torsdag den 20. september 2018

Gensyn med min første Gundam

Som barn så jeg et par episoder hist og her af Gundam Wing på tysk tv. Serien kørte ikke på RTL2, som var min primære animekanal, hvilket nok var grunden til, at jeg kun så den sporadisk. Jeg fik dog set tilstrækkeligt til at hitte rundt i historien og dens karakterer i store træk:
  • Rumkolonierne er i krig med Jorden.
  • Relena er den rige smukke pige med politiske forbindelser.
  • Der er fem Gundampiloter, og Heero er hovedpersonen.
  • Maskemanden er Heeros nemesis. 
Jeg fandt serien spændende, selvom jeg aldrig fik set den i sin helhed. Den var nok også med til at antænde min interesse for mecha. 

For nyligt valgte jeg så at begynde på Gundam Wing fra start på Crunchyroll. Nostalgien strømmede mig i møde allerede ved første beat i Two-Mix' Just Communication. Som jeg jo så var vant til at høre på tysk... "Zeit und Raum, wir besuchen die Sterne. Hand in Hand reisen wir mit dem Licht." Og så er der robotlydene... ak ja, det var dengang den slags hørtes som en del af OP'en. Nostalgiens slør lå dog kun kort over mit udsyn...



Allerede efter første episode var mine to hovedkonklusioner:
  • Nøj, hvor er Heero nedern! Jeg troede ikke, han havde et dødsønske fra start.
  • WTF sker der for Relena. Hvem opfører sig sådan..?
Alligevel satte jeg mig til at se eps. 2-3 med det samme bagefter. Gundam Wing er jo en lang serie. 49 episoder. Den skulle jo lige have lov til at komme i gang. Desværre forstærkede disse to episoder blot mit oprindelige indtryk. Så jeg var glad, da Duo trådte ind på scenen. Jeg ville også gerne se mere af Quatre (som jeg forestiller mig, er den arketype, Armin fra AoT er blevet udviklet fra). 

Eps. 4 introducerer en kvindelig officer: Noin. Interessant, tænkte jeg. Rart med en kvindelig karakter, der er anderledes end Relena. Hvem råber ud over et hav: "Heero! Jeg er lige her, så skynd dig, kom og slå mig ihjel!"?! Desværre bruger Gundam Wing Noin til at pointere, at kvinder er svage. Wufei bliver i hvert fald ved med at køre i, at Noin fejler, fordi hun er kvinde. Suk... endnu en nedern Gundampilot. Det tegner ikke godt.


For mig er karaktererne i en anime meget vigtige. Jeg har brug for, at der er bare en, jeg godt kan lide. Det kan være, fordi karakteren er sympatisk, interessant, sjov og eller fordi jeg kan reflektere mig selv i den. Pt. er der INGEN i Gundam Wing, jeg godt kan lide. 
Af de fem Gundampiloter er der to, som er direkte nedern. Trowa virker meh. Duo er acceptable, men det er også nemt, når han sættes op direkte ved siden af Heero. Quatre er den mest sympatiske, men han har haft meget lidt skærmtid. 
Relena "ojou-sama" er direkte forfærdelig. Treize havde potentiale til at være interessant, men hans badescene i eps. 4 fik ham til at fremstå som en douche. Tilbage er så Zechs. Jeg er på ingen måde ovenud begejstret for Zechs, men set i lyset af alle de andre karakterer, er han den mest interessante. Indtil videre virker han også mere som hovedpersonen, da det nærmere har været ham, vi som seer har fulgt. 


I kan måske godt fornemme det, men jeg har virkelig svært ved at finde noget positivt ved Gundam Wing her efter at have set fire episoder. Det mest interessante har været at se, hvor anderledes den er i forhold til anime i dag. Her snakker jeg både character design, arketyper, animation, lyd men også  især voice acting. Jeg har dog svært ved at se det element bærer mig igennem 45 episoder mere. ^^;

Ingen kommentarer:

Send en kommentar