søndag den 21. februar 2016

At være med i søndagsshowet er en oplevelse ekstra for Louise

26 dage til J-Popcon - altså mindre end en måned. Dette er mit sidste planlagte optaktsinterview. Det er med Louise Willingsøe på 22 år. Hun bor i Aalborg, hvor hun læser 2-årig STX og er i gang med første år. Hendes interesser spænder fra læsning og skrivning til film, sang og gaming på Xbox. Hun er stor fangirl af alt fra Disney til Game of Thrones og Star Wars. Hendes største hobby er dog cosplay, og hun har dyrket den siden 2012. Hun har tidligere været med i Genkis craftmanship konkurrence to gange og en enkelt gang i J-Popcons Cosplayshow, som hun også stiller op i til J-Popcon 2016. 


Hvad går du mest op i mht. cosplay?
At jeg kan få lov til udfolde mig kreativt på den måde, som passer mig bedst! Dvs. når jeg kan sy mit cosplay, som jeg vil ha’ det - tage mig nogle friheder, hvis man kan sige det - og ikke skal følge nogen retningslinjer og kan udfordre mig selv. Så hvis mit kostume skal være i en bestemt type stof, fordi jeg synes det klæder kostumet, så gør jeg det. 
Det er også vigtig for mig, at det ser pænt ud. Så når jeg går i gang med et nyt kostume, og der er dele, som har en konstruktion (f.eks. en kjole), som ikke ligner noget, jeg har prøvet før, så laver jeg gerne et mock-up. Jeg er ikke perfektionist; men alligevel! Desuden er jeg det, man vil kalde en "plus size" cosplayer, så komfort betyder en hel del for mig også. 
Karakteren, som jeg cosplayer, skal jeg på en eller anden måde have en connection til – oftest er det karakterer, som jeg kan relatere til – ikke nødvendigvis i dybe psykologiske træk, men måske også bare "det er så meget mig!"-agtige moments!

Hvorfor har du valgt at optræde i J-Popcons cosplayshow? Er der en bestemt kategori, du går efter at vinde?
Min oprindelig idé var at deltage i Danish Cosplay Championship (DCC), men den idé gled ud i sandet pga. for lidt tid til forberedelserne (men jeg havde idéerne). Jeg går ikke efter at vinde, men det ville da være lidt rart, hvis jeg fik mulighed for at snuppe en pris. Så skulle det være Best Character Portrayal (som jeg faktisk vandt i J-Popcons søndagsshow 2014) eller Best Perfomance. ;) 

Du nåede simpelthen ikke at få dig tilmeldt DCC, før alle pladserne var fyldt op?
Jeg tog beslutningen om ikke at optræde til DCC før tilmeldingen åbnede. Jeg blev enig med mig selv om, at når jeg både har skole, kæreste og andre ting, som skal gå op i højere enhed, så vil den stress over forberedelserne – både kostume, prop, lydmæssigt og øvemæssigt være til mere skade end gavn for mig. Men forhåbentlig næste år! 

Hvad skal du cosplaye, og hvorfor har du valgte den karakter?
Jeg skal cosplaye Korra fra serien The Legend of Korra. Lige Korra har en speciel plads i mit hjerte. Jeg er kæmpe fan af Avatar: The Last Airbender, så da de annoncerede en spin-off serie baseret på den næste avatar i rækken, så var jeg solgt.
Hendes karakter og hendes historie er virkelig god og inspirerende! Hun er meget menneskelig på mange måde – ganske vist var hendes forgænger også det, men Korra viser det på en anden måde. Hun opfører sig som den benhårde og seje type men er inderst inde usikker på sig selv og prøver at skjule sin usikkerhed for omverdenen – ganske som rigtig mange mennesker gør i den virkelige verden. 
Jeg kan personligt relatere til nogle af de ting, som Korra bliver udsat for – måske ikke lige at en superskurk prøver at dræbe mig, men på det personlige plan!

Hvorfor har du valgt at optræde som solo?
Tjah… godt spørgsmål. Jeg er flyttet til Aalborg for mindre end et halvt år siden, så det har været begrænset, hvem jeg kender og har knyttet så stærkt et bånd til at, personen er villig til optræde med mig!

Så hvis muligheden havde været der, ville du gerne have optrådt sammen med en eller flere?
Jeg vil hellere end gerne prøve at optræde med en eller flere! Det er selvfølgelig sjovt nok at optræde alene, men jeg tror det er en helt anden oplevelse at optræde med andre. For det første: så er det en hel anden fornemmelse, end når man optræder solo. Når man optræder solo, så kan du selv bestemme, hvordan tingene skal være og gøres, men når det er med en anden person eller med flere, så gælder det om at samarbejde og gøre det til en god oplevelse for alle parter, så man forhåbentlig kan gentage succesen igen med personen/nerne!

Hvor meget tid forventer du at skulle bruge i forbindelse med J-Popcons cosplayshow?
Sidste gang, jeg var med, skulle vi mødes ved 9-10 tiden til en lydprøve og så ellers de diverse ting, men det kommer vel an på, om det hele flasker sig. Cosplayshows har det med at blive lidt forsinket, så jeg er lidt usikker med tiden endnu, ;) men forhåbentligt vil det hele køre strygende og ligetil!

Tager du primært til J-Popcon for at kunne optræde i J-Popcons cosplayshow?
Nej, ikke som sådan. Jeg tager til J-Popcon ligeså meget for messens skyld og for oplevelsen. J-Popcon er jo en begivenhed, som skal nydes hele weekenden igennem, så jeg vil sige, at optræden til søndagsshowet blot er en oplevelse ekstra, men showet spiller en stor rolle i forhold til turen – det gør det da! Man ligger tid og kræfter i noget, som (forhåbentlig) mange kommer for at se. 

Hvordan er dine forventninger til connen generelt? Hvad ser du mest frem til og hvorfor?
Jeg var desværre ikke med sidste år, så selvfølgelig er mine forventninger til dette års con ret høje. Jeg glæder mig meget til at se så mange glade mennesker, cosplays, VIP-gæsterne (fangirler lidt over dem!) og hvilke events, der er på plakaten. Eventslisten og tidsskemaet er ikke lagt op endnu, så det er svært at sige hvilke ting jeg ser frem til – men da helt klart workshops og lørdagens cosplayshow er højt på listen!

Hvor stor en rolle spiller cosplaygæsterne for dig?
Cosplaygæsterne betyder da noget, men jeg higer ikke efter at møde dem, som f.eks. hvis det er skuespillere på en con.
Men tilfældigvis har J-Popcon inviteret to af mine ynglingscosplayere: Elffi Cosplay og Calssara – specielt Calssara. Hun var en af de første cosplayere, som jeg fulgte på Facebook. Det var faktisk hende, som gav mig inspirationen til at deltage i cosplayshows, da jeg så, hvordan hun shinede på ECG-scenen for et par år siden. Der tænkte jeg: ”Det vil jeg også en dag!” 

Hvad synes du om temaet?
Jeg synes da, det er okay. Nu går jeg ikke så meget op i Pokémon, så jeg er nok den forkerte at spørge omkring det, men det skal da nok blive sjovt at se, hvad der er blevet fundet på i anledningen af temaet. Joooh, det kan da godt være, at jeg bliver lidt nostalgisk – jeg er fra den generation, da Pokémon kørte på TV2 søndag morgen og "vores" venner hed Ash, Brock og Misty! 

Hvad synes du om prisen på 395 kr. for hele connen? 
Well, jeg er sådan lidt ambivalent i forhold til prisen… Prisen kunne være meeeget værre, men samtidig synes jeg, at prisen er voldsom i forhold til selve eventet og de tilbud, der er dertil. Selvfølgelig er det ikke helt billigt at leje DGI-byen eller få stablet et stort fanevent op, som det nu er, men når jeg sammenligner billetweekendpriserne fra f.eks. London Film and Comic Con (som er én af de helt store i England) med weekendpriserne på J-Popcon (der er et par hundrede kroners forskel), så føler jeg da helt klart, at 395 kr. er mange penge i forhold til størrelsen på connen…

Ingen kommentarer:

Send en kommentar