onsdag den 17. oktober 2012

Anime efterår 2012

Så er der en ny sæson i gang, som faktisk ser rigtig lovende ud. Jeg er begyndt på hele 9 serier, hvor af 2 dog er fortsættelser. Så må vi bare se, om det kommer til at gå på samme måde som med forårssæsonen, hvor jeg begyndte på 10 serier, men ikke har set halvdelen færdige af dem der er afsluttet. Nogle regner jeg stadig med at se på, men andre er droppet. I forhold til hvor mange jeg startede på, endte det med at være en sæson med nogle få perler som Space Brothers, der stadig kører.

Set: 1 eps.
Yush! Bakuman er tilbage! Det er en rig- tig god episode, som tager fat på de nye udfordringer som per- sonerne nu hver især står over for. Der er et godt flow, og jeg er overrasket over, hvor meget der egentlig bliver nået på bare denne ene episode - hver scene bidrager nærmest med noget. Der er også masser af gyldne øjeblikke i denne episode. Da det er en 3. sæson har persongalleriet jo også allerede etableret sig. Go Nizuma Eiji! Jeg vil på ingen måde anbefale, at man starter på Bakuman her. Det vil både være forvirrende, og man ville snyde sig selv for en masse god anime!

Set: 1 eps.
Inden jeg så denne anime, havde jeg læst meget blandede ting om den. Efter eps. 1 sad jeg sådan lidt: meh. Præmissen er set før. Det er en action anime, men jeg synes egentlig ikke, at den var så spændende eller in- tens, som jeg tror, den forsøger at være. Det hjælper nok heller ikke på det, at jeg synes, at den mandlige hovedperson virker til at være lidt af en idiot. Jeg regner dog med lige at give den 1-2 episoder mere og se, hvad der sker, når der kommer flere personer med, hvilket OP'en i hvert fald lægger op til. Kan ses på Crunchyroll.


Set: 1 eps.
I sidste episode af sæson 1, blev sløret løftet for noget af det, der nok bliver omdrej- ningspunktet i Perfect Order - eller i hvert fald noget af den. Indtil videre vil jeg mene, at man dog godt kan springe ind i Jormungand her, da der ikke som sådan var én længere sammenhængende historie i første sæson men mere forskellige story acts. Jeg tror også lidt, det bliver tilfældet i denne sæson. Perfect Order ser i hvert fald ud til at køre videre i samme spor som sæson 1 indtil videre. Er man til action, der indbefatter skydevåben og ting, der springer i luften, kan jeg anbefale Jormungand - selvom der ikke rigtig er noget af det her i eps. 1. Det er en ganske fin action serie med et persongalleri, der fungerer godt sammen.

K
Set: 1 eps.
Denne anime er vag i sin første eps. Der er lidt mystisk bande- krig, lidt cute guy doing cute stuff sam- men med en kat / nøgen pige, "konspi- rationsteori" og skole- komedie elementer. Det er som om, at der skulle puttes en mas- se ting ind i første episode, så serien har en masse forskellige veje at gå. Med kun 13 episoder i alt håber jeg dog, at serien hurtigt finder sine fokuspunkter og udvikler dem. Personligt er jeg mest tilhænger af bandekrigselementet, da det i hvert fald sikrer flotte kampscener - og hvis der er noget som taler for K, så er det animationssiden. Der bliver nemlig ikke forklaret meget om handlingen og settingen i eps. 1.

Set: 1 eps.
Jeg var ret spændt på denne serie på for- hånd. Altså Produc- tion I.G + sci.fi. univers + noitanimA, det lyder som en vinder. (Ja, jeg for- trænger Guilty Crown, for jeg fik den aldrig set færdig.) Første eps. er ret intens, og der er mest fokus på den givne mission. Med både voldtægt og tortur af et gidsel, er serien ikke for sarte sjæle. Jeg tror, der kommer mere baggrund om både universet og personer hen af vejen. Nu skulle serien bare skydes i gang. Konceptet er skam interessant nok, og der virker til at være nok at tage fat i efter eps. 1. Det er også et okay persongalleri (omend temmelig stereotypisk), som jeg ser frem til at lære bedre at kende. Jeg er dog ikke helt solgt endnu.

Set: 1
Dette var en af de serier, som jeg fandt mest interessant, ind- en sæsonen gik i gang. Første eps. er da også ganske in- teressant. Der bliver i hvert fald hintet til forskellige mysterier, og den starter ret underlig ud. Så indtil videre lever den godt på sin setting. Personerne derimod, ved jeg ikke rigtig, hvad jeg skal synes om endnu, men 1 eps. er også kort til at introducere 6-8 personer. Jeg håber, at der fortsat vil være fokus på setting og mysterier, men at den også kommer til at handle om personrelationerne. For mig er det vigtigt, at der bliver skabt noget sympati for personerne, så jeg ikke er ligeglad med de mysterier, der omgiver dem, og de ting de kommer ud for. Kan ses på Crunchyroll.

Set: 1 eps.
I denne serie har vi en klassisk shoujo opsætning, hvor den populære, søde og flotte fyr falder for den upopulære og en- somme pige. Selvom præmisserne lyder som de samme, så har Sukinayo en noget anden tilgang end My Little Monster (se nedenunder). Sukinayo virker mere afdæmpet, og jeg tror den bliver mere romance og person udviklingsfokuseret. Lige nu virker den også mere forudsigelige, men mit førstehåndsindtryk er stadig godt. Jeg synes også bedre om den mandlige hovedperson i denne serie.

Set: 2 eps.
Først havde jeg egentlig ikke tænkt mig at se denne serie, men så var der en, som sammen- lignede personerne i den med Kaichou-wa Maid-sama. Så jeg besluttede mig for at se på den alligevel, hvilket jeg endnu ikke har fortrudt. Der er en god dynamik i serien og imellem de forskellige personer. Der ser også ud til at komme lidt personudvikling - yay. Det er en romantisk komedie med nogle ganske interessante personer, som dog kan være lige på grænsen til at være belastende og for meget. Indtil videre har de dog holdt sig på den gode side. Den bliver kun på 13 episoder, så jeg tror det udvikler sig til at være en sjov fin lille serie med nogle overraskelser hist og her. Kan ses på Crunchyroll.

Set: 1
Flot at se på er den i hvert fald. Har man ikke læst noget om handlingen, vil man nok føle sig ret lost indtil sidste halvdel af eps. 1. Jeg er spændt på at se, hvor BONES vil tage denne serie hen. Den har både interessante elemen- ter, men også nogle jeg er i tvivl om, hvordan kommer til at fungere. Lige nu virker Hakase Kusaribes solrige ø som en lidt for stor kontrast til det grå og undergangstruede Japan, og jeg har derfor lidt svært ved at tage hende og hendes situation seriøst.


Den serie, som jeg er mest begejstret for denne sæson, er helt klart Bakuman 3. Den har den bedste eps. 1. Dog er det nok også en lidt unfair sammen- ligning, da det med Bakuman drejer sig om en 3. sæson, hvor jeg allerede har etableret et forhold til historien og personerne. Af de helt nye serier har jeg endnu ikke en favorit. Indtil videre har jeg dog mindst tiltro til Btooom!, da den havde en meget vag og kedelig eps. 1. Det er især skidt, fordi det er en action serie. Jeg ser dog potentiale i alle de serier, som jeg er startet på. Jeg forsøger dog at skrue mine forventninger ned til Shinsekai Yori og Psycho Pass, da jeg ikke blev nær så imponeret over deres eps. 1, som jeg havde regnet med - men det var som sagt også de to serier, som jeg havde set mest frem til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar