lørdag den 29. april 2017

Spændende events men også dårlig organisering

I sidste weekend løb J-Popcon 2017 af stablen. Rikke Marie Faxøe deltog for første gang, og her i interviewet kan I få et indblik i hendes første conoplevelse. Til dagligt underviser Rikke i cosplay, design og syning på ungdomsskoler. Hun er tidligere iværksætter. Som frivillig har hun været med til at organisere konferencer og workshops inden for pædagogik og uddannelse. Rikke er 46 år og bosat i Roskilde. Rikke står til højre på billedet herunder.


Hvordan hørte du om J-Popcon?
Gennem mine børn som har været på mange konventions de seneste år.

Hvorfor valgte du at deltage til J-Popcon 2017?
Jeg havde et ungdomsskolehold og en forening kaldet Cosplay Roskilde, hvor vi syede og craftede cosplay, og det var den con vi kunne nå at blive færdige til.

Hvor mange tog I af sted sammen? 
Vi var 15 afsted lørdag.

Hvor meget havde afstanden til connen at sige?
Ikke meget, da vi bor i Roskilde.

Så I var glade for, at J-Popcon ligger placeret tæt på? Ville I også være taget af sted, hvis det foregik i den anden ende af landet?
Ja og ja. Jeg tror også, vi var taget afsted hvis det var i Aarhus, måske bare ikke helt så mange mennesker.

Hvad synes du om priserne for at deltage?
Lidt i den dyre ende.

Hvad synes du, ville være en rimelig pris for at deltage hver af de enkelte dage og hele connen?
Jeg synes faktisk prisen ville være ok, hvis der var bedre styr på tingene på connen. Når man sidder og venter tæt på en time på, at cosplayshowet går i gang, og der kommer yderligere forsinkelser senere, så bliver det pludselig meget sent at tage hjem sammen med en flok 12-13-årige unge mennesker. Når man kommer til events, hvor der ikke er plads nok i lokalet og nogle af de andre forhold, jeg har nævnt længere nede, så virker det lidt for dyrt i forhold til kvaliteten.

Hvad syntes du om temaet sci-fi og mecha? Hvordan kom temaet til udtryk til connen? 
Umiddelbart et fedt tema, som jeg dog ikke så komme til udtryk rundt omkring på connen. Jeg så det komme til udtryk i programmet, og de visuals der var før hver cosplay act om lørdagen.

Betød det noget for dig, at der var et tema?
Jeg ved det ikke, fordi temaet ikke kom så meget til udtryk, men jeg tænker det kunne betyde meget, hvis temaet kunne ses og opleves, når man går rundt på connen.

Hvad var din bedste oplevelse til J-Popcon 2017?
Cosplayshowet om lørdagen! Workshop om korsetter og en workshop om styling af parykker var også fede!

Havde du nogen dårlige oplevelser?
Mange og lange forsinkelser på de ting som J-Popcon selv stod for. Dårlig skiltning, så det var svært at finde rundt på connen og dårlig tildeling af lokaler til events og workshops. Nogle havde for store og andre alt, alt for små lokaler. Et event, Black Butler, måtte rykke ud i aulaen, og det forstyrrede vores korsetworkshop/event.

Hvilket område kunne du bedst lide på connen og hvorfor? 
Artist Alley pga. af de mange fantastiske kunstnere, og Øksnehallen fordi det er en gammel charmerende hal og samlingspunkt for alle deltagere.

Hvad synes du om, at Artist Alley havde et lokale for sig selv?
Jeg har aldrig oplevet andet og kunne godt lide at der var god plads til kunstnerne.

Hvilke events deltog du i, og hvad syntes du om dem?
Bl.a. åbningsshowet, cosplayshowet lørdag, korsetworkshop og War on the wigs workshop.
Jeg kunne lide alt det, jeg deltog i. Nogle eventafholdere havde det dog med at snakke lidt for længe, men hold da op hvor var de kloge!

Havde du planlagt hvilke events, du gerne vil med til på forhånd hjemmefra?
Nej, det var spontant. Jeg interesserer mig for syning og ville gerne lære nyt.

Havde du reserveret plads på forhånd til Danish Cosplay Championship om lørdagen? Hvorfor/hvorfor ikke? 
Nej, fordi det var ikke muligt at reserve til hele min gruppe, kun til mig selv.

Havde du nogen yndlingsgrupper til Danish Cosplay Championship? Var du enig med dommernes valg af vindere?
Jeg var enig i publikums favorit og kunne også godt lide de fleste af de andre acts. 

Hvad synes du samlet set om J-Popcon 2017?
Jeg synes samlet set, at dem der organiserer J-Popcon skal stramme gevaldigt op. 

Skal du af sted igen næste år? Hvorfor/hvorfor ikke?
Hvis jeg kan overtale ungdomskolen, jeg arbejder på, vil jeg faktisk hellere prøve Närcon eller en anden con i udlandet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar