søndag den 16. juli 2017

Genki indefra: Victor Alring

12 dage til Genki. I dette optaktsinterview kan I møde hovedmanden bag Genki: Victor Alring. Vi kommer omkring hans start i Genki, hans nuværende opgaver, Genkis udvikling og dette års con. Tegningen herunder er lavet af Emperpep


Hvordan kom du med i gruppen bag Genki, da connen blev stiftet, og hvorfor valgte du at blive del af den?
Jeg må indrømme, at jeg ikke er sikker på, hvorfor jeg blev spurgt og ønsker ikke at gisne om det. Jeg sagde dog ja tak, fordi jeg ikke havde lagt låg på, hvor utilfreds jeg havde været med J-Popcon i 2007 og 2008 og ønskede at bevise, måske mest over for mig selv, at jeg ikke havde det hele i munden.

Til orientering vil jeg dog lige nævne, at der ikke er noget "beef" mellem Genki og J-Popcon - uanset hvad folk måtte tro - og at jeg synes, J-Popcon de sidste mange år har gjort det utroligt flot.


Hvad var dine opgaver sådan i store træk dengang Genki blev stiftet?
Nu er det snart mange år siden, men som jeg husker det, sad jeg med meget af hjemmesiden, billetsalget, infomailen, osv. Så primært ting relateret til administration og økonomi; dog var det en anden, der sad med det endelig regnskab det første år.


Hvad er dine opgaver i dag?
Jeg sidder stadig primært med økonomi og administration, men på et noget højere plan nu end dengang. Det er lidt svært at specificere bedre end det, da medlemmerne af The Reactor - styregruppen opkaldt efter virksomheden, der står bag Genki - alle har hver deres hovedområde(r), men træder til der, hvor der er behov for det.


Hvilke opgaver kan du bedst lide og hvorfor?
Jeg er en datanørd, så de opgaver jeg bedst kan lide, er at indsamle, opstille og analysere data. Det lyder måske ret underligt og kedeligt for de fleste, men long story short: det er med til at gøre Genki bedre for både gæster og frivillige, og det synes jeg er fedt.


Kan du komme med nogle eksempler, hvor det har været med til at gøre Genki bedre?
Det er lidt svært, da de sidste af dataene bliver indsamlet i løbet af i år, og vi derfor først får gjort rigtigt brug af det til Genki 2018, hvis alt går glat i år, og vi overhovedet kan lave en Genki 2018. Men jeg kan give nogle eksempler på, hvordan vi har i sinde at bruge det:

Ved at analysere på salgstallene i Alpaca Lounge og Maid Caféen, kan vi se hvilke produkter, vi skal bestille og sælge, og hvilke vi kan skære helt fra. Ligeledes kan vi justere mængden af varer, vi bestiller hjem, så vi ikke sidder med et kæmpe restlager. Det gør, at vi har flere penge på hånden, der kan gå til events.

Ved at analysere billetsalget, så kan vi fx se, om der er en tendens til at folk i stigende grad køber lørdagsbillet i stedet for weekendbillet. Det kan indikere, at vi ikke har været gode nok til at sprede events ud over alle tre dage, og derfor skal have et specielt fokus på det.

Ved at analysere besøgstallene på vores Facebook og hjemmeside, kan vi se hvilke oplæg brugerne ofte læser. Der gør, at vi bedre kan distribuere information til vores gæster, men også at vi ikke sidder og bruger en masse tid og energi på oplæg, der alligevel ikke læses - det kan vi i stedet bruge på andre vigtige ting.

Og til sidst kan nævnes den feedback vi får, som gør at vi ved hvilke events vi skal skrotte; hvad folk måske har savnet, så vi kan prøve at skaffe det; og hvad folk rigtigt godt kunne lide, som vi måske skulle gøre endnu mere ud af. Så husk at give feedback, folkens!


Hvor meget tid vil du gætte på, at du bruger på Genki? 
Jeg ville gætte på 2 timer om ugen. Det var nemlig det, jeg gættede på, da min kæreste stillede samme spørgsmål i starten af vores forhold, og hun har siden pænt påpeget, at jeg ikke har et snert af tidsfornemmelse. Hehe.
Hun siger 14-16 timer om ugen, hvilket nok er mere rigtigt. 


Hvad er det bedste ved at være med til at lave Genki?
Sammenholdet. Det at være sammen om et projekt, så meget større end en selv, med ligesindede mennesker, som alligevel kan være så forskellige. Det er en vildt fed fornemmelse.


Hvordan synes du, at Genki har udviklet sig siden sin start?
Rent økonomisk og indholdsmæssigt har det været noget af en rutschebanetur med mange op- og nedture. I det store hele har det dog udviklet sig meget godt - det er blevet større, hvilket gør at vi gradvist kan begynde at trække flere navne og kvalifikationer til connen og indlede samarbejde med flere organisationer.

På den anden side har dette også medført, at Genki er gået væk fra sine oprindelige rødder, hvor vi selv stod for størstedelen af vores indhold. I dag afholdes meget af fans eller eksterne eventafholdere.


Hvilken Genki har efter din mening været den bedste og hvorfor?
Puha, den er altså virkelig svær... Jeg havde desværre forladt Genki, kort tid inden 2011 løb af stablen, men jeg nåede dog med som deltager og havde mulighed for at opleve rigtig mange af de ting, jeg havde været med til at sørge for som arrangør. Det var en virkelig unik oplevelse, hvilket nok gør, at jeg må sige, Genki 2011 har været den bedste for mig.


Hvilken retning vil du gerne føre Genki i? 
Hvis vi får tjent nok til at kunne afholde en Genki efter i år, er planen at udvide vores fokus på koreansk kultur. Vi håber, det også er nok til at bringe flere gæster til, da vi reelt mangler 2-300 gæster for virkelig at kunne bringe Genki op på næste niveau.

Aktivitetsmæssigt har vi planer om at indføre flere diskussionspaneler og "friskt" indhold, så folk ikke føler, at Genki bare er det samme år efter år. Vi beholder selvfølgelig nogle klassikere, men begynder også at eksperimentere mere med vores indhold, ligesom vi gjorde, dengang vi startede - det var engang vores kendemærke, og jeg vil gerne have, at det bliver det igen. 


Hvad ser du selv mest frem til ved dette års Genki og hvorfor?
Til at det er slut, så jeg kan få sovet. Hehe.

Ej, spøg til side. Det, jeg glæder mig mest til, er minutterne op til, at Genki åbner dørene for de første gæster. Der er en sitren af spænding i luften, mens man kigger ned af den lange kø af mennesker, der glæder sig til at komme ind og have det sjovt til en con, som man har brugt flere måneder på at forberede med en stor gruppe af andre mennesker.

Det er en næsten euforisk følelse, der virkelig motiverer en til at prøve at leve op til deres forventninger - og så lidt til.


Hvorfor har Genki ikke noget tema i år?
Vi gennemgik vores feedback for Genki 2015 og 2016 og måtte konkludere, at mange af vores gæster ikke følte, at vores tema rigtigt gennemsyrede vores indhold og derfor virkede lidt "out of place." Så i stedet for at forsøge os med endnu et tema, besluttede vi at lade pengene gå til mere indhold og reklamemateriale, som vi kan bruge til andre ting også.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar