søndag den 14. oktober 2018

KōyōCon indefra: Erika Jarland

25 dage til KōyōCon.
Optakten til connen her på bloggen starter med et interview med Erika Jarland. Hun tager os med om bag kulissen til KōyōCon. Hun har nemlig været en del af eventteamet siden 2015, og i 2016 blev hun medleder af teamet. Erika er 23 (snart 24). Hun har cosplayet siden 2015.

Billedet af taget af Camilla Friis Ryde


Hvordan hørte du om KōyōCon?
Jeg kan ærlig talt ikke huske præcis, hvordan jeg hørte om KōyōCon, men det var i 2015 efter jeg havde været afsted til SVScon. Jeg var blevet helt vild med tanken om at tage til conventions, men jeg stod i en situation, hvor jeg ikke havde den største indtægt. Så jeg havde lidt mistet håbet om at tage til flere conner det år, men så tror jeg nok, jeg søgte efter conner i Danmark, hvor KōyōCon dukkede op.


Hvorfor valgte du at blive en del af eventteamet, og hvordan blev du det?
Jeg ville som sagt meget gerne med til KōyōCon, da jeg synes, det lød som en rigtig god con, men jeg havde ikke råd til billetten, da jeg stod og skulle til London i december.
Jeg så, at de søgte eventteammedlemmer. Da jeg så, det var gratis, greb jeg chancen og håbede på, at jeg kunne leve op til forventningerne der var til at være en del af teamet - og det må jeg have gjort, for jeg har ikke fået lov at slippe eventteamet siden da.


Så skrev du bare til KōyōCon, at du gerne ville være med på eventteamet, og så var det det? Eller var der en form for ansøgningsproces?
Den mail jeg skrev, fungerede som en ansøgning. Så jeg skrev en lang mail (eller et dokument det kan jeg ikke længere huske), ligesom hvis man sender en jobansøgning.


Hvordan blev du medleder af eventteamet?
Jeg blev medleder i 2016, efter jeg havde været med i eventteamet året før og taget ekstra mange events på mine skuldre, da en havde meldt afbud. Jeg meldte mig til bestyrelsen i Kōyō og blev valgt som suppleant, og der fik jeg chancen for at at blive eventleder og har været det siden.


Fortæl om dine opgaver som medleder af eventteamet. Hvordan fordeler I opgaverne imellem jer medlere, og hvor mange er I?
De opgaver vi har som eventledere, er at sørge for, at eventteamet får lavet deres opgaver og overholder deadlines. Vi skal også sørge for, at programmet bliver lavet i tide, samt sørge for indkøb af præmier og andre materialer og finde folk, der kan afholde forskellige paneler.

Vi er tre eventledere i år og fordeler opgaverne blandt os.
Mit job i år har bl.a. været at sørge for program og vagtplan samt gøre folk opmærksomme på deadlines og finde folk til ca. halvdelen af vores paneler. De to andre har bl.a. sørget for præmieindkøb og overblik over sponsorater samt fundet folk til den resterende halvdel af panelerne.


Hvordan foregår planlægningen af events? 
Vi starter ud med et møde over nettet, hvor eventteamet bliver præsenteret for hinanden og får at vide, hvordan det fungerer at være en del af det her team, og hvad man får ud af det. Der bliver de også introduceret for de forskellige dokumenter, der skal bruges og især det dokument, hvor de skal skrive deres eventforslag ned.
Det næste der sker er, at vi holder et fysisk møde, hvor teamet møder hinanden. Her sidder vi og snakker om de forskellige events, hvilke vi skal have med, og hvem der planlægger og afholder dem.
Så bruger vi ellers det næste lange stykke tid på at planlægge vores events og har et par møder engang imellem for at sikre os, at teamet kan følge med og har alt klart til deadlines.


Hvilke overvejelser gør I jer, når I udvælger events?
Vi starter med at gå igennem, hvor populære de gamle events har været de forhenværende år, og så tager vi dem med, hvis responsen har været god. Med nye events får vi en forklaring på, hvad eventet skulle gå ud på, og så bedømmer vi, om det er noget deltagerne ville være interesseret i og tager det med, hvis vi tænker det bliver positivt taget imod. :-)


Hvordan er det at være medleder frem for almindeligt medlem af eventteamet?
Der er lidt mere "stress" på, i og med at man udover at planlægge de events, man skal afholde også har en masse andre ting at tage sig af. Det gør dog også, at man er mere involveret i det hele, og det gør connen meget bedre i mine øjne.


Hvor mange timer bruger du i gennemsnit om ugen på KōyōCon?
Man bruger selvfølgelig altid flere timer om ugen, jo tættere man kommer på connen. Bare i den her uge (det er tirsdag uge 41 på nuværende tidspunkt) vil jeg tro, at jeg har brugt over 12 timer på at arbejde på eventlederting.


Hvor mange består eventteamet af ekskl. lederne?
Vi har 9 medlemmer på eventteamet udover lederne, som er med til at gøre KōyōCons events helt fantastiske!


Hvad ser du personligt mest frem til ved KōyōCon 2018?
Er det for cheesy at sige, at jeg generelt bare ser frem til KōyōCon 2018? Men ellers glæder jeg mig ligeså meget til at afholde mine events for forventningsfulde deltagere og så selvfølgelig at se alle mine venner igen


Er der et event, du er særligt spændt på?
Jeg er super spændt på at afholde mit Disney-event, som jeg har afholdt siden 2015 men jeg glæder mig også meget til cosplayshowet, som altid plejer at være fantastisk.


Hvad er det bedste ved at være frivillig ved KōyōCon?
Det bedste ved at være frivillig til KōyōCon er samarbejdet og relationerne, man får til de andre frivillige samt selvfølgelig glæden ved at vide, at folk ser frem til det, man bruger sin fritid på at lave, for at de kan få en god con. :) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar