søndag den 20. juli 2014

Tilbage til barndommen: Cat's Eye

Jeg begyndte, at se anime da jeg gik i 3. kl. Jeg fortsatte med at se anime på tysk hver dag indtil en gang i 7. kl. I den periode fik jeg set en række forskellige serier, og de er de færreste, hvor jeg kan huske præcis, hvornår jeg så. Det gør sig også gældende for den næste serie her i Tilbage til barndommen.

Cat’s Eye (på tysk: Ein Super Trio) er en serie, som jeg husker at have set ret sporadisk. Det gjorde heller ikke så meget, for den var ret episodebaseret. Den handler om de tre søstre Rui, Hitomi og Ai. De driver caféen Cat’s Eye (og den yngste går naturligvis også i skole). De tre søstre lever dog et dobbeltliv, for de er også kunsttyve kaldet Cats’s Eye. I håb om at finde ledetråde til deres fars forsvinden, stjæler de hans kunstværker. For at gøre det hele mere kompliceret er inspektøren Toshi, som leder sagen omkring tyverierne, selvfølgelig Hitomis kæreste. Han fremstilles dog som værende ret "dense", og der virker ikke til at være fare for, at han skulle opdage noget. I starten tror politiet også, at det kun drejer sig om en tyv, og at denne er en mand. Toshi har dog en kvindelig kollega, som er noget mere mistroisk overfor Hitomi. Den eps. jeg husker tydeligst, handler da også om, at hun forsøger at afsløre Hitomi ved at bide Cat’s Eye i det, hun tror, er armen. Efterfølgende styrter hun ind til Hitomi, der har skyndt sig i bad, for at skjule biddet og gøre situationen mere pinlig. Hun undersøger ihærdigt begge Hitomis arme og er meget forvirret over, at der ikke er noget bidemærke. Efter hun er gået, afslører Hitomi, at der ganske vist er blevet bidt til – det var bare i benet.

Cat’s Eye er faktisk fra 1983, men jeg så den nok 15 år senere. Man kan godt se på den, at den har over 30 år på bagen. Stilen i serien er ret realistisk, og personerne ligner rent faktisk japanere. Så på den måde virker den mere voksen. Da jeg sad og skrev dette indlæg, kom jeg til at tænke på, at stilen faktisk mindede om den i Angel Heart, som er en spin off af City Hunter. Det viser sig så også, at alle tre seriers mangaudgave er lavet af den samme person.

Der er dog en ting, som jeg var forundret over, fordi serien netop kørte med en realistisk stil. Hvorfor i al verden var Ais dragt orange?! Det gav meget god mening, at de andre to var klædt i henholdsvis mørkeblåligt og lilla, når de skulle begå indbrud, men det virkede altså underligt, at Ai var en omvandrende lystavle i sin orange dragt. Jeg gætter på, at de skulle have tre forskellige farver på, men så kunne hun da have fået en mørkegrøn dragt eller sådan noget.

Da jeg kun så serien sporadisk, har jeg ingen anelse om, om de nogensinde finder deres far eller finder ud af, hvorfor han forsvandt. Så selvom der stadig er et uløst mysterium, kunne jeg ikke finde på at sætte sig til at se hele serien på nuværende tidspunkt (forudsat at det overhovedet var muligt). Det er en serie fra min barndom, og jeg kan godt finde på at se den tyske OP ind imellem, men større er min interesse for den ikke.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar