mandag den 8. februar 2016

Den første J-Popcon og den første cosplaykonkurrence

Om 39 dage går det løs til J-Popcon i DGI-Byen i København. J-Popcon afholder i år hele tre forskellige cosplaykonkurrencer, og jeg har derfor valgt at lave et interview med en kommende deltager i dem alle. Vi starter ud med Mette Holst Nielsen på 23 år fra Randers. Hun har været i cosplaymiljøet i 1,5 års tid, og det er første gang hun stiller op i en cosplaykonkurrence. Det bliver også hendes første J-Popcon, men hun har dog været til Genki, så helt ny inden for det der med conner er hun ikke. 


Hvordan blev du interesseret i cosplay?
Jeg har altid været rigtig glad for at læse manga, se anime samt spille pc-spil. Så fandt jeg ud af, at en af mine veninder gik til cosplaycons. Så begyndte jeg at researche, hvad cosplay var, og så var jeg bare helt solgt. :)

Hvad går du mest op i mht. cosplay?
Jeg kan selv rigtig godt lide at lave mine egne cosplay og elsker de små detaljer, man kan lave i sit cosplay, samt at man til dels har frie hænder til at komme med sine egne ideer til sit cosplay for at gøre det lidt mere personligt, men for mig er det lige meget om folk har købt eller lavet deres cosplay. Så synes jeg, det er vildt, hvis folk kan udnytte makeup og styling til at komme til at ligne den karakter, de cosplayer. 

Hvorfor har du valgt at deltage i J-Popcons cosplay craft konkurrence? Er der en bestemt kategori, du går efter at vinde? 
Jeg har valgt at stille op, fordi jeg nu har lavet et cosplay, jeg er rigtig tilfreds med og vil gerne vise det frem. Det er også en måde at styrke det mentale ved at stå på en scene. Jeg vil rigtig gerne lære at blive tryg ved at stå på en scene og er sikker på, at jo flere gange man gør det, desto mere sikker bliver man - men selvfølgelig håber man da altid på at vinde. Hvis jeg skulle vælge en kategori, skulle det nok være Bedste look-a-like. Da jeg rigtig godt kan lide at arbejde med makeup og styling, synes jeg, det er den rigtige kategori at stille op i. Derudover glæder jeg mig til at møde alle de andre, som stiller op; nogle mere øvet og nogen som måske er på samme niveau som jeg selv. 

Du håber måske at få mod på at stille op i en konkurrence, hvor du skal lave et act, en dag?
Ja, det kunne jeg godt overveje. Jeg synes, at når man laver en act, kan man leve sig mere ind i sin karakter. Så jo det kunne godt tænkes, at jeg stiller op i det.

Hvad skal du cosplaye, og hvorfor har du valgte den karakter?
Jeg skal cosplay Lady Sylvanas Windrunner fra World of Warcraft, har valgt Sylvanas fordi hun er en rigtig fed karakter, har selv spiller World of Warcraft i 8 år nu så hun er en af mine yndling karakter. Hun er en af dem som var min første prioritet at cosplay som da jeg startede. 

Hvor meget tid forventer du at skulle bruge i forbindelse med J-Popcons cosplay craft konkurrence?
Jeg har faktisk ikke nogen ide om hvor lang tid jeg skal bruge men regner da med at komme 3-4 timer før jeg skal ind til dommerne så jeg kan få styr på hvor jeg skal være og så styr på min nervøsitet. da det er mine allerførst konkurrence jeg stiller op i.

Hvorfor har du valgt J-Popcons cosplay craft konkurrence som din første konkurrence?
Fordi det en større con. Så har jeg chance for at møde andre, der stiller op, som muligvis er nybegynder, så vi kan hjælpe hinanden med at få mod til at stille os op på scenen.

Tager du primært til J-Popcon for at kunne være med i J-Popcons cosplay craft konkurrence?
Nej, jeg tager også til J-Popcon hele weekenden for at møde andre mennesker med sammen hobby, og bare for at have det sjovt. Måske vil jeg være med i nogle events, som folkene bag J-Popcon har stillet op til.

Skal du også cosplaye udenfor cosplay craft konkurrencen? 
Ja, jeg cosplayer fredag og lørdag også. Om fredagen regner jeg med at trække i mit Harley Quinn fra Batman. Jeg har valgt Harley, fordi jeg synes, hun er en sjov og skør karakter, og jeg så meget Batman the animated serie i fjernsynet, da jeg var barn. I dag kan jeg også godt finde på at sætte nogle afsnit på. Lørdag cosplayer jeg som Maya the Siren fra Borderlands 2. Jeg cosplayer Maya, fordi jeg synes, hun er en vildt sej karakter. Jeg spiller Borderlands med min kæreste, og der er jeg selvfølgelig Maya. 
Jeg cosplayer også udenfor konkurrencen, fordi jeg synes, det er sjovt at få muligheden for at cosplaye ens yndlings karakterer, når man ikke har mulighed for det i en travl hverdag. 

Hvordan er dine forventninger til connen generelt? Hvad ser du mest frem til og hvorfor?
Jeg ser selvfølgelig frem til cosplay craft konkurrencen, men jeg glæder mig også til at tilbringe weekenden med vennerne. Mine forventninger er, at det bliver en hyggelig og rar oplevelse både for mine venner og jeg selv.

Hvad synes du om temaet?
Jeg synes, det er super hyggeligt, at det er Pokémon som er tema i år. Jeg har spillet Pokémon-spil til mine gamle Gameboys, siden jeg var barn, så barndomsminderne kommer frem igen.

Hvad synes du om prisen på 395 kr. for hele connen? 
Jeg synes, det er en rimelig pris. Der er mange folk, der står bag at lave sådan et kæmpe arrangement. Jeg kommer dog hele vejen fra Jylland, så det bliver altid lidt dyrere med benzin, hotel og parkering, men det har jeg regnet med, inden jeg købte min billet til J-Popcon. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar