søndag den 3. februar 2013

Et kig bag J-Popcon med en gophers øjne

I dag er der 40 dage til J-Popcon. Connen nærmer sig med hastige skridt. Af den grund vil der nok også komme en del J-Popcon-fokuserede blogindlæg i den næste tid. Det første er et interview med en tidligere gopher. Gopherne er vigtige brikker, når hele arrangementet skal gå løs. De yder en vigtig indsats uden at have stor indflydelse på udformningen af connen. J-Popcon (og andre frivillige initiativer i miljøet) har tidligere haft store problemer med at skaffe nok frivillige, hvilket også er en grund til, at jeg valgte at interviewe en gopher. Jeg håbede, at det kunne give et indblik i, hvorfor folk vælger at melde sig, og hvad de føler, de får ud af det. 

Interview med Michelle (tidligere gopher ved J-Popcon)


Hvor gammel er du?
Jeg er 24 år - bliver 25 i marts. 

Hvor i landet bor du?
P.t. bor jeg i Japan. Jeg skal være i Japan i et år. I Danmark bor jeg i København.

Hvornår begyndte du aktivt at deltage i fanmiljøet bl.a. ved at gå til conner?
Jeg begyndte at være aktiv i 2009, da en ven fortalte mig om J-popcon.

Hvornår var du gopher til J-Popcon?
Jeg var gopher i 2010 og 2011.

Hvor mange gophere var der i alt de år?
I 2010 tror jeg vi var omkring 20-30 gophere, hvilket var for lidt. I 2011 var der vel omkring 50.

Følte du, at 50 gophere var tilstrækkeligt til J-Popcon 2011?
Vi kunne nok godt have brugt 10-15 stykker mere, men det var tilstrækkeligt med 50 gophere.

Hvad fik dig til at melde dig som gopher?
Jeg kendte ikke så mange i miljøet til at starte med, så jeg tænkte, at det ville være en god måde at møde nye mennesker – gerne lidt ældre end den gennemsnitlige deltager, da jeg selv er ældre end det.

Havde du deltaget som almindelig deltager ved J-Popcon inden? Hvad er fordele og ulemper ved begge dele?
Ikke rigtig, da der i 2009 var udsolgt. Så jeg var kun inde og kigge i dealerrummet. Der er en del fordele for gophere, så som: at komme foran i køerne, pladser til cosplayshowet og fra 2011 et sted og sove for gophere.

Hvor meget påvirkede goderne ved at være gopher dig, da du bestemte dig for at melde dig til J-Popcon? Sagt på en anden måde: Ville du have meldt dig, hvis der ingen goder havde været? Hvilke goder lægger du mest vægt på?
Jeg tænkte ikke rigtig over goderne, da jeg meldte mig. Den eneste gode, der påvirkede mig lidt, var det, at jeg ikke skulle betale for connen. Jeg ville stadig have meldt mig som gopher uden goderne.  Jeg ved, der er en del, som melder sig, fordi gopherne har et sted at sove.

Hvad bestod gopherarbejdet i?
Før connen starter, hjælper man med at sætte op. Under connen er der mange forskellige opgaver lige fra at holde vagt ved indgange til events og hjælpe med at gøre klar til dem, stå i receptionen eller garderobe, osv. Efter connen er der oprydning.   

Hvor meget indflydelse havde du selv på dine vagter og opgaver?
Hvis man har noget bestemt, man vil se, nogen man gerne vil have vagt med, eller man gerne vil have en bestemt vagt, kan man skrive til dem, der står for gopherne. De vil prøve at opfylde folks ønsker, så godt de kan.

Hvor meget fritid havde du?
I løbet af connen havde jeg i alt omkring 12-16 timers vagter. Resten af tiden var fri.

Hvad var det bedste og det værste ved at være gopher?
Man får mødt en masse mennesker, man ikke ville havde mødt. Man ser også en side af connen, man normalt ikke ser. Dealers giver dig rabat, og man får pizza, når man er færdig med arbejdet.

Var der slet ingen negative ting ved at være gopher?
Jo, det er der. Man går nogle gang glip af nogle events. I 2011 gik jeg glip af cosplayshowet. Personligt får jeg ikke rigtig sovet i løbet af weekend – sover omkring 8-10 timer i løbet af hele weekenden. Den mest negative ting er dog, når en condeltager mener, at det er okay at overfalde en verbalt, hvis de er utilfredse med noget.  

Kunne du finde på at melde dig igen? Hvorfor/hvorfor ikke?
Jeg ville gerne melde mig igen, fordi jeg holder meget af J-popcon, og det er dejligt at være en del af det fællesskab der er. Jeg har haft en masse sjov de andre gange, jeg har været gopher.

Har du været gopher andre steder end til J-Popcon?
Nej

Hvorfor har du ikke meldt dig som gopher andre steder? Hvad er det, som tiltrækker dig specielt ved J-Popcon?
Grundene til, at jeg ikke har meldt mig som gopher andre steder, er mest tidspunktet eller placeringen af connen. F.eks. så ligger SVS i starten af eksamensperioden, og så tager det rigtig lang tid at rejse frem og tilbage mellem København og Herning.  I sommerferien arbejder jeg rigtig meget, så til Genki vil jeg bare gerne have fri.
Så det, der specielt tiltrækker mig ved J-popcon, er, at den ligger i København, og at den ligger i en periode, hvor den ikke overlapper med noget andet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar