mandag den 27. maj 2019

Debutant vandt pris i J-Popcons Cosplayshow

For en uges tid siden var DGI-Byen og Øksnehallen højborg for japansk popkultur. Nu er det blevet tid til at kaste et blik tilbage på begivenheden.
Her i blogindlægget kan I således læse et opfølgende interview med Anne Sofie, som skulle optræde i J-Popcons cosplayshow for første gang. Hendes cosplaynavn er Ansocosplay, som du også kan følge hende under på Instagram.
Sammen med sin gruppe gik hun faktisk hen og vandt Best Character Portrayal, hvilket også var den kategori, de var gået efter. Så stort tillykke med det. 




Hvad synes du om J-Popcon 2019 sådan generelt? Levede connen op til dine forventninger? 
Ja! Det var nok en af de bedste conner, jeg har været til. Forventningerne var høje, men det lykkedes alligevel J-Popcon 2019 at overgå mine forventninger. Jeg kan godt mærke, at min con-depression er i fuld gang lige nu. 


Hvordan kom temaet til udtryk, og hvad syntes du om det? 
Mange af eventene havde fokus på at holde sig til temaet. Derudover var der selvfølgeligt æstetikken på PR-materialet, og så kunne det ses på diverse dekorationer. Jeg hørte også et par cosplayers, der valgte mere morderne cosplays såsom Tokyo Ghoul for at passe til temaet. 


Hvilke events deltog du i, og hvad syntes du om dem? 
Jeg nåede ikke super mange events, da jeg havde ret travlt hele weekenden, men jeg nåede: Anime Dating game, Voltron-panelet og lidt af eventet med det bedste navn: ”Arduin-no? ARDUIN-YES!” 

Anime Dating Game er bare altid sjovt, og J-Popcon er ekstra fedt, da der er et stort publikum, og det er godt organiseret. JEG FIK EN DATE, SÅ DET VAR ET HIGHLIGHT! 

Voltron-panelet skulle jeg filme, men kæft hvor var det sjovt! Selvom jeg ikke er meget inde i fandommen, var det en kamp ikke at begynde og grine og derved ødelægge lyden på videoen. 

Jeg så kun det sidste af arduino-eventet, men det jeg så var meget lærerigt. Jessie, der underviste, er så super dygtig. Jeg blev meget inspireret til at gøre mit næste cosplay mere elektronisk. 


Hvilke områder brugte du mest til connen? 
Nok Dealer hall, Artist Alley og området udenfor. Der er så mange fede ting at se på i Dealer og Artist, og jeg er faktisk ret stolt over, at jeg kun købte en plushie i år! Udenfor er bare altid godt, også fordi man kan se alle de mennesker, der ikke har nogen anelse om, hvad der foregår men bare synes, at det ser fedt ud. (Lad os kalde dem mugglere). Dog er jeg også super glad for, at de har lavet siddepladser ved Øksnehallen, da det er noget, jeg ved, at folk har manglet. 


Besøgte du maidcaféen? Hvorfor/hvorfor ikke? 
Nej, ikke fordi jeg ikke havde lyst, men på grund af at jeg ikke havde tid til det. Jeg smagte en smagsprøve, og den var ellers super dejlig. Måske næste år. 😊 


Brugte du madboderne? Hvorfor/hvorfor ikke? 
Nej, faktisk ikke. Lidt for dyrt til mig og ikke så mange vegetariske muligheder. Jeg holder mig til at tage en god gammeldags madpakke med i tasken… eller også køber jeg bare tre pakker pockys og æder dem som frokost. (DETTE ER IKKE EN GOD IDE). 


Hvordan var det at optræde i J-Popcons cosplayshow? 
Det var absolut vildt og fantastisk. Vi brugte det meste af dagen backstage, men stemningen var fed, og vi hyggede os. Det at stå på scenen var vildt sjovt, og jeg vil helt sikkert opfordre alle til at være med næste år! Jeg skal i hvert fald sikkert med næste år, så ’watch out for that!’ 😊 


Hvor meget tid brugte du/din gruppe på forberedelser til showet? 
UUUUHHHHH… lad os bare sige at jeg ikke rigtigt sov ugen op til connen, og at jeg efter connen blev ret så syg. Jeg går i 2.g, så det at lave et stort cosplayprojekt lige før eksaminerne gjorde, at det meste af arbejdet blev gjort om natten. Phineas (Rosalina) og jeg mødtes to gange for at øve og lave props, og derefter holdt vi generalprøve om torsdagen, hvor Ferb (Harise) også var der. Men ja, jeg er faktisk meget stolt over vores scenografi og mit kostume, så det var sliddet værd. 

Fotograf: Christel Bendt


Fortæl lidt om, hvordan det var at møde dommerne og blive bedømt af dem. 
Jeg mødte ikke rigtigt dommerne, før vi fik at vide vi havde vundet, men det var en lille smule nervepirrende, især fordi jeg ser op til dem. Men de var alle sammen så søde, også efter at jeg ikke kunne holde min indre fangirl tilbage og indrømmede, at jeg var stor fan af dem. (Jeg skreg indvendigt). 


Hvad var det bedste ved at være en del af showet? 
Personligt svar: Da folk sang og klappede med, var jeg lige ved at græde. Så meget god energi i et lokale er så fascinerende. 

Noget ligeså godt var alt den støtte man fik, både fra folk foran scenen og bagved scenen. The World of LuckyTiger (The Joker) reddede f.eks. min dag ved at låne mig en wig-børste og en detangler. Flere støttede mig også, da jeg kunne mærke, at nervøsiteten pressede. 

Oh, det var selvfølgeligt også fedt at vinde… 

Og endnu federe... Dan Povenmire og Swampy (skaberne af Phineas og Ferb) har kommenteret/retweetet vores cosplays/en video af vores optræden, så ja… ARGHSHSHSHSHSHS! 


Var der nogen ulemper? 
Det eneste jeg var lidt ked af, var, at vi brugte hele søndag backstage og kun var udenfor i meget kort tid, men sådan må det jo bare være. :/ 


Har du fået lyst til at være med i andre cosplaykonkurrencer? 
Jep! Jeg er allerede i gang med at lave noget til Genki, og jeg tænker at det kunne være sjovt at lave noget til DCC næste år - bare for at sige at man har prøvet det. Men ja, jeg er så klar på at deltage igen!


Er der noget du håber, bliver forbedret, ændret eller tilføjet både generelt set og mht. J-Popcons cosplayshow i forhold til J-Popcon 2020?
Nej, den eneste ting, der kunne være rigtigt fedt var, hvis J-Popcon optog/livestreamede de to cosplayshows, da det ville være virkeligt fedt. 🙂

Ingen kommentarer:

Send en kommentar