søndag den 20. januar 2013

Anime vinter 2013

Da jeg første gang tog et kig på oversigten over vintersæsonens anime, var der nærmest kun en serie, som fangede min interesse, og som jeg så frem til at se. Den serie var Chihayafuru 2. Af mangel på noget at se, har jeg nok valgte at give lidt flere serier i denne sæson en chance, end jeg ellers ville have gjort. Jeg ser faktisk også en okay blanding af serier i denne sæson. Der er dog også et par middelmådige imellem, som jeg er i tvivl om, om jeg får set færdige.


Amnesia
Set: 2 eps. på Crunchyroll
Normalt ser jeg skeptisk på omvendte haremsserier, men da det er Brains Base, som står bag, valgte jeg at give Amnesia en chance. Jeg havde nemlig fået blandet Brains Base sammen med Bee Train... XD og dem kender jeg, fordi de har lavet action serier som Noir og Madlax, hvor en af de kvindelige hovedpersoner lider af hukommelsestab. I stedet har jeg fået en forvirret kvindelig hovedperson (grundet hukommelsestab) omgivet af bishounen og en mystisk "åndehjælper" - ja, jeg ved ikke lige hvordan, jeg skal kategorisere ham(?). Efter første episode følte jeg mig lige så lost, som hovedpersonen. Anden episode har givet en idé om, hvad der foregår, men det meste er stadig uklart. Jeg går ud fra, at resten af serien skal bruges på, at hun genfinder minder og gennem dem sin hukommelse og finder sammen med 1 eller alle fyre. Den er meget pæn at se på stilmæssigt. Indholdsmæssigt synes jeg bare, at det er en gennemsnitlig serie indtil videre.

Chihayafuru 2
Set: 1 eps.
Wuhu, så er der mere Chihayafuru. Der sker en del ting i første episode, som mest ses fra en ny 1. års elevs synspunkt, som ved første øjekast kaster sin kærlighed på Mashima Taichi. Karuta klubben forsøger at rekruttere nye medlemmer, men det er svært at gøre de nye elever interesseret i Karuta, som virker meget indviklet og afskrækkende for dem. Første episode følger meget linjen lagt i første sæson. Stilen er lyse og glade farver. Der er også en hvis positivitet over serien. Personerne og deres forhold til hinanden fylder meget. Humoren er også god. Trods sit shiny look appellerer serien både til piger og drenge - jeg ser den i hvert fald sammen med Morten. :p Har man ikke set sæson 1, anbefaler jeg dog, at man starter der. Indtil videre bliver der nemlig ikke gjort meget for at forklare sammenhængene i serien.


Hakkenden: Touhou Hakken Ibun
Set: 2 eps. på Crunchyroll
Da jeg begyndte på denne serie, forventede jeg noget lidt a la Hakuouki Shinsengumi Kitan - altså en fortælling i det feudale Japan med samuraier tilsat lidt fantasy. Indtil videre ved jeg dog ikke rigtig, hvad det er, jeg har fået i stedet for... XD Fantasy er det dog. Første episode efterlader en meget forvirret. Eps. 2 gør det ikke meget bedre, men den formåede dog at gøre mig lidt mere nysgerrig. Jeg håber, at der kan komme styr på historien og alle personerne, og at historien får en klar retning. En serie som denne kunne nemlig også ende ud i en gang yaoi bait. Skulle det ske, vil jeg nok droppe den. Indtil videre ser jeg dog fortsat serien, dog har jeg ikke de store forventninger til den.

Kotoura-san
Set: 1 eps. på Crunchyroll
Denne serie er sæsonens helt store overraskelse - i hvert fald her efter første episode! Da jeg så promotion billedet for serien, tænkte jeg med det samme: "Nej." Det lignede meget en af de der intet-sigende serier om high school elever, der render rundt og laver ingenting, imens de er nuttede eller leverer fan service. Denne serie har dog dybde og giver seeren et hjerteskærende indblik i den kvindelige hovedperson Kotoura Harukas liv frem til nu i sin første halvdel af eps. 1. Derefter bliver stemningen i serien lettere, da vi møder den mandlige hovedperson. Der bliver plads til humor, og selvom den er fjollet fungerer det faktisk rigtig godt til serien. Hvis den fortsat formår at balancere seriøsitet og personlige traumer med humor og positivitet, så gemmer der sig her, en virkelig god serie, tror jeg, selvom der er nogle ting, man godt kan undre sig lidt over.


Set: 2 eps. på Crunchyroll
Indtil videre består personerne i denne serie af en række stereotyper, som ikke engang har et navn men i stedet tiltales med deres beskrivelse så som "Hero" og "Head Maid". Det virker lidt underligt, synes jeg. OP'en lægger op til et større persongalleri, så jeg kan godt synes, at det er en skam, at serien kun bliver på 12 episoder, da det jo efterlader begrænset tid til at uddybe og udvikle personerne. Derudover ser jeg dog potentiale i denne serie. Den har både en seriøs og mere kompleks side, men der er også rigeligt plads til komiske indslag. Jeg glæder mig til at se, hvordan serien vil udfolde sig. På nogle punkter minder serien mig om Romeo X Juliet - grundet de to hovedpersoner som er repræsenteret med henholdsvis blå og røde farver. På andre punkter henleder serien mine tanker på Spice and Wolf, da begge serier behandler et "økonomi element". 

Tamako Market
Set: 2 eps.
Jeg tror det her bliver min nye afslapnings/afkoblingsanime. ^^ Det er en glad serie med lyse farver. Hovedpersonen er en livlig og glad datter af en mochi-forhandler, som også selv laver mochien. Vi føler hendes hverdag primært i shopping distriktet, hvor hun bor. Det glæder mig, at det er det og ikke hendes skoleliv, som ser ud til at være i fokus, selvom vi da også ser lidt til det. Serien er lavet af folkene bag K-ON!, som jeg kun er kommet igennem en enkel episode af, tror jeg, så jeg nedstemte mine forventninger, da jeg begyndte på Tamako Market. Det er ikke en serie, jeg helt oppe og køre over, men det er en hyggelig serie, som kan bringe et smil frem på læberne.

The Unlimited - Hyoubu Kyousuke
Set: 2 eps. på Crunchyroll
Dette er en spin-off af serien Zettai Karen Children, som jeg aldrig har set, men jeg følte nu, at jeg var godt med i The Unlimited, selvom jeg ikke har set den oprindelige serie. Der er måske flere ting, man vil lægge mærke til, hvis man kender Zettai Karen Children. Så vidt jeg ved, er hovedpersonen her skurken i Zettai Karen Children. Måske har man valgt at lave en spin-off med ham som hovedperson, fordi han var den mest interessante...? De to første episoder af The Unlimited er i hvert faldt spændende nok. Persongalleriet fremstår lidt som bestående af stereotyper, men de fungerer godt sammen, og især forholdet imellem de to mandlige hovedpersoner er interessant - nej, det skal ikke forstås på dén måde. Det skal forstås sådan, at det er her dilemmaerne kommer til at opstå. Det tyder det i hvert fald meget på.

2 kommentarer:

  1. Gik selv i gang med Amnesia da jeg i løbet af 2012 så den på myanimelist.net og synes den lød meget spændende og kunne godt lide tegnestilen. Har kun set et afsnit indtil videre og synes den virker lidt kliche, men håber der ligger et stort spændende plot nedenunder og venter, ligesom med Puella Magi :) Er selv stadig lidt forvirret om hvad Amnesia præcist handler om - især grundet "åndehjælperen" der ligner en alf =P Men på den anden side, sådan har jeg det stadig med Durarara efter 5 afsnit, og det er ikke nødvendigvis en dårlig ting :D

    Kunne godt finde på at se Chihayafuru og Kotoura-san ud fra dine anbefalinger, historierne virker dog meget kliche også, men er de udført godt gør det som regel ikke så meget er min erfaring, i hvert fald fra Say "I love you" sammenlignet med alle de andre shoujoserier :) Plus den ser shiny ud =D

    Tamako Market ved jeg ikke om jeg hopper på, men overvejer lidt om en hvis anden ikke bare startede på den pga den fede fugl =P Men ellers hopper jeg da nok også på Maoyuu Maou Yuusha til trods for den sære navngivning. Tak for serieoversigten =D

    SvarSlet
  2. Så lidt ^^

    Fyrene i om omvendte haremsserier er ofte meget stereotypiske, og det tror jeg også er tilfældet i Amnesia. Jeg har ikke de store forventninger til den. Indtil videre er mit og Mortens bud, at der er flere parallelle verdener, og at hun er kæreste med en ny fyr i hver af dem.

    Chihayafuru er ret kliché, når man ser på det overordnede mål for hovedpersonen - hun vil gerne være den bedste karuta spiller. Det der gør den interessant er personerne, deres forhold til hinanden og spillet.

    Jeg opdagede faktisk først den fede fugl i Tamako Market, da jeg så serien. ;)

    SvarSlet