torsdag den 21. november 2013

Lånt på biblioteket: Paradise Kiss

Læst: 5/5 bind
Genrer: romance, drama
Manga-ka: Ai Yazawa
Japansk udgivelse: 1999-2003

Paradise Kiss handler om Yukari, der en dag bliver "opdaget" af en gruppe studerende, der ønsker at bruge hende som model i et modeshow, som deres skole skal lave. Yukari er meget skeptisk, fordi folk fra den skole har et dårligt ry. Hun overtales dog til at komme med til deres atelier, hvor hun møder gruppens "leder" George, som hun forelsker sig i. Paradise Kiss er romantik og drama. Det er mode og design. Det er drømme og jagten på at finde det, man gerne vil med sit liv. Faktisk er det ret klassisk shoujo manga... eller måske nærmere josei, da kærlighed og parforhold ikke idealiseres (og der vist indgår sex - ikke eksplicit!).
For jer der ikke ved, hvad det betyder, så betyder "shoujo", at det er manga målrettet piger. Det der virkelige fangede mig ved Paradise Kiss var dog universet - altså den verden som Yukari egentlig træder ind i, da hun åbner døren til atelieret. Jeg tror, at de fleste teenagepiger vil blive tryllebundet af denne verden. Der er SÅ meget tøj fra Paradise Kiss, som jeg ville ønske, jeg kunne hive ud fra siderne!

Historien i Paradise Kiss er egentlig ikke særlig kompliceret, men det er heller ikke hensigten. Mit indtryk er, at det gælder om at læseren, skal kunne relatere til personerne og deres problemer. Persongalleriet er ikke specielt stort, men det klæder (^^) egentlig også historien godt. Jeg vil mene, at Paradise Kiss primært henvender sig til teenagepiger og unge kvinder. De fleste drenge vil nok synes, at George er for meget pretty boy, og alt den snak om mode og stil, fanger som regel heller ikke det mandlige publikum.

Modsat de andre manga, som jeg har anmeldt i Lånt på biblioteket. så har jeg faktisk set Paradise Kiss som anime, før jeg gav mig til at læse mangaen. Så jeg kendte jo historien på forhånd. Det gjorde mig dog ikke noget. Imens jeg læste fandt jeg så ud af, at anime-serien faktisk havde holdt sig meget til sit forlæg - bortset fra slutningen. Der er lillebitte krølle mere i mangaen. Hvad dette er, vil jeg ikke afsløre her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar