torsdag den 27. september 2018

Hvilken karakter skal anime'en have..?

I løbet af den seneste måneds tid har jeg faktisk lavet en (form for) anmeldelse af 4 animeserier. Det hele startede med My Hero Academia. Den overraskede mig helt vildt positivt. Den gav mig kriblen i fingrene, så jeg simpelthen bare måtte dele min glæde for serien med andre. Det satte gang i min skrivekløe. Jeg delte således mine følelser omkring både My Hero Academia S2, Wellcome to the Ballroom og de fire første episoder af Gundam Wing

Jeg gav dog aldrig nogen af serierne en karakter. Selvom det ellers er det, jeg typisk selv kigger først på i andres anmeldelser, så er jeg ikke særlig vild med selv at sætte et tal på. Af samme grund uddeler jeg sjældent stjerner på Goodreads til de bøger, jeg læser. De har også kun en skala på 1-5. 

MyAnimeList (MAL), hvor jeg holder styr på det anime, jeg ser, har en skala på 1-10. Det har fandt jeg mere medgørligt. 
  1. lort - kun én anime har den tvivlsomme ære af at have den karakter på min MAL
  2. lidt mindre lort
  3. dårlig anime
  4. anime under middel 
  5. midten af skalaen og forbeholdt den gennemsnitlige serie, som var okay, men nok hurtigt blev glemt. 
  6. anime, der var lige en tand bedre.
  7. gav jeg til en god serie. 
  8. god anime med lidt ekstra.
  9. uddelte jeg til anime, jeg lige præcis ikke kategoriserede som yndlingsanime
  10. brugte jeg kun til yndlingsanime
Sådan brugte jeg skalaen. Hos mig skulle en anime virkelig have noget ekstra for at bevæge sig over 7.

Jeg kastede mig således ud i at forsøge og rate Wellcome to the Ballroom og begge sæsoner af My Hero Academia. Ballroom havde jo skuffet, så min umiddelbare tanke var, at den skulle have 6. 
Så opdagede jeg, at jeg havde givet Golden Kamuy 6 - og Ballroom var alligevel bedre end den. Så måtte Ballroom jo få 7, men det havde jeg det alligevel lidt stramt med... Der var jo en del spildt potentiale. Jeg havde heller ikke lydt særlig begejstret i min anmeldelse - og 7 var det, gode anime fik. Alligevel endte Ballroom der. 
Det betød så, at jeg i hvert fald var nødt til at give My Hero Academia 8. Her var mit dilemma så, at sæson 1 var bedre end sæson 2. Skulle sæson 1 så have 9...? 
Den karakter havde jeg ikke givet til en animeserie siden Bakuman S3. Faktisk havde de to første sæsoner af Bakuman fået 8... det opjusterede jeg så til 9 med det samme... ^^; Jeg endte med at give både S1 og S2 af My Hero Academia 8. 

Jeg begyndte for alvor at se anime i 2006-2007. Det betyder, at mange serier fra den periode blev mit grundlag for, hvordan jeg brugte skalaen - og hvordan jeg vurderer anime i dag. Kommer der f.eks. en ny action (med guns) anime, bliver den sammenlignet med Black Lagoon. Jeg opdagede så lige i samme omgang, at jeg faktisk kun har givet Black Lagoon 6 i sin tid. ^^; Oprindeligt gav jeg vist også kun Code Geass 7... 

Det jeg forsøger at sige er, at min karaktergivning sejler - eller sådan føles det i hvert fald. Jeg burde nok gennemgå hele min liste og revurderer alle bedømmelserne. 
Jeg ved, at jeg er blevet mere gavmild hen over de seneste par år, fordi jeg føler, at jeg er nødt til at belønne serier, som bare har interesseret mig på den ene eller den anden måde. Det kan være med sine karakterer, humoren, plottet... bare et eller andet, der har fanget mig. 
For der kommer simpelthen bare så meget... ja jeg plejer at sige gennemsnitligt anime, men måske jeg faktisk skulle sige dårligt - og kalde en spade for spade. Måske skulle jeg rent faktisk tage og bruge karaktererne under 5 noget mere. Eller bare droppe at se de anime færdige, som jeg ville give den karakter... ligesom jeg gjorde i gamle dage. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar