torsdag den 11. januar 2018

Anime 2017: Persongalleriet

Så er turen kommet til at se på karakterne. Jeg har igen kun taget udgangspunkt i de anime, jeg har set færdige. Siden jeg lavede oversigten, har jeg dog også fået wet Wake Up, Girls New Chapter færdig. Karakterer, der tidligere har vundet en pris, kan ikke blive nomineret igen. Det gælder f.eks. Takashi Natsume fra Natsume's Book of Friends.


Bedste persongalleri
Et godt persongalleri kan være kernen i en god anime. Hvis der er et godt persongalleri, kan jeg lettere acceptere, at andre dele af en anime ikke er nær så gennemførte. Så længe jeg er i godt selskab, betyder det altså mindre, om der f.eks. er et spændende og kringlet plot. For mig er persongalleriet i de fem nominerede serier da også netop noget af det bedste ved dem. Persongallerierne i de fem serier adskiller sig meget fra hinanden, men de har alle en god dynamik samt nogle karakterer, der er interessante, sjove og sympatiske på hver deres måde.

De nominerede er:

  • Descending Stories: Showa Genroku Rakugo Shinju
  • Gamers!
  • March comes in like a lion
  • Recovery of an MMO Junkie
  • The Eccentric Family 2

Vinder: March comes in like a lion


Bedste personudvikling
Jeg elsker, når der er personudvikling i en serie. Det løfter ligesom serien et niveau op, når den formår at udvikle sine karakterer frem for at bibeholde status quo. Vi udvikler os jo i relationerne til andre mennesker, og den proces kan jeg godt lide at se blive udfoldet. 

De nominerede er:

  • Descending Stories: Showa Genroku Rakugo Shinju
  • March comes in like a lion
  • Recovery of an MMO Junkie

Vinder: March comes in like a lion


Bedste kvindelige hovedperson
Der har godt nok været mangel på interessante og sympatiske kvindelige hovedpersoner. Jeg har derfor valgt kun at nominere to i denne kategori i år.

De nominerede er:

  • Kobayashi (Miss Koboyashi's Dragon Maid)
  • Moriko Morioka (Recovery of an MMO Junkie)

Vinder: Moriko Morioka (Recovery of an MMO Junkie)


Bedste mandlige hovedperson
Vi har med to drenge og tre mænd at gøre, som er ret forskellige, men de vandt mig alligevel alle over på deres side. For nogle skete det med det samme, og for andre kom det i løbet af serien. En lighed er der dog ved dem; de vil alle gerne det bedste for andre - ja, inderst inde kan Kiriyama jo godt lide andre mennesker. 

De nominerede er:

  • Keita Amano (Gamers!)
  • Rei Kiriyama (March comes in like a lion)
  • Tetsuo Takahashi (Interviews With Monster Girls)
  • Yotaro (Descending Stories: Showa Genroku Rakugo Shinju)
  • Yuta Sakurai (Recovery of an MMO Junkie)

Vindere: Tetsuo Takahashi (Interviews With Monster Girls) 
Yotarou (Descending Stories: Showa Genroku Rakugo Shinju)



Bedste kvindelige biperson
Hvor det skortede på gode kvindelige hovedpersoner, har der til gengæld været rigtig mange stærke, selvstændige, interessante og sjove kvindelige bipersoner i 2017. Derfor har jeg også valgt to vindere ud. Det er to meget forskellige karakterer for både at hylde det elskelige og nuttede samt det ambitiøse og viljestærke.

De nominerede er:

  • Aguri (Gamers!)
  • Kanna (Miss Koboyashi's Dragon Maid)
  • Konatsu (Descending Stories: Showa Genroku Rakugo Shinju)
  • Gyokuran Nanzenji (The Eccentric Family 2)
  • Kaisei Ebisugawa (The Eccentric Family 2)

Vindere: Kanna (Miss Koboyashi's Dragon Maid) 
Konatsu (Descending Stories: Showa Genroku Rakugo Shinju)



Bedste mandlige biperson
Jeg skulle rode lidt i hukommelsen efter nomineringer til denne kategori, men så kom jeg alligevel op på 5 stk. Vinderen har stået der siden, jeg så serien, så det føltes passende, at han skulle løbe med sejren. 

De nominerede er:

  • Harunobu Nikaidou (March comes in like a lion)
  • Homare Koiwai (Recovery of an MMO Junkie)
  • Kazuomi Fujimoto (Recovery of an MMO Junkie)
  • Shinnosuke (Descending Stories: Showa Genroku Rakugo Shinju)
  • Shuichi Natori (Natsume's Book of Friends Season 6)

Vinder: Harunobu Nikaidou (March comes in like a lion)


Mest irriterende karakter
Ak ja, i år vender den negative kategori tilbage. Sidst den var med i tilbageblikket på persongalleriet 2013. Dengang hed den dog Mest belastende karakter. De nominerede karakterer gik mig dog så meget på nerverne, at jeg følte, de skulle have en kategori. Størstedelen af persongalleriet i Classroom of the Elite fortjener nærmest at blive nomineret, men jeg har holdt mig til den, jeg mindst kunne lide.

De nominerede er:

  • Eren Jaeger (Attack on Titan 2)
  • Ioq Qujan (Mobile Suit Gundam: Iron-Blooded Orphans 2nd Season)
  • Kikyou Kushida (Classroom of the Elite)
  • Nino Arisugawa (Anonymous Noise)
  • Riko (Made in Abyss)

"Vinder": Eren Jaeger (Attack on Titan 2)


Bedste familie
Der har optrådt flere former for familier i de anime, jeg har set i år. Jeg har derfor valgt at hylde tre udvalgte ved at nominere dem i en ny kategori. Den første familie er måske excentrisk, men de er en klassisk familie bestående af tre brødre og deres mor. Familie nr. 2 har fundet sammen. Som Kanna udtrykker det: Tohru er storesøsteren og Kobayashi er moren. Den tredje familie er nok den mest komplekse og alligevel fungerer den.

De nominerede er:

  • Familien Shimogamo (The Eccentric Family 2)
  • Kobayashi, Tohru og Kanna (Miss Kobayashi's Dragon Maid)
  • Yotaro, Konatsu, Shinnosuke og Yakumo (Descending Stories: Showa Genroku Rakugo Shinju)

Vinder: Kobayashi, Tohru og Kanna (Miss Kobayashi's Dragon Maid)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar