fredag den 8. november 2013

Lånt på biblioteket: A Bride's Story

Læst: 3 bind
Genrer: romance, drama, slice of life
Manga-ka: Mori, Kaoru
Japansk udgivelse: 2008-nu (udgives stadig)

Historien foregår i et område nær Silkevejen. Den 20-årige Amir forlader sin nomade stamme, da hun bliver givet væk i ægteskab til den kun 12-årige Karluk. Det er ikke så meget aldersforskellen, der er en udfordring men snarere forskellen på skikkene i de to familier. Langsomt finder Amir sig dog til rette hos sin nye familie. Modsat mange andre manga'er og anime'er er aldersforskellen også meget tydelig i den måde de er tegnet på. Amir er en voksen kvinde, og Karluk er stadig et barn, der først skal til at modne. De er et meget umagen par - dog ikke kun pga. aldersforskellen men også deres personligheder. Der opstår dog en gensidig ømhed imellem dem.

A Bride's Story handler dog lige så meget om livet nær Silkevejen i det 19. århundrede. Karluks familie og relationer er bare udgangspunktet for denne afbildning. Som historien skrider frem, møder vi nemlig også andre af byens indbyggere og familiens relationer. Faktisk bliver en af bipersonerne i de to første bind til hovedperson i bind 3, da læseren følger den engelske forsker Henry Smith, da han bliver nødt til at forlade byen. Så faktisk vil jeg mere mene, at det er en fortælling om et folk og deres hverdagsliv. Mori Kaoru har været fascineret af området, folkene, deres skikke og levevej, og vil gerne dele denne fascination med os læsere. 

A Bride's Story fås som en rigtig lækker hardback med en flot farveforside, som spiller sammen med bagsiden. Da jeg åbnede A Bride's Story første gang blev jeg overvældet af detaljerigdommen. Der er gjort rigtig meget ud af at skabe omgivelserne, som historien udspiller sig i. Jeg er fascineret af deltaljerne i tøjet - hvor må det have taget lang tid at lave. Jeg ville elske at se et Amir cosplay. Jeg blev med det samme suget ind i Amir og Karluks verden. Jeg fornemmede Mori Kaorus fascination, og da jeg læste videre blev jeg selv grebet af den. Det er dog også en ret romantisk fremstilling, som hun kommer med.

Den måde personerne er tegnet på, virkede meget bekendt. Det skyldes, at jeg tidligere har stiftet bekendtskab med Mori Kaoru gennem en anden manga; nemlig Emma. I Emma fremstilles der også et meget fortryllende og romantisk billede af Victoria-tidens England. I begge serier bliver der kælet for baggrunde og detaljer i en grad, man sjældent ser i manga. Jeg synes, at det er vidunderligt, da det skaber nogle fantastiske rammer, som historien så kan udfolde sig i. Umiddelbart byder A Bride's Story ikke på det store forviklede plot. Det er hverdagshistorier, og historier med relevans for personernes daglige liv. Af den grund er denne manga bestemt ikke for alle. Jeg vil anbefale A Bride's Story til dem, der værdsætter detaljerigdom i skabelsen af et miljø, og som gerne vil dykke ned i det miljø og bare gå på opdagelse i det.

Jeg kan også anbefale at læse ANN's anmeldelse af henholdsvis bind 1, 2 og 3.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar