søndag den 9. oktober 2016

GEEKcore har god atmosfære men halter på informationsfronten

Om 12 dage åbnes dørene til GEEKcore 2016 i Valby Kulturhus. Connen har endnu ikke formået at gøre mig nysgerrig nok til at tage turen til Sjælland for at tjekke den ud. Der er simpelthen for lidt information ude omkring indholdet, til at jeg vil lægge så mange penge i turen. 

Manglende information (og kommunikation) er da også noget, som Victor M. Alring nævner her i optaktsinterviewet. Victor har deltaget til GEEKcore hele connen igennem i 2014 og 2015. Før det var han med en enkelt dag i 2013. Victor bor i København og har derfor ret kort til connen. Han besøger GEEKcore som almindelig deltager, men han kender også til "den anden side", da han er den nuværende hovedmand bag Genki.



Hvordan hørte du om GEEKcore i sin tid?
Hmm... Reelt hørte jeg om det da Allan Petersen styrede Genki, og tingene løb lidt af sporet - det gik længere og længere væk fra at omhandle japansk kultur og begyndte at blive mere og mere internet memes og random nørdkultur. Allan blev af mange bedt om, at skille tingene ad, hvilket i sidste ende endte med han valgte at lave en con kun for de ting, og sådan blev GEEKcore 'født'.


Hvad synes du om GEEKcores koncept og vision om at forene forskellige nørdkulturer?
Jeg synes, det er mega fedt som koncept men må erkende, at det virker lidt underligt, at der efter snart 4 år ikke er en større repræsentation af fx rollespillere, der jo er en kæmpe nørdkultur i Danmark.
Det kommer dog nok med tiden, og jeg er rigtigt spændt på, hvad fremtiden vil bringe, især nu når fx Copenhagen Comic Con er kommet på banen. Det er nok GEEKcores første rigtige konkurrent i Kbh.


Hvordan synes du, at GEEKcore har udviklet sig siden 2013?
GEEKcore (connen) synes jeg personligt har stået lidt stille. Den har ramt et glasloft med Valby Kulturhus, som gør, at den ikke kan vækste, fordi lokalerne simpelthen ikke tillader det. Udstyret bliver dog støt og rolig udvidet, og der kommer flere sponsorer for hvert år, så det går i hvert fald i den rigtige retning; måske udvider de snart.

GEEKcore (brandet) er dog kommet ekstremt langt, siden man i slut 2014 eller start 2015 besluttede sig for, at GEEKcore ikke bare var navnet på en con, men også et eventbrand. GEEKcore har derfor kunne sætte sine spor på mange andre events ("[...] brought to you by GEEKcore"), der har foregået rundt omkring i Europa - et virkelig smart træk af ejeren, Allan Petersen. 


Er der noget specifikt, du håber, at GEEKcore har forbedret og/eller udviklet på siden sidste år? Hvis ja, hvad?
Jeg havde virkelig håbet på, at GEEKcore havde strammet op internt - især på kommunikationssiden - men det lader dog stadig til at halte lidt. Kommunikation er dog et svagt punkt for mange af connerne i DK. Det samme gør sig gældende mht. deres information til gæster, der ikke konsistent kan findes nogle steder, hvilket helt klart er en skam.

Informationerne plejede at kunne findes på festival.geekcore.dk, men der er ikke sket noget siden starten af juli. Nogle, men ikke alle, informationerne er senere rykket over på hovedsiden, geekcore.dk, men heller ikke her er sket noget siden starten af august. Deres Facebookside har haft en masse aktivitet på det seneste, men det er blandet sammen med andre informationer også, hvilket gør det rigtigt svært at finde de informationer, man netop står og mangler.


Hvorfor har du valgt at deltage til GEEKcore i år?
Fordi det altid er interessant at se, hvordan en con forandrer sig fra år til år: Hvor har de valgt at ændre noget? Hvad er det samme som sidste år? Hvordan håndteres forskellige processer? Det lyder måske lidt nørdet, men jeg elsker den slags processoptimering og -justering, fordi det virkelig danner et indtryk af organisationens værdier - hvad de synes der skal bruges tid, energi og penge på.

Af og til laver conner også et kæmpe leap i et eller andet, der bare virker SUPER godt, som man så enten kan blive inspireret af eller tage til sig, som det er. Fx hvordan Genki justerede den gennemsnitlige køtid fra næsten 2 timer til 10-15 minutter ved kun at foretage en lille ændring, eller hvordan J-Popcon øgede kvaliteten af deres indhold ved at tilbyde deres eventhold et kursus/workshop med professionelle inde for branchen.


Skal du følges med nogen?
Ikke som sådan - jeg tøffer normalt rundt alene til danske conner, men der er mange til GEEKcore jeg kender og kommer til at tilbringe lidt tid med, men jeg ved ikke, om det helt tæller. :)


Hvad ser du mest frem til ved Geekcore 2016?
Jeg ser nok mest frem til atmosfæren og menneskerne, der kommer. Jeg ville virkeligt ønske, at jeg også kunne sige indholdet, men sandheden er: i skrivende stund er der så få events blevet annonceret (ca. 20), at jeg ikke ved hvad jeg skal forvente...

Jeg hørte dog fra deres eventansvarlige, at dette skulle kommer op inden 10. oktober, så det vil jeg se frem til :)


Hvor meget betyder de annoncerede gæster for dig?
Ikke rigtigt noget, men jeg ved til gengæld heller ikke hvem gæsterne er. Jeg bruger GEEKcores hjemmeside, når jeg skal søger efter bestemte informationer, men den er som tidligere nævnt ikke været opdateret længe, så der er i skrivende stund kun annonceret 2 gæster på hjemmesiden (selvom der vist på deres FB netop er annonceret 6 ydeligere): Payela og Daniel Lange.

Jeg ser dog frem til at Payela kommer, men det er mere fordi jeg kender hende personligt og ikke har set hende længe.


Hvad synes du om programmet indtil videre?
Som nævnt tidligere er det lidt tyndt, men hører at det bliver fyldt ud meget snart, så man kan jo håbe.


Hvad synes du om priserne for at deltage?
Jeg synes ærligt talt, de er lidt i den lave ende, så der har jeg været overrasket. Jeg tænker, det kan være, fordi der var relativt få der dukkede op til GEEKcore sidste år, hvilket jeg dog tror mere var, fordi det lå torsdag til lørdag i en periode hvor folk godt nok har fri fra skole, men ikke fri fra arbejde.


Hvor meget betyder afstanden til GEEKcore for dig? Ville du stadig deltage, hvis det f.eks. foregik i Jylland eller på Fyn?
Det er svært at sige. Jeg er ikke overvældet af mængden af indhold eller typen af turneringer, så for mit vedkommende ville jeg nok ikke engang tage dertil hvis det lå uden for City.
Hvis GEEKcore dog udvidede og fik et andet "feel", end det har nu, så er det ikke utænkeligt, at jeg ville tage til Fyn eller Jylland for det.

Fra et lidt andet synspunkt er jeg egentlig interesseret i, hvor mange der faktisk kommer fra Jylland til GEEKcore i stedet for at vente til Hydracon.


Hvad mener du med "feel"?
Det at det, urelateret til hvor stort det egentligt måtte være, bare føles "småt". Det er som om, der er mange kvadratmeter per deltager, og konkurrencer/turneringer virker ikke så "intense", men mere som en hyggeaften foran konsollen med vennerne. Hvis det er den feel, de er gået efter, så er det mega fedt klaret, men det er bare ikke noget jeg ville rejse +100 km efter og betale 1000 kroner eller mere for.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar