tirsdag den 31. januar 2017

Anime 2016: Persongalleriet

For mig er interessante karakterer faktisk vigtigere end en god historie. Tidligere har jeg kørt med 3 nomineringer i hver kategori, men i år har jeg valgt at forhøje det til 5 (på nær i en enkelt kategori) for at vise påskønnelse over for en bredere vifte af karakterer og serier. I år er det blevet til 9 forskellige kategorier. Tidligere har jeg haft det princip, at anime og karakterer, der tidligere har vundet en kategori, ikke kan blive nomineret i den igen. Jeg synes dog, at persongalleriet blev udvidet så meget i sæson 2 af Haikyu!!, at den godt kunne blive nomineret igen. Jeg har kun overvejet anime, der blev afsluttet i 2016, som jeg har set til ende. De nominerede står i alfabetisk rækkefølge efter engelsk titel.


Bedste persongalleri
De nominerede er:
  1. Amanchu!
  2. ERASED
  3. Haikyu!! Second Season
  4. ReLIFE
  5. Yuri!!! On ICE
Denne pris gives til et persongalleri, som jeg har befundet mig i rigtig godt selskab med. Det er et persongalleri med mange interessante, sjove og sympatiske karakterer.

Vinder: Haikyu!! Second Season


Bedste personudvikling
De nominerede er:
  1. ReLIFE (primært Arata Kaizaki og Chizuru Hishiro)
  2. Re:ZERO -Starting Life in Another World- (primært Rem og Subaru Natsuki)
  3. Yuri!!! On ICE (primært Yuri Katsuki og Yuri "Yurio" Plisetsky)
Jeg kunne simpelthen ikke finde 5 anime, jeg har set, som jeg syntes havde tilstrækkeligt med personudvikling til at blive nomineret. Så jeg besluttede at holde mig til 3 nominerede. Prisen går til er en anime, hvor jeg har fulgt karakterenes udvikling med interesse, og hvor jeg også har kunne se paralleler til mig selv. Der er har været humor omkring deres udvikling, men den er også forekommet på en realistisk måde.
Vinder: ReLIFE


Bedste kvindelige hovedperson
De nominerede er:
  1. Chizuru Hishiro (ReLIFE)
  2. Futaba Ooki (Amanchu!)
  3. Hikari "Pikari" Kohinata (Amanchu!)
  4. Kayo Hinazuki (ERASED)
  5. Makoto Kowata (Flying Witch)
For en gangs skyld havde jeg faktisk lidt svært ved at finde nominerede til denne kategori. Jeg gjorde det selvfølgelig heller ikke nemmere for mig selv ved at forhøje det til 5 nominerede. Prisen går til en karakter, som er helt sin egen. Hun er sød, sjov og interessant at følge.

Vinder: Hikari Kohinata "Pikari" (Amanchu!)


Bedste mandlige hovedperson
De nominerede er:
  1. Arata Kaizaki (ReLIFE)
  2. Satoru Fujinuma (ERASED)
  3. Shouyou Hinata (Haikyuu!! Second Season)
  4. Youji Itami (GATE 2)
  5. Yuri Katsuki (Yuri!!! On ICE)
Jeg har tidligere haft svært ved at finde mandelige hovedpersoner, som jeg rigtig godt kunne lide. I forbindelse med 2016 havde jeg nærmere sværere ved at begrænse mig. Prisen går til en hovedperson, der er interessant, sympatisk, sjov og med til at løfte serien.

Vinder: Yuri Katsuki (Yuri!!! On ICE)


Bedste kvindelige biperson
De nominerede er:
  1. Hitoka Yachi (Haikyu!! Second Season)
  2. Kiyoko Shimizu (Haikyu!! Second Season)
  3. Mato Katori (Amanchu!)
  4. Rem (Re:ZERO -Starting Life in Another World-)
  5. Sachiko Fujinuma (ERASED)
Mine kriterier for bipersonerne er egentlig meget de samme som for hovedpersonerne. De skal være interessante, og jeg skal have lyst til at følge dem. Mht. bipersonerne er det dog også vigtigt, at de fungerer godt i spil med hovedpersonen/erne og selvfølgelig resten af persongalleriet. Prisen går derfor til en pige, der passer som fod i hose, selvom hun kommer til som helt ny. Hun er sød, sjov og gør sit bedste på sin egen måde.

Vinder: Hitoka Yachi (Haikyu!! Second Season)



Bedste mandlige biperson
De nominerede er:
  1. Kei "Tsukki" Tsukishima (Haikyu!!: Karasuno Koukou VS Shiratorizawa Gakuen Koukou)
  2. Raichi Todoroki (Diamond no Ace: Second Season)
  3. Tooru Oikawa (Haikyuu!! Second Season)
  4. Ryou Yoake (ReLIFE)
  5. Suwa (Orange)
Bipersoner kan både være støtter/venner til hovedpersonen/erne, rivaler og mentorer. Ind imellem stjæler de også spotlightet. Prisen går til en biperson, hvor dette er tilfældet. For mig personligt er han seriens lyspunkt - på flere både. Han er sød, sympatisk, positiv og vil gøre alt for sine venner.

Vinder: Suwa (Orange)


Bedste væsen
De nominerede er:
  1. Chito (Flying Witch)
  2. Daru (Kanojo to Kanojo no Neko: Everything Flows)
  3. Fuzzy (The Morose Mononokean)
  4. Gatomon (Digimon Adventure tri)
  5. Poco (Poco's Udon World)
Jeg opfandt denne kategori, fordi der var nuttede, sjove og kære væsener, som jeg gerne ville give noget opmærksomhed og anerkendelse, men som jeg ikke følte kunne gå ind i de andre kategorier som Bedste kvindelige hovedperson osv. I år har været et godt "væsen år". Prisen går til et kært og venligt væsen, som vil hovedpersonen det bedste, og som også har noget personlighed.

Vinder: Poco (Poco's Udon World)


Bedste venskab
De nominerede er:
  1. Futaba Ooki og Hikari "Pikari" Kohinata (Amanchu!)
  2. T.K. og Patamon (Digimon Adventure tri. 3: Kokuhaku)
  3. Miyu og Daru (Kanojo to Kanojo no Neko: Everything Flows)
  4. Satoru Fujinuma og Kayo Hinazuki (ERASED)
  5. Yatorishino "Yatori" Igsem og Ikta Solork (Alderamin on the Sky)
Bedste venskab er en af de kategorier, som ikke er fast hver eneste år. Den er med, når jeg vurderer, at der har været venskaber, som fortjener anerkendelse - og nogle gange karakterer, som jeg gerne vil anerkende, men som ikke kan komme ind i nogle af de andre kategorier. Prisen går til to karakterer, som står sammen i tykt og tyndt. De supplerer hinanden, støtter hinanden og fungerer på sin vis som hinandens modpoler.

Vinder: Yatorishino "Yatori" Igsem og Ikta Solork (Alderamin on the Sky)




Bedste rivalisering
De nominerede er:
  1. Atsushi Nakajima vs. Ryuunosuke Akutagawa (Bungo Stray Dogs 1+2)
  2. Karasuno vs. Shiratorizawa (Haikyu!!: Karasuno Koukou VS Shiratorizawa Gakuen Koukou)
  3. Tobio Kagayama vs. Toru Oikawa (Haikyu!! Second Season)
  4. Yakumo "Kikuhiko, Bon" Yuurakutei vs. Sukeroku "Hatsutaro, Shin" Yuurakutei (Shouwa Genroku Rakugo Shinju)
  5. Yuri Katsuki vs. Yuri "Yurio" Plisetsky (Yuri!!! On ICE)
En god rivalisering kan være en lige så stor styrke for en serie og dens karakterer som et godt venskab. Derfor har jeg valgt at have denne kategori med. Nogle rivaler er også venner, men det er bestemt ikke alle. En god rivalisering har interessante karakterer på begge sider, og disse karakterer udvikler sig i deres kamp med hinanden. Det gælder både personligt og mht. deres fag. Prisen går til en rivalisering, som nærmest er omdrejningspunktet for serien.

Vinder: Yakumo Yuurakutei vs. Sukeroku Yuurakutei (Shouwa Genroku Rakugo Shinju) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar