fredag den 22. februar 2013

Endnu en Ghiblifilm kommer til Danmark

Camera Film bringer os endnu en Ghiblifilm. Kokuriko-Zaka Kara - From up on Poppy Hill har fået den danske titel Oppe på Valmuebakken.

Den japanske titel kan oversættes direkte til ”Fra Valmuebakken”, men i stedet er valget faldet på ”Oppe på Valmuebakken”. Dette kan selvfølgelig skyldes indflydelse fra den engelsk titel, som er ”From up on Poppy Hill”, men det skyldes nok i høj grad også, at ”Fra Valmuebakken” lyder vagt på dansk. Den titel giver anledning til spørgsmål – er det en historie/en person fra Valmuebakken, en rejse væk fra den eller ligefrem noget, som bakken adresserer til nogen? Den tvivl bliver elimineret ved brugen af ”oppe på”, da det angiver, at historien blot foregår på Valmuebakken, og der er ikke brug for yderligere fortolkning, som de ellers godt kan lide i Japan. - Citat Juliane Bach Larsen, "snarligt" bachelor i Japanstudier

Filmen fik japansk premiere i 2011, og ca. i midten af marts får vi så æren i Danmark. Der var utrolig meget reklame for den, da jeg var i Japan sidste år igen. Jeg valgte dog at lade være med at se den, da den kun gik med japansk uden undertekster.
Den 13. februar sendte jeg en mail til Camera Film, hvor jeg takkede for, at de fortsat bringer Ghiblifilm til de danske biografer. Jeg sprugte også om, hvor og hvordan filmen ville blive vist. Jeg har endnu ikke fået noget svar, men jeg kan se, at Kino er blevet opdateret med biografer siden sidst. Indtil videre står filmen til at blive vist lørdag den 16. marts i Grand Teatret, København og torsdag den 21. marts i Biffen i Nordkraft, Aalborg og Øst for Paradis, Århus. Kino har kun oplyst de to første, da det er Biocity biografer, så det er muligt at filmen også kommer i andre "kulturelle" biografer rundt omkring, så det er en god idé at tjekke den lokale biografs hjemmeside. På Øst for Paradis' hjemmeside fandt jeg desuden den danske trailer for filmen (scroll ca. 2/3 ned på siden).
 
Oppe på Valmuebakken er instrueret af Goro Miyazaki søn af Hayao Miyazaki. Hans sidste film var Tales from Earthsea, som var en middelmådig rodet historie - sådan går det, når man tager hovedpersonen fra bog nr. 3, sætter ham ind i bog nr. 4, så der kan være en kvindelig hovedperson også, og tager lidt fra handlingen i bog nr. 1 og 3 stadig sammenlagt med 4'erens historie. Så det kan vel nærmest kun gå fremad for Miyazaki junior... XD 

Kino har faktisk lavet en fin lille beskrivelse af filmen, så den vil jeg bare henvise til. :p Jeg ville nok ikke kunne skrive en bedre uden at have set filmen. XD
Jeg synes, at det er yderst glædeligt, at der fortsat kommer Ghiblifilm i de danske biografer. Ganske vist afhjælper de ikke altid fordomme omkring, at anime kun er for børn og barnlige sjæle, men de viser, at Japan også byder på solidt animationshåndværk. Forhåbningen er nok, at det på længere sigt kan føre til, at Camera Film tør kaste sig over andre animefilm, som ikke er lavet af Ghibli.

1 kommentar:

  1. Miyazaki junior skal nok klare sig godt, han er ikke den eneste der har tabt bolden ved animation af bøger =D Det har mange andre gjort før ham i sikkert lige så stor stil. Har dog hverken læst eller set Tales from Earthsea, men kunne da godt finde på det. Kan altid se animéen først for damage control =D

    For at kommentere på hovedemnet: Er lidt skuffet over From up on Poppy Hill ikke kommer i Herning. Indtil videre i hvert fald. Men i det mindste får vi den da til Danmark - og det er jo altid det første skridt :)

    SvarSlet