torsdag den 16. november 2017

Nyt blod i Anime Kitas bestyrelse

Lørdag den 14. oktober afholdte Anime Kita ekstraordinær generalforsamling. Her blev der valgt en ny formand, næstformand samt et nyt menigt bestyrelsesmedlem.

Anime Kitas bestyrelse fra højre: formand Hamun Farzinia, næstformand C. Mortensen, kasserer Jesper Bæk Møller Pedersen, menigt medlem Anders Gammelgård-Larsen og menigt medlem Louise Vangsted.


I dette blogindlæg kan I læse lidt om to af de nyvalgte, deres og den samlede bestyrelses visioner og forhåbninger for Anime Kitas fremtid - herunder også Kita Con.


Hvorfor valgte du at stille op til Anime Kitas bestyrelse? Hvad ønsker du at bidrage med til foreningen?
Hamun Munikiki (formand):
Jeg stillede op til formand for at kunne gøre en forskel for Anime Kita, så vores fællesskab kan trives og gro. Jeg holder selv meget af anime og japansk kultur og vil gerne sikre, at der fortsat vil være et samlingssted for dette i Nordjylland.
Som formand ønsker jeg at bidrage til at gøre foreningen og vores arrangementer attraktive for nye og gamle medlemmer. Jeg vil gerne fremtidssikre foreningen og forsøge at trække flere frivillige til.

Louise Vangsted (menigt bestyrelsesmedlem):
Jeg har været medlem siden 2009 og har kunnet se foreningens udvikling på godt og ondt.
I løbet af de sidste par år har vi mistet en god del af de ældre og mere erfarne medlemmer, hvorfor jeg mener at kunne se, at medlemmernes støtte generelt er forringet, og deltagerantal til arrangementer er faldende.
Jeg håber på – som en af ”veteranerne” i Kita – at kunne være med til at hjælpe foreningen tilbage til et stadie lignende dens storhedstid, så foreningen fortsat kan bestå og bringe medlemmer (gamle som nye, ældre som yngre) glæde og samvær – og forhåbentlig være med til at erhverve foreningen nye medlemmer og voksende støtte.


Hvad er jeres vision for Anime Kita fremadrettet? Hvordan ønsker I, at foreningen skal udvikle sig? 
Vi vil gerne skabe skabe mere sammenhold i foreningen blandt frivillige og almene medlemmer i fællesskab. Dette vil vi opnå ved at lytte til vores medlemmer, afholde arrangementer på et realistisk niveau. Vi vil fokusere på foreningens kerneværdier, herunder hygge, sjov, brætspil m.m. og på den måde skabe et mere samlet miljø, hvor ligesindede personer kan dele deres interesser. I fremtiden håber vi at udbrede foreningen og øge medlemstallet gennem større begivenheder.

Hamun kommenterer:
Personligt vil jeg gerne have, at Anime Kita er et centralt samlepunkt i Nordjylland, for de ovenstående interesser, og forhåbentlig i fremtiden også sørge for at folk bliver interesseret i at holde Anime Kita kørende.

Louise kommenterer:
Jeg ønsker, at Kita skal fortsætte som en forening med et fornuftigt medlems-/deltagerantal til arrangementerne, så vi kan afholde træf og/eller conventions, der er succesfulde både for deltagerne og for foreningen rent økonomisk og omdømmemæssigt.


Hvordan står det til med jeres råd? Hvad er planerne for dem fremadrettet? Hvordan vil I rekruttere nye frivillige til dem?
PR-rådets opgaver vil varetages af bestyrelsen, da mange af beslutningerne overlapper. Det er også for at undgå misforståelser i mundtlige aftaler, der bliver lavet.

Teknik-rådet er udfordret, da det er svært at finde kvalificeret hjælp. Vi har undersøgt hvilke tekniske funktionaliteter, vi vil have forbedret, og leder efter muligheder for at løse disse.

Chibi-rådet og de månedlige chibi-arrangementerne vi afholder, kører rigtig godt. Vi kan altid bruge flere frivillige, men dem der sidder i rådet gør et rigtig godt stykke arbejde.

Plan-rådet kræver en smule omstrukturering, og vi skal afklare spørgsmål ift. conventionens størrelse og udformning. Vi har fået nye medlemmer i plan-rådet efter den ekstraordinære generalforsamling, og vi har set på hvilke ansvarsområder der er mest essentielle for en god convention.

Event-rådet er parat til at starte op igen så snart datoen for Kita Con fastlægges.

Vi arbejder på at gøre rådene endnu mere attraktive og engagerende, så flere medlemmer bliver interesseret i at deltage i planlægningen af vores fælles aktiviteter. Derudover vil vi også tage personlig kontakt til tidligere frivillige. Det er især plan-rådet og teknik-rådet, vi fokuserer på i øjeblikket.


Præcis hvordan vil I gøre rådene mere attraktive og engagerende?
At være medlem af rådene af Anime Kita er engagerende, fordi man bliver involveret og får indflydelse, på de ting vi foretager i foreningen. Man får mulighed for selv at komme med ideer til arrangementer og føre dem ud i livet.
For at gøre rådene mere attraktive starter det med en god organisering og realistiske forventninger. Hermed føler medlemmerne i rådene ikke, at de bliver overbebyrdet, men i stedet er det lysten der driver arbejdskraften. Rådsformændene har ansvar for at skabe god stemning der spejler sig udadtil.


Anime Kita har haft dalende medlemstal. Hvordan vil I tiltrække nye medlemmer? Hvor bredt vil I søge nye medlemmer?
Facebook, manga/anime-grupper på Facebook, til andre conventions samt i daglig omtalte. Rent geografisk vil det give mest mening at søge nye faste medlemmer i Nordjylland, hvorimod der til Kita Con kan forsøges at trække interesserede til fra hele landet.
Interessemæssigt vil vi fortsat fokusere på anime, manga og japansk popkultur, men relaterede interesser som brætspil, videospil og generel nørdkultur satser vi også på, da det også fylder meget indenfor miljøet.

Anders kommenterer:
Vi har længe ville samarbejde med TRoA i Nørresundby. I chibi-rådet er disse tanker endelig begyndt at blive til handling, og vi forsøger at afholde enkelte tvær-arrangementer.

Louise kommenterer:
Personligt er jeg færdiguddannet til folkeskolelærer til sommer og kan reklamere for/rekruttere til foreningen gennem mit arbejde med børn og unge.


Kommer I til at ændre på kontingentprisen? 
Vi har ikke i sinde at ændre kontingentprisen i øjeblikket, men det kan være, at det ændre sig i fremtiden.


Hvad er jeres vision og ambitioner mht. Kita Con 2018? Er planlægningen begyndt?
Da Kita Con 2017 blev aflyst, så var vores fælles tanke, at ”Vi skylder deltagerne en ordentlig Con”. Dette har ikke ændret sig, men det er ikke ensbetydende med, vi sigter efter at afholde en convention i samme størrelse og udformning som andre store conventioner i Danmark. I stedet er vores klare mål at afholde en velfungerende Kita Con og skabe en hyggelig og god oplevelse for deltagerne. Vi vil gerne genskabe den stemning, som Kita Træf i sin tid blev forbundet med. Planlægningen til Kita Con 2017, som blev aflyst, er flyttet til 2018.


Hvordan foregår planlægningen?
Vi afholder regelmæssige møder for både at afklare status på opgaver og hjælpe hinanden på tværs af ansvarsområder. Fremadrettet vil vi afholde månedlige møder/arbejdsdage, så der kommer en mere fast struktur.
Fokus bliver at få skabt en stemning ved vores convention, som var lignede den vores medlemmer oplevede ved de gamle Kita Træf. Det var noget vores medlemmer savner. Dette vil vi opnå ved at anskaffe de rette arrangører i god tid og være på forkant med nogle af de punkter, der gik skidt i 2016 og 2017. Derudover ønsker vi at søge arbejdskraft fra andre foreningskredse, så vi opnår erfaring og gensidig PR.


Hvilke tanker gør I jer mht. budgettet for Kita Con 2018?
Kita Con 2018 nedskaleres til et mere realistisk budget, og vi sigter i første omgang efter 50 deltagere foruden frivillige.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar