mandag den 24. november 2014

Bloggen har 4-årsfødselsdag.

Så blev det den tid på året igen - og nej, jeg mener ikke jul, selvom der nu er en måned til - i dag kan bloggen nemlig fejre 4-årsfødselsdag. ^^ Jeg vil lægge ud med at fortælle jer lidt statistik mht. bloggen.
  • Indtil videre har jeg i år skrevet 90 blogindlæg inkl. dette. 
  • Samlet set er dette blogindlæg nr. 420.
  • Blogindlægget med flest visninger er Drama, drama, drama med 489 visninger, hvilket er noget af et spring sammenlignet med sidste års indlæg med flest visninger.
  • Måneden med flest visninger er april 2014, som indtil videre også er måneden med flest indlæg i år.
  • Jeg har 33 followers/følgere - 5 mere end sidst.
I forhold til sidste år, har jeg i især det seneste halve, skrevet færre indlæg. Min fornemmelse sagde mig egentligt, at jeg "var noget mere bagud", men forskellen er faktisk kun på 9 indlæg. Sidste års fødselsdagsindlæg var nemlig nr. 99. Jeg har i det seneste halve år følt, at det har været sværere at finde på ting at skrive om på bloggen. Dette er nok også en af grundene til, at jeg nu dedikerer flere indlæg til at dække connerne gennem interviews både op til og efter. Jeg synes dog også, at det er interessant at høre, hvordan andre oplever de forskellige conner. Desuden giver det også et lidt mere nuanceret billede, når der er interviews med mere end en deltager. Jeg forsøger dog fortsat at vælge personer med forskellige karakteristika. Så jeg laver skam ikke kun interviews for at kunne producere X antal indlæg per måned. Jeg vil dog godt indrømme, at disse interviews har gjort bloggen noget mere conpræget, end den nok tidligere har været.
Selvom jeg ofte har manglet emner til bloggen, har jeg alligevel fået introduceret nogle nye typer indlæg det sidste års tid. Gennem 5 indlæg fik jeg fortalt om min personlige Top 20 over animeserier. Dette fik mig også til at revidere min liste. I sommers begyndte jeg at skrive Tilbage til barndommen-indlæg, hvor hvert indlæg handler om en gammel anime, jeg så, da jeg var barn. Det gav mig mulighed for også at være lidt nostalgisk på bloggen og fortælle om nogle anime, som jeg måske kun så delvist.

Som noget nyt valgte jeg at rykke tilbageblikket på årets anime fra december til januar, så jeg havde tid til at få afsluttet flest mulige serier. Jeg ændrede desuden også i opbygningen af indlægget. Nu hvor animeåret igen langsomt lakker med enden, kan jeg se, at jeg nok kommer til at vente til januar igen, og at opbygningen igen vil blive ændret. Der må I værne jer med tålmodighed og se, hvordan det bliver.
Når det kommer til animeindlæg, så droppede jeg jo den sædvanlige udgave af Anime efterår, hvilket jeg også forklarede grunden til i et indlæg. Nu herefter må jeg indrømme, at jeg lidt savner at skrive indlægget, men samtidig var det bare heller ikke relevant, når jeg først kunne levere indlægget halvvejs inde i sæsonen. I stedet går jeg så med planen om at lave nogle lidt mere uddybende indlæg om et udvalg af de serier, jeg er begyndt på i efterårssæsonen. Om jeg kommer til at fortsætte med at dække animesæsonerne på denne måde, har jeg ikke rigtig taget stilling til endnu. Jeg tror, det er noget, jeg kommer til at tage op for hver sæson. 

Det var sådan i store træk, hvad der er sket på bloggen det sidste års tid. Dette indlæg skal dog ikke kun bruges til at se tilbage på bloggens sidste år men også fanmiljøets. Det sidste år har budt på en ny minicon på Sjælland: Tomo-con. Derudover har der også været et andet nyt tiltag til en con, som dog løb ud i sandet, inden der overhovedet rigtigt blev fortalt ordentligt, hvad visionen bag det hele var. Der afholdes fortsat cosplay walks rundt om i landet, og der kommer også andre små initiativer til som f.eks. i form af Shiroi-con, der har plads til 50 deltagere.
Alle de tre store conner tiltrak flere deltagere i år - i hvert fald så vidt jeg lige ved. Så det tegner til at miljøet vokser. Mit indtryk var i hvert fald, at der var en del nye, som skulle med til både J-Popcon, SVScon og Genki for første gang i år. Både Geekcore og KōyōCon var også velbesøgt i år. KōyōCon nåede faktisk sit maks. deltagerantal kort før connen, og det var således ikke muligt at købe adgang i døren. Så det er heller ikke, fordi miljøet af mættet mht. arrangementer. Jeg synes dog også, at connerne har formået at tilbyde nogle forskellige ting, så det er ikke nødvendigvis de samme folk, som kommer til dem. Personligt besøgte jeg selv J-Popcon, SVScon og KōyōCon.

Manga.dk, som tidligere har været ejet af Carlsen og brugt til at promovere manga udgivet af Carlsen, er kommet på nye hænder. Siden er dog stadig under konstruktion. Den nye ejer har også lavet en Facebookside til manga.dk, som dog kun har formået at få 39 likes.
DKos kører fortsat derudad, og nr. 11 skulle udkomme her til december. Selv læser jeg de artikler, der interesserer mig og skimmer resten af bladet, men nu cosplayer jeg jo heller ikke.

Der virker altså til, at der fortsat er meget aktivitet i fanmiljøet. Jeg tror dog også, at der er rigtig mange små arrangementer og kom-sammen, som bliver holdt i det private og aldrig bliver slået stort op. Så der sker sikkert mere, end man lige tror.

Her til sidst vil jeg sige tak til alle jer, der læser med. ^^

1 kommentar:

  1. "Hura" "Hura" "Hura" også den lange "HURAAAAAAAAAAAAAAAAAA" og det korte "HU"

    SvarSlet