onsdag den 24. september 2014

Tilbage til barndommen: Jungle Book: Shounen Mowgli

I kender nok alle historien fra Junglebogen – eller i hvert fald Disney-udgaven af den – men vidste I, at der også fandtes en animeserie om Mowgli og hans venner...? Denne så jeg selvfølgelig også på tysk, og det var forfærdeligt at skulle udtale navnet ”Dschungelbuch”. XD Prøv lige at sno tungen om det ord. Jeg husker ikke rigtig, hvornår jeg så Junglebogen, og jeg fik heller aldrig set det hele af den. Det var sådan en serie, som jeg så ind imellem i weekenderne på samme måde, som jeg så f.eks. Nøddepatruljen. Jeg husker ikke rigtig handlingen, men jeg mener, at Junglebogen var forholdsvis episodisk. Jeg husker i hvert fald ikke et større plot. En episode bestod typisk i, at Mowgli var på eventyr i junglen sammen med sine venner.

Stilen i animeudgaven af Junglebogen er meget anderledes i forhold til Disneys. Mowgli har f.eks. langt hår. Han virker også lidt ældre og mere muskuløs (altså uden at være et muskelbundt), men han er ikke en spinkel pind som i Disneys version. Dyrene – især Bagheera og Baloo – er også tegnet i en noget anden streg. Tænk lidt hen af dyr i Kimba, der ikke helt forestiller det dyr, de skal ligne... dog ikke helt så grelt.

Disneys Junglebogen er fra 1967, imens animeudgaven kørte over skærmen i Japan i 1989-1990. Der har dog nok været væsentlige budgetforskelle, så jeg forstår godt det lidt sjove udseende, som nogle af dyrene har i Jungle Book: Shounen Mowgli.

I dag kan det måske virke underligt at se en anime baseret på et vestligt forlæg. Det var dog ikke noget jeg tænkte over dengang, for Junglebogen var faktisk bare én ud af mange (jeg regner med, at jeg kommer til at nævne flere her på bloggen). Som barn så jeg en del serier, som var baseret på historier fra vesten. Disse havde alle sammen et mindre ”anime’sk” udtryk. De var holdt i nedtonede farver uden at være matte eller ovre i pastel. De brugte bare en helt anden farveskala sammenlignet med f.eks. Sailor Moon, som brugte ret stærke og kraftige farver. Character designet var også langt mere realistisk. Det er dog svært at sige meget om character design lige præcis mht. Jungle Book: Shounen Mowgli, da Mowgli er det eneste menneske, jeg husker derfra, så det vil jeg komme mere ind på, når jeg engang graver en anden gammel serie frem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar