mandag den 10. juni 2013

Tilbageblik

I går var det 7 år siden, jeg for første gang åbnede døren til Kulturellen i Herning og trådte ind til mit og det første HAF-event nogensinde. Jeg var meget spændt men også en smule nervøs. Jeg kendte jo ikke rigtig nogen. Heldigvis havde jeg overtalt en veninde til at tage med mig derhen.
Under armen havde jeg mit liggeunderlag og min sovepose. På ryggen havde jeg en rygsæk med lidt ekstra tøj, toiletsager og en dvd med Det levende slot, da vi var blevet bedt om at medbringe anime-dvd’er. Dengang havde jeg den nok ret naive holdning, at jeg fint kunne medbringe anime og lade det ligge frit fremme, for vi animefans stjal ikke fra hinanden, fordi vi selv vidste, hvor ondt det ville gøre at få stjålet noget af vores samling. Jeg var meget grøn…
Lige da jeg trådte ind af døren til lokalet, følte jeg, at det var lidt akavet, men lige så stille fandt jeg mig til rette. Jeg hilste på de andre i lokalet. Der var et stort overtal af drenge. Ud over min veninde og jeg, var der hvis kun 2 andre piger ud af i alt 15 deltagere. Mange af deltagerne kom fra Otaku Batsu Aarhus (OBAA). I starten var der et stort sammenfald blandt HAF- og OBAA-folk.  Det var da også blandt dem, at jeg fik min første sociale omgangskreds i fanmiljøet.

Hold da op, hvor er det længe siden… Dengang var jeg 18 – jeg fyldte faktisk 19 om søndagen, så derfor hentede min mor mig sent lørdag aften. Nu er jeg 25 og fylder 26 i morgen. Dengang gik jeg i 2.g og planlagde at flytte hjemmefra. Nu er jeg koordinatorvikar for Kulturelt Samråd Herning og har jeg lige købt hus sammen med min forlovede. Gud, hvor er det sket meget på de 7 år!
Det gælder dog ikke kun med hensyn til mig og mit privatliv! Fanmiljøet har også gennemgået en enorm udvikling. Dengang var der kun én con: J-Popcon, og så var der så småt begyndt at titte små foreninger op hist og her i landet.
I dag er det jo et helt andet fanmiljø, som fans kommer ind i. Der er mange flere tiltag og muligheder for at møde ligesindede. Det er dog ikke kun takket være ivrige initiativtagere og ildsjæle. Vi har også fået et virkelig effektivt værktøj til at nå ud til flere og holde kontakten til dem – nemlig Facebook. Det er super nemt at oprette et event og så invitere en gruppe mennesker, og de kan så invitere flere osv. osv. På den måde kan man nemt nå ud til 50-100 mennesker. At der så måske kun dukker 15 op, er en anden side af sagen, men fanmiljøet er blevet meget mere synligt. Før Facebook foregik det primært over fora og IRC-kanaler.
I feel old… og jeg er jo ikke engang blandt de ældste i miljøet. XD Der er dog ikke særlig mange piger på min alder i miljøet (i forhold til drenge) – det er i hvert fald mit indtryk, men jeg ved ikke rigtig, hvorfor det er sådan.

Det er altså både underligt og sjovt at tænke på, hvad der er sket de sidste 7 år. Imens jeg har skrevet dette lille tilbagebliksindlæg, har jeg fået et par idéer til fremtidige blogindlæg. Jeg vil dog ikke afsløre noget endnu, da de skal bearbejdes noget mere. :p

2 kommentarer:

  1. Tillykke med fødselsdagen! :) Vi er da en 2-3 stykker i cosplaymiljøet der er på din alder, men ja, det er sjældent man møder piger på mere end 22 år indenfor fanmiljøet. Min teori er at det skyldes at de fleste kom ind med Pokémon - den første store bølge af piger i miljøet er nu 21-22 år og startede næsten allesammen med Pokémon, hvorimod jeg i hvert fald syntes jeg var aaaaalt for gammel til den da den kom ud (13 år. SÅ gammel). Og Pokémon var jo den første anime/manga der blev mainstream i Danmark, så de fleste der er ældre end 'Pokémon-generationen' har skullet opdage det på egen hånd som børn (hvilket kræver enten RTL2, brug af internettet omkring år 2000 eller alt for tidlig læsning af Akira) eller være kommet ind i miljøet i en højere alder (hvilket af en eller anden grund lader til at være sjældent for piger).

    SvarSlet
  2. Tak skal du have. ^^

    Det er faktisk nogle interessante pointer du kommer med ang. hvordan og hvornår piger er kommet ind i miljøet.

    SvarSlet