fredag den 3. juni 2016

Mød en af Kita Cons arrangører

5.-7. august slår Kita Con dørene op for første gang. Bag connen står den aalborgensiske animeforening Anime Kita. De søgte dog ekstra assistance i form af arrangører til forskellige områder. Alle de nye arrangører er nu blevet fundet, så jeg tænkte, at det kunne være interessant at høre lidt fra nogle af dem. Indtil videre er det kun den cosplayansvarlige Maria Ósk Árnadóttir Thøgersen, som har meldt sig på banen til et interview, men måske der kommer flere. Maria er 21 - snart 22 - år gammel. Hun bor i Erslev på Mors, så man behøver ikke være lokal for at være arrangør til Kita Con. Maria har cosplayet i 5 år. 


Hvorfor valgte du at ansøge til at blive arrangør?
Chriss, vores formand, skrev til mig på Facebook. Vi har tidligere arbejdet sammen som gophere til Genki og delte transport. Vi kom rigtig godt ud af det! Jeg tror måske, han kunne mærke min lyst og glæde for at arbejde til cons. så han nævnte muligheden for mig over chat. Jeg følte mig ret smigret, og jeg ville egentlig også gerne hjælpe. Så jeg tjekkede hvilke områder, der var åbne og så cosplay, hvilket er den, jeg helst ville. Jeg er selv cosplayer og elsker alt inden for cosplay. Jeg er tidligere dramaelev, så jeg følte også, at jeg kunne have styr på f.eks. cosplayshowet, og hvordan scenen skulle opstilles. Kort sagt, så valgte jeg at blive arrangør, pga. jeg følte, jeg kunne hjælpe til med de færdigheder, jeg har inden for det område, jeg valgte. :)

Overvejede du andre områder, inden du besluttede dig for cosplay?
Ja, jeg overvejede dealerområdet, men jeg følte mig ikke selvsikker i det, da det er en smule ubekendt for mig, og jeg har ikke de rigtige kontakter til det. Derfor valgte jeg det område, jeg følte mig stærkest i.

Hvilke forventninger havde du til arrangørarbejdet, da du ansøgte?
Jeg forventede, at det nok ville blive en smule stressende, og at jeg ville have nok at se til. Efter første møde, følte jeg mig hurtig mere stresset, fordi man lige pludselig har et overblik af alt det, man skal nå og skal have gjort. Men heldigvis så er arrangørholdet utrolig flinke, og vi støtter hinanden.

Fortæl lidt om ansøgningsprocessen.
Jeg fik et link, som førte mig til Anime Kita's hjemmeside og information om de områder, der var åbne og alt om, hvad de forventede af arrangøren inden for det bestemte område. Derefter skulle man sende sin ansøgning via mail, hvor man skulle forklare, hvorfor man var den rigtig person.

Hvad skete der så, efter du havde sendt en ansøgning?
Der gik nogle dage, og så fik jeg svar. Jeg var budt velkommen som den nye cosplayarrangør af Kita Con via mail. Derefter foregik meget kommunikation via en arrangørgruppe på Facebook, hvor møder osv. blev aftalt.

Okay, så du var ikke til nogen form for samtale?
Nej, det var jeg ikke. Der var vist heller ikke stor konkurrence om området, så det var nok ikke nødvendigt. :)

Fortæl lidt om dine opgaver som cosplayarrangør.
Jeg har f.eks. ansvar for cosplayshow og dets fremgang samt at finde dommere til at bedømme deltagerne af showet. Jeg skal selvfølgelig også godkende deltagerne og deres materialer før connens start. Priser, vært, introduktion, regler, scene, lys og lyd er også nogle ting, jeg skal have styr på sammen med nogle andre små ting.

Er du ene om at håndtere det hele?
Ja, men jeg blev tilbudt at få en medarrangør, hvor jeg afslog det. Måske pga. stolthed. Jeg vil gerne kunne bevise, at jeg er i stand til det, og indtil videre føler jeg ikke, at jeg har for meget at gabe over. De andre arrangører viser også interesse for at hjælpe, hvis nu der er noget.

Så det er dig alene, der fastlægger, hvilke priser man kan vinde i cosplayshowet?
Hvis jeg ønsker en bestemt form for pris f.eks. billetter til et eller andet eller kontantpris, så skal det diskuteres med andre arrangører.

Men selve kategorierne altså f.eks. Bedste act, må du selv bestemme?
Ja, titler må jeg selv bestemme, men jeg tjekker altid og får godkendelse, før jeg tager en endelig beslutning.

Vil/kan du allerede nu afsløre lidt omkring dine planer for cosplayshowet? Og bliver der mere end et?
Jeg vil desværre ikke afsløre for meget lige nu. Jeg vil kun afsløre, at vi kun holder et enkelt cosplayshow, og at jeg glæder mig til at se det hele udfolde sig.

Hvornår regner du med at kunne offentliggøre noget om showet?
Der går nok ikke så længe. Så snart jeg har fået nogle sidste ting på plads og får det hele godkendt, så kan vi åbne for tilmelding og information om, hvad deltagerne har mulighed for samt regler for showet.

Hvad håber du at få ud af at være arrangør for Kita Con?
Jeg håber at få positive oplevelser og erfaring inden for at arbejde som mere end bare almindelig gopher i conmiljøet. Jeg håber også på, at det kan gøre mig stærkere generelt i alt arbejde, jeg senere vil foretage mig.

Hvilke(n) af opgaverne ser du mest frem til at arbejde med?
Jeg ser utrolig meget frem til at møde alle deltagerne og se deres act komme til live gennem prøverne inden showet. Altså, sammen bestemme og undersøge hvad der fungerer for dem på scenen med lys og lyd.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar