien, før det med gentagelserne af en given tidsperiode blev for ensformigt. Nogle finder hovedpersonen Subaru Natsuki belastende, men jeg kunne faktisk godt lide ham. Jeg fandt det forfriskende med en hovedperson, der er så bevidst om, hvad der er sket med ham, og hvordan han vil "spille sin rolle" så at sige. Hans gejst fangede mig også.
Desværre tager serien et ordentligt dyk nedad ca. halvvejs. Det var nogle virkelig svære episoder at komme igennem, og jeg var faktisk tæt på at droppe serien. Heldigvis holdt jeg ud, og serien kom ovenpå igen - sådan da. Jeg ville også gerne have haft en ordentlig slutning, men der blev nærmere lagt op til en sæson 2. Der er mange gode elementer i Re:ZERO, så hvis der kommer en sæson 2, skal jeg da i hvert fald nok snuse til den. Selvom jeg godt kunne frygte, at vi heller ikke får svar på det hele i den - alt efter hvor lang den bliver.


9. Boku dake ga Inai Machi / ERASED
Antal episoder: 12
Genrer: drama, mystery
Sæson: vinter 2016


ERASED var en af de to serier, som jeg gik ind til med de højeste forventninger i vintersæsonen (den anden kommer senere på listen). ERASED startede godt ud. Historien var spændende, og der var flere interessante karakterer (I vil således se nogle af dem nomineret, når jeg uddeler priser til persongalleriet). Jeg så også frem til at se, hvordan konceptet ville fungere - hvor meget ville vi hoppe frem og tilbage i tiden, og hvilken effekt ville det have..? Mysteriedelen holdt ligeledes min interesse fanget.
Der er virkelig mange elementer, der spiller i ERASED. Alligevel kommer der knas i maskineriet hen imod slutningen. Vi kommer godt nok i mål i flere henseender, men der er netop et "men". Jeg følte bare ikke, at slutningen gjorde det så godt, som den kunne have gjort. Jeg havde f.eks. regnet med, at Airi Katagiri skulle spille en meget større rolle. ERASED lander derfor på en 9. plads.


8. Amanchu!
Antal episoder: 12
Genrer: slice of life, comedy
Sæson: sommer 2016


At drømme sig væk. At komme ned i gear. At koble af fra hverdagen. Det er lige præcis, hvad Amanchu! kan hjælpe en med. Gennem den ene kvindelige hovedperson Futaba 'Teko' Ooki bliver vi introduceret til det dragende og smukke univers under havets overflade.
Persongalleriet er herligt selskab, og jeg var godt underholdt hver eneste episode, selvom der måske ikke sker det store - men sådan er det jo tit med slice of life og healing anime. Så det var sådan set som forventet. Om man kan lide Amanchu! afhænger nok især af, om man kan lide de to kvindelige hovedpersoner og humoren - og det kunne jeg.


7. 91 Days
Antal episoder: 12
Genrer: drama, action
Sæson: sommer 2016


Jeg fik først set 91 Days, da jeg begyndte at samle op på animeåret 2016. Jeg tror dog, at det var fint, for det fungerede rigtig godt at se serien som maraton. På den måde undgik jeg at føle, at historien trak i langdrag, fordi jeg slap for at vente en uge mellem hver episode. Jeg blev derfor hurtigt fanget af historien og universet. Stilen passer også godt til historien.
Så hvorfor er 91 Days ikke højere oppe på listen. Jo, det skyldes karaktererne. Der er ingen, som virkelig brænder igennem som mindeværdige. Jeg sad hele vejen igennem og ønskede, at serien ville gå mere i dybden med sine karakterer, hvilket der lægges op til på flere måder. Jeg føler, at 91 Days havde potentiale til mere. På sin vis kan jeg godt lide slutningen, og på anden vis irriterer det mig, at den slutter på den måde. Mere vil jeg ikke sige, da jeg synes, at man selv skal se det.


6. Bungo Stray Dogs 2
Antal episoder: 12
Genrer: action, mystery, drama, comedy
Sæson: efterår 2016


Hvor er det dog en skam, at man skal igennem sæson 1 for at nå hertil. Bungo Stray Dogs 1 er for det meste en actionkomedie med en ordentlig portion sillyness. Bungo Stray Dogs 2 skifter totalt tone og flow.
De første fire episoder bruges på en story arc fra Dazais tid hos Port Mafia - noget jeg virklig var glad for. Derefter kører historien derudad. Der er intet, der føles som fillers, og det er utrolig småt med comic reliefs. Bungo Stray Dogs 2 er et fængende actiondrama med flot action og god dynamik mellem de fleste karakterer. Det bliver også til noget personudvikling hos et par af dem.
Jeg har dermed også fået fornyet håb, når det gælder BONES serier. Studiet har i den sidste tid leveret flotte serier, men de har bare ikke formået at fange mig. Og når/hvis Bungo Stray 3 ruller over skærmen, sidder jeg helt klart parat.


5. Shouwa Genroku Rakugo Shinju
Antal episoder: 13
Genrer: drama 
Sæson: vinter 2016


Her har vi så serie nr. 2, som jeg gik ind til med store forventninger i vintersæsonen 2016. Shouwa Genroku Rakugo Shinju viste sig at fortælle en anden historie, end jeg havde regnet med. Jeg troede vi skulle følge den nyligt løsladte Yotarou, men i stedet fik vi hans lærermester Yakumos baggrundshistorie. Da jeg havde accepteret det, lod jeg mig charmere af tidsperioden, som historien udspiller sig i og kunstformen rakugo.
Dette er bestemt ikke en serie for det brede publikum. Det er en serie lavet til (tålmodige) voksne, som er interesseret i at se to unge mænd udvikle sig både som personer og kunstnere. Se et par episoder af serien, og så vil du kunne bedømme, om du hører til blandt seriens publikum. Gør du, venter der dig en sjælden fornøjelse.


4. ReLIFE
Antal episoder: 13
Genrer: comedy, drama, slice of life
Sæson: sommer 2016


ReLIFE er en underholdende serie med et godt persongalleri. Der er masser af sjove episoder, men også lidt drama ind imellem. Humoren er spot on for mit vedkommende. Måske fordi jeg kan relatere til hovedpersonen Arata Kaizaki. Jeg tror da også, at serien er sjovest, hvis man er i hvert fald 20-25 år gammel, når man ser den.
Historiemæssigt har vi egentlig med en klassisk high school slice of life opsætning at gøre. I ReLIFE udvikler personerne sig dog heldigvis igennem relationerne til hinanden, og det er det, der løfter serien. ReLIFE kunne godt være gået mere i dybden med sine karakterer, men den har fra start lagt en lettere tone an, så jeg blev egentlig ikke skuffet. Serien holder niveau hele vejen igennem. Jeg havde håbet på en slutning, der føltes mere som en slutning, men mon ikke det er, fordi producenterne vil holde muligheden for en sæson 2 åben. Kommer der en sæson 2, har jeg da også tænkt mig at se med. Alt i alt er ReLIFE en velafrundet serie.


3. Kanojo to Kanojo no Neko: Everything Flows / 
She and Her Cat: Everything Flows
Antal episoder: 4 
Genrer: drama
Sæson: vinter 2016


Episoderne er ca. 7 minutter hver, så jeg synes, at alle bør afsætte en lille halv time til at se She and Her Cat. Det er en virkelig sød anime, som især vil ramme nuværende og forhenværende katteejere lige i hjertet.


2. Yuri!!! On ICE
Antal episoder: 12
Genrer: sport, comedy
Sæson: efterår 2016


Jeg var i første omgang gået uden om Yuri!!! On ICE. Jeg regnede med, at det bare ville være en gang yaoi bait ligesom Free!. Preview anmeldelserne på ANN overbeviste mig dog om, at jeg burde give serien en chance. Det er yderst sjældent, at en serie kun scorer 4,5-5 i karakter hos alle anmeldere, der har set den. Yuri!!! On ICE formåede da også at vinde mig over allerede efter første episode. Serien var igennem flere uger i hård konkurrence med serien, der endte på 1. pladsen. Som Yuri!!! On ICE  udviklede sig, blev persongalleriet udvidet, og karaktererne udviklede sig. Det var en fornøjelse at følge Yuri og Viktors færd mod den endelig finale.
I min optik holder serien dog ikke samme høje niveau hen mod slutningen, som der ellers blev lagt ud med. Jeg fandt således, at jeg hen mod slutningen ikke var helt så engageret og begejstret for Yuri!!! On ICE, som jeg var i starten. Det er dog stadig en rigtig underholdende (og populær) serie - og mange andre vil nok udråbe den, som årets anime.


1. Haikyu!! Second Season + 
Haikyu!!: Karasuno Koukou VS Shiratorizawa Gakuen Koukou
Antal episoder: 25 + 10
Genrer: sport, comedy, 
Sæson: efterår 2015 + efterår 2016


For at give plads til en serie mere i min Top 10, har jeg valgt at slå sæson 2 og 3 af Haikyu!! sammen her på 1. pladsen. Skulle jeg rangere dem, ville sæson 2 ligge øverst. Jeg faldt pladask for Karasunos volleyballhold i sæson 1 af Haikyu!!. Der var en god dynamisk sammensætning af herlige karakterer. Jeg var derfor spændt på, hvordan det ville gå, når persongalleriet skulle udvides i sæson 2. Det havde jeg dog slet ikke behøvet være. Jeg fik nemlig flere sjove og sympatiske karakterer. Yay for Yachi! De nye karakterer spiller også en stor rolle mht. personudviklingen blandt Karasunos hold.
Den første episode i sæson 2, var ikke sååå god igen, men derfra går det fremad, og sæson 2 bliver bare bedre og bedre resten af vejen igennem. Kampene er intense (selvom man godt kan regne udfaldet ud i nogle af dem), og der er hele tiden områder, som holdet skal arbejde på at forbedre. Jeg kan godt lide, at spillerne har deres fejl. De kan stadig komme til at serve i nettet. Haikyu!! er nede på jorden men formår alligevel at levere spændende kampe. Jeg så frem til hver eneste episode i begge sæsoner. Og man behøver bestemt ikke være volleyballentusiast for at nyde Haikyu!! - men man bliver det måske lidt af at se den.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar