tirsdag den 18. november 2014

Til KōyōCon for 2. gang - sådan var det.

Dette bliver mit sidste "efter-KōyōCon-blogindlæg". Jeg har lavet et interview med Mette, som er 27 år gammel og bliver 28 til februar. Hun tog turen til KōyōCon fra Grenå, hvor connen blev afholdt for første gang sidste år. Det var anden gang, Mette deltog til KōyōCon. Gruppebilledet længere nede er taget af David Mar.


Hvordan hørte du om KōyōCon?
Jeg er medlem af Chibi Gaffa: den lokale animeforening her i Grenå, og da foreningen bag KōyōCon havde deres første generalforsamling, slog de den sammen med Chibi Gaffas. Så jeg kendte til connen næsten et år, før den blev holdt første gang. 

Hvorfor valgte du at tage til KōyōCon 2014? Hvilke forventninger havde du til connen?
 Jeg var egentlig i tvivl om at tage af sted, da de havde skiftet by fra Grenå til Randers. Jeg synes også, jeg er blevet for gammel til sovesale, ^^' men min yngre søster ville på scenen for første gang til Kōyō, så jeg mente, at jeg var nødt til at tage med.
Mine forventninger for Kōyō var lidt som en mini SVS. For mig er det en hyggecon. Jeg elsker at bruge tiden til conner på at være sammen med mine venner, som jeg normalt ikke ser. 

Så du tog af sted sammen med din søster? 
Ikke helt for min søster bor i Ikast, men det var hendes skyld, at jeg valgte at tage med, for jeg vaklede mellem om jeg skulle tage med eller ej. 

Sov du på connen? 
Ja, det gjorde jeg. Jeg tror, den sovesal, jeg var i, var en af de mest fyldte. Vi var 19 personer i et klasselokale. 

Hvad syntes du om sovesalene? 
Der var ret koldt i min sovesal, men ellers var det fint. Folk var gode til at være stille, når nogen sov, og selvom vi var mange, så var der plads til os alle. 

Hvorhenne på connen brugte du mest din tid? 
I Artist Alley. Min veninde sad i Artist Alley med hendes smykker, så jeg sad gerne sammen med hende og snakkede. Der var tit en masse folk, der endte med at stå eller sidde hos os. [som I kan se på billedet til højre.]

Deltog du til nogen events? 
Jeg har aldrig været god til at komme med til de forskellige events. Jeg har det med at tænke hjemmefra, at det vil jeg med til, og på connen hygger jeg mig med folk og glemmer alt om events. ^^' 
Jeg var kun til cosplayshowet. Det, synes jeg, gik okay. Man kunne nogle gange have lidt svært ved at høre, hvad der blev sagt, men det var i hjemmeoptagelserne, så det kan lige så godt være deltagernes programmer, som Kōyōs udstyr. 

Hvad var din bedste oplevelse til KōyōCon? 
Det var at se min søster på scenen. Hun har haft lidt selvtillidsproblemer, så jeg er SÅ stolt af, at hun var deroppe helt alene - og hun klarede det helt fantastisk. 

Hvad syntes du om KōyōCon som helhed? Levede connen op til dine forventninger?
Ja, helt bestemt. Det var en dejlig og hyggelig lille con, og jeg synes, det gik godt. De var lidt underbemandet på nogle tidspunkter, men de klarede det rigtig godt. 
Dog, på trods af at det var nogle gode sovesale, er jeg blevet bekræftet i, at sovesale bare ikke er mig. XD 

Hvordan syntes du, at KōyōCon 2014 var i forhold til 2013?
Jeg elskede det faktum, at jeg boede lige på den anden side af gade sidste år, men ellers var i år meget bedre. De har fået større og bedre lokaler. De virkede som om, de var lidt mere organiserede i år. Plus sovesalene var på selve connen, hvor de sidste år var et godt stykke væk. Så de har helt klart forbedret sig siden sidste år. 


Regner du med at tage af sted igen næste år?
Ja det gør jeg. Jeg er bare ikke sikker på, at jeg sover på connen, men den tager jeg til den tid. 

Er der noget, du håber, at KōyōCon gentager næste år?
Jeg håber de beholder lokalerne fra i år, for det virkede godt. De må også meget gerne beholde tegnerummet. Det var virkelig hyggeligt at sidde derinde, da folk spillede Cards against Humanity. 

Så du har ikke noget imod flytningen til Randers?
 Nej, det har jeg ikke. Jeg synes, det var meget fornuftigt, da det i princippet kun er belejligt for os i Grenå, at det ligger her. Randers er lidt mere belejligt for alle andre. 

Er der noget, du håber, at KōyōCon forbedre, ændrer eller tilføjer frem mod næste år?
Jeg håber, de går igennem med forældrerummet/værgepris. Der var en ældre dame, som var der med sit mindreårige barnebarn og hendes veninde. Det er lidt unfair, at en forældre eller bedsteforældre skal betale fuld pris for at være på connen, når de ikke kommer til at være med til noget. Et forældrerum, hvor de kan slappe af med bøger, blade og evt. tv, ville nok være meget rart.
Så ville det også give den fordel, at folk med angst eller lignende, kan gå ind i forældrerummet og få lidt ro, når de har brug for det. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar