tirsdag den 11. oktober 2016

Anime efterår: del 1

Efterårssæsonen er godt i gang. For mig er det blevet til otte serier indtil videre - hvor Morten ser med på syv af dem. Pt. er jeg positivt stemt. Der er flere serier, som jeg ser potentiale i, og hvor jeg godt kunne lide eps. 1. De omtalte serier er sat op i alfabetisk rækkefølge. De kan alle ses på Crunchyroll, og det er også der linket i titlerne fører hen.


Genrer: sport, comedy
Episoder set: 1/25
Man fristes til at kalde den All Ass... tihi, fnis. MyAnimeList har godt nok kategoriseret ALL OUT!! som værende seinen - altså målrettet unge mænd... men når man ser på promotion billedet og OP'en, så synes jeg mere det ligner, at målgruppen er fujoshi - altså kvindelig otakuer. Eps. 1 har dog en ret klassisk shounen vibe,  især fordi hovedpersonen Gion skriger typisk hidsig og energisk shounen helt. Dermed føler jeg faktisk, at ALL OUT!! får sat sig mellem to stole. Jeg har også svært ved at finde ud af, hvad jeg egentlig skal synes om den. "Okay," er nok den beskrivelse, der passer bedst indtil videre. Jeg havde dog heller ikke de store forventninger på forhånd. Jeg giver den et par episoder mere, og så bedømmer jeg, om det er en serie, jeg gider se færdig.


Genrer: sport, comedy, drama
Episoder set: 1/10
Jah! Haikyu!! er tilbage! Det her er helt klart den fortsættelse, jeg havde set allermest frem til. Jeg har ventet i spænding lige siden 3. sæson blev annonceret. Samtidig var (og er) jeg også en smule ængstelig. For hvordan vil de lige strække én kamp ud over en sæson...? Nu hvor jeg kan se, at sæsonen kun bliver på 10 episoder - og at en finalekamp er på 5 set i stedet for 3, virker det noget mere overkommeligt, og jeg har også en forestilling om, hvordan det vil blive gjort. Vi fik nok allerede et glimt af det her i eps. 1.
3. sæson af Haikyu!! starter dagen efter slutningen på sæson 2. Der er ingen snak om de forgangne kampe i turneringen. Vi ser kun frem imod finalen. Så nye seere, skal starte ved sæson 1 - og sorry... titlen på 3. sæson spoiler pænt meget slutningen på sæson 2... Jeg vil dog gerne anbefale serien alligevel, for selvom man kender udfaldet af nogle af kampene, er serien stadig værd at se pga. sine karakterer.


Genrer: action, drama, mecha, sci-fi
Episoder set: 1/25
Sæson 2 foregår et stykke tid efter slutningen på sæson 1. Eps. 1 bruges derfor primært til at kridte den nye bane op. Vi kommer rundt til de forskellige nye fraktioner og møder nye karakterer. Selvom seeren tages på denne rundtur, vil jeg ikke mene, at man kan springe direkte ind i sæson 2. Der er sket for meget i sæson 1, som er grundlag for, hvordan verdenen nu forholder sig. Der er også noget personudvikling og indbyrdes forhold imellem karaktererne, som man vil mangle, hvis man ikke ser sæson 1 først. 
Jeg synes, at Iron-Blooded Orphans 2 er kommet fint fra start. Det bliver interessant at se, hvordan de nye medlemmer af Tekkadan falder til - og mon en af dem er en spion...? Nogle karakterer har påtaget sig nye roller, som de skal vænne sig til. En af dem er Orga. Selvom han godt nok har taget jakkesæt på, virker han stadig til at være den samme.


Genrer: drama, fantasy, slice of life
Episoder set: 1/?
På trods af at Natsume løber meget frem og tilbage mellem steder i denne episode, så føler jeg stadig, at serien har sin særlige charme og stemning. Eps. 1 lægger op til, at vi i denne sæson skal udforske Natsumes bedstemor Reikos fortid nærmere. Måske endda også hvad angår hendes forhold til andre mennesker. Det er en retning, som jeg gerne ville følge. 
Selvom der ikke er det store forkromede plot i Natusme Yujin-cho serierne, vil jeg ikke anbefale folk at springe ind her i sæson 5. Der vi sikkert være gensyn med en masse karakterer, som er blevet introduceret i de forrige sæsoner, og som man skal kende for at få mest mulig ud af historien. Derudover ville det også være en skam at gå glip af så mange skønne timer i Natsume Yujin-cho universet, hvis det er en serie, man godt kan lide.


Genrer: action, drama, fantasy
Episoder set: 1/12
Den blonde adelige unge kvindelige diplomat slår til igen. Denne gang i en 2. Verdenskrig setting. Finé er dog en yderst sympatisk en af slagsen, og som bestemt også har ben i næsen. Det er et godt tegn. Der lægges op til et klassisk krigsactiondrama tilsat en sjat magi - og måske yuri undertoner...? Jeg håber dog, at Finé og Izettas forhold bliver på samme niveau som Pikari og Tekos i Amanchu, hvor de bare er rigtig gode veninder. Izetta: The Last Witch var den animeserie, jeg gik ind til med de største forventninger (altså af dem, der ikke var en fortsættelse), og indtil videre har den leveret. Jeg håber, at det fortsætter, og ikke udvikler sig til en ny Joker Game, som endte med at skuffe. 


Genrer: fantasy
Episoder set: 1/12
Inden jeg begyndte på denne serie, havde jeg kun læst ganske kort om handlingen og set et billede derfra. Jeg syntes, at konceptet med at forsvare fortiden lød ganske interessant, og tegnestilen så pæn ud. Da jeg så satte mig til at se serien, fortrød jeg, at jeg ikke havde lavet mere research... hovedpersonen var ikke en pige - ja, jeg ved godt, at jeg burde have vidst bedre. Det virkede mest af alt som en omgang yaoi bait med en masse smykke fyre - eller mere præcist sværd i menneskelige skikkelser. Der var bare alt for meget sneboldkamp og for lidt historie. Det er dog ikke bare fyrene, der er smukke. Seriens to actionsekvenser er faktisk flotte. Det var bare slet ikke nok til at fange mig. Så Touken Ranbu: Hanamaru er hermed droppet efter en episode. 


Genrer: fantasy, slice of life
Episoder set: 1/12
Ved første øjekast er Poco's Udon World, Barakamon møder sweetness & lightning. Jeg tror, at hovedpersonen Souta Tawara skal gennemgå en personlig udvikling ligesom Seishuu Handa i Barakamon. Samtidig tror jeg vi får nogle hyggelige madlavningsscener ligesom i sweetness & lightning. Ergo ryger den i kassen med healing anime. Farveskalaen og den simple stil hiver også serien i den retning. Eps. 1 byder da heller ikke på meget handling, men bruges på at introducere de to hovedpersoner. Dette er dog meget normalt for healing anime. Desværre må jeg indrømme, at jeg ikke ligefrem var begejstret for Gao Gao Channel til sidst i episoden...


Genrer: sport
Episoder set: 1/?
Da jeg først læste om Yuri!!! On Ice, tænkte jeg "nope", men da jeg så, hvor gode anmeldelser serien fik på ANN, valgte jeg at give den en chance alligevel, og det er jeg glad for, jeg gjorde. Den overraskede mig nemlig positivt. Faktisk var serien allerede ved at vinde mig over i OP'en. Ja, der er homoerotiske toner (og en nøgen mand) i serien - men jeg havde faktisk regnet med, at det ville være værre. Ja, serien skriger yaoi bait - og så hedder den Yuri!!! On Ice XD. 
Men! Der ser faktisk ud til at være mere under overfladen. Yuri Katsuki er en fin hovedperson, og jeg ser frem til at følge hans udvikling. Humoren i serien fungerer også godt, selvom nogle måske ikke vil kunne lide scenerne, hvor chibi Yuri Katsuki fortæller. Nogle vil måske også synes, at karaktererne er for overdrevne, men jeg synes faktisk, at det bidrager positivt til serien og dens humor. Til sidst er det også værd at nævne, at serien er virkelig velproduceret. Animationen er flydende. Baggrundene er ret detaljerede. Musikken styrker scenerne. Hvis der er én serie, som kan vække skepsis i denne sæson, men som man bør give en chance alligevel, er det helt klart Yuri!!! On Ice. 


Min Top 7
1. Haikyu!! 3
2. Natsume Yujin-cho 5
3. Mobile Suit Gundam: Iron-Blooded Orphans 2nd Season
3. Yuri!!! On ICE
5. Izetta: The Last Witch
6. Poco's Udon World
7. ALL OUT!!

Haikyu!! 3 er på en klar 1. plads. Natsume sniger sig lige op på 2. pladsen, men derefter er de tre næste pladser faktisk utrolig tætte på hinanden. Imens jeg har skrevet det her blogindlæg er jeg simpelthen blevet endnu mere hooked på Yuri!!! On Ice. Det hjælper nok også, at jeg har siddet og lyttet til seriens OP og ED. Efter Izetta: The Last Witch er der et længere hop ned til Poco's Udon World og ALL OUT!! Touken Ranbu: Hanamaru er slet ikke på listen, da jeg ikke ser videre på den.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar