mandag den 23. april 2018

J-Popcon indefra: Louise fra maid caféen

4 dage til J-Popcon. 

Til dette optaktsinterview har jeg været i kontakt med Louise Christensen på 22 år fra Esbjerg. 

Hun fører os om bagved og giver os et lille indblik i, hvordan det er at være bag kulissen til J-Popcon. Hun er nemlig en af de frivillige som er med til at stable connen på benene. Sidste år var hun trustee for maid caféen, og i år har hun taget skridtet opad, så nu står hun med ansvaret for den. 

Til dagligt studerer hun på KU. Hendes interesser er cosplay, at rejse og koreansk kultur, hvilket også kan ses på hendes to billeder.  



Hvordan og hvorfor blev du frivillig til J-Popcon?
2015 var mit første år som frivillig. Mine veninder og jeg kom fra Jylland, så det var både for at spare penge, og fordi vi var vilde med idéen om maid caféer. Jeg kom dog ikke ind det første år men var normal gopher og blev så maid i 2016.


Hvorfor var det lige maid caféen, der fangede din interesse?
Der er flere grunde. Jeg synes, at maid caféjobbet er et af de mest glamourøse jobs på J-Popcon (ikke for at tale dårligt om andre gopherjobs, jeg har selv været skraldeteam). Jeg elsker idéen om maid caféer, og at jeg har muligheden for at påtage mig en kær maid persona, hvis jeg vil. Jeg plejer dog bare at være en omend lidt mere sprudlende version af mig selv, men det kan måske også bare skyldes den skønne atmosfære i caféen. Så elsker jeg at gøre lidt ekstra ud af min udstråling, og det giver maid caféen mig mulighed for.


Beskriv dine opgaver i store træk.
Jeg laver stort set det samme som normale maids/butlers og så lidt mere. Op til denne con har jeg stået for bestilling af cupcakes og fået samlet årets team. Under connen skal jeg sørge for, at alle har det godt og fuldfører deres jobs, men I vil også kunne se mig stå i køkkenet og rende rundt og servicere gæsterne.


Har du et bud på, hvor mange timer, du lægger i det frivillige arbejde?
Det er virkelig svært at sige. Jo tættere på connen vi kommer, jo mere arbejde har vi. Mit arbejde lige nu er mest bare planlægning, så det er ting, jeg aktivt går og tænker på i løbet af min dag.
I år er mit første år som caféansvarlig, og jeg er spændt på, hvor meget mere travlt jeg får til selve connen i forhold til sidste år, hvor jeg var trustee.


Hvad er det bedste ved at være frivillig til J-Popcon?
At man både får lov til at nyde connen ligesom alle andre og samtidig også mulighed for at arbejde sammen med et skønt team. Gennem de år jeg har været frivillig, har jeg fået nogle fantastiske nye venner.


Hvordan bliver det bestemt, hvad maid caféen skal sælge?
Det aftaler os i ledelsen indbyrdes. Vi ser både på, hvad der har solgt godt de andre år, og hvad der vil passe bedst til årets tema. I år stiller vi en lille boks op i caféen, hvori folk kan smide forslag til smage til næste års cupcakes.


Bliver alle, der ansøger om at være maid eller butler godkendt eller gennemgår ansøgerne en udvælgelsesproces?
Alle gennemgår en udvælgelsesproces. Vi prioriterer folk med hygiejnebevis eller dem, der har arbejdet for os før. Men hvert år får vi nye med og får blandet et godt holdet af nye og gamle. Der er stor sandsynlighed for at komme med.


Hvor mange maids og butlere er der i år?
Vi har 30 i år! Efter caféen blev rykket til 3. sal, og vi så så stort et antal gæster, besluttede vi os for at udvide i år.


Hvordan er fordelingen mellem maids og butlere?
Vi ser altid et overtal af maids, men i år er ca. 1/3 butlere.


Hvordan er aldersfordelingen på teamet?
Oftest er folk i de tidligere 20'ere og deromkring. Vi har også nogle stykker, der er lidt ældre.


Hvor meget gør I ud af oplæring af jeres maids og butlere?
Jeg synes, vi får dem godt lært op. Op til connen har vi altid to møder hvoraf vores frivillige skal komme til et af dem. Her forklarer vi de forskellige vagter, de vil blive sat på (servering, køkken, dørvagt, osv.) og også hvordan vi gerne vil have, de skal opføre sig over for gæster eller tackle eventuelle problemer.


Har man mulighed for at få indflydelse på, hvilken type vagter man får?
Man har lov til at ønske, og når vagtskemaet så er lavet, kan man bytte med andre, hvis man ikke er tilfreds med sine vagter, ja.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar