onsdag den 22. juni 2011

Nausicaä får dansk biografpremiere

I denne uge får Hayao Miyazakis første film Nausicaä dansk biografpremiere. Desværre ser det ud til, at den kun bliver vist i to danske biografer - Grand Teatret i København og Øst for Paradis i Århus (engangsforestilling ser det ud til). Begge steder bliver den dog vist med japansk tale og danske undertekster, hvilket må siges at være et plus. Dog er det en skam, at Nausicaä ikke kommer ud til et større publikum. Jeg kan heller ikke rigtig forstå, at det kan være rentabelt at købe licens til filmen for kun at vise den i en biograf og en enkelt gang i en anden.

Jeg havde håbet, at jeg ville få mulighed for at se Nausicaä i biografen, nu jeg ikke var i landet de fire dage, som Princess Mononoke kørte i Århus. Men jeg tager altså ikke til København for at gå i biografen, og jeg kommer heller ikke lige til Århus i morgen kl. 8.00.

Nausicaä står allerede på min hylde som dvd, men jeg ville da gerne have støttet initiativet om at vise den i biografen i Danmark - her en 25 år efter den havde premiere i Japan.

1 kommentar:

  1. OH.. skal man tage til eksamen eller tage til Aarhus? Det bliver et svært valg ^^

    SvarSlet