lørdag den 30. november 2013

Danmarks 2. største Playstation fan

Dette indlæg har godt nok hverken noget med anime, manga eller Japan sådan direkte at gøre, men det er alligevel noget, som fylder i det danske fanmiljø - nemlig gaming. I torsdags fandt afgørelsen om, hvem der er Danmarks største Playstation fan nemlig sted. En af mine venner ved navn Lars havde kæmpet sig vej til finalen, og det er ham, jeg nu vil bringe et interview med, selvom han desværre måtte se sig slået i finalen.


Hvordan opdagede du kon- kurrencen om at blive Danmarks største Playstation fan?
Jeg så en nyhed på Playstadium og også Playstations danske Facebookside.

Hvordan blev du udvalgt som Playstadiums kandidat?
For at deltage i konkurrencen skulle man svare på en række spørgsmål, hvor det bl.a. gjaldt om at genkende underlige kontrollers og bizarre screenshots. Derudover skulle man også selv argumentere for, hvorfor man var den største fan. Jeg skrev så, at jeg plejer at være med på Playstation moden, både når det kom til dansemåtter, kamera og Move. Dengang man skulle købe en lille kasse og sætte på sin Playstation for at spille online, røg den naturligvis også med hjem til samlingen. Så jeg har været med på alle gimmicks. Jeg fortalte også om det store community bag et af de første online spil Socom US Navy Seals, som jeg i sin tid blev en del af på Socom.nu. For ca. 10 år siden lærte jeg en masse danskere at kende gennem netop Socom - folk som jeg siden kom til at spille PS3 og nu skal spille PS4 med. :) Jeg har dem også på Facebook og har mødtes med nogle af dem. Playstation har i det hele taget fyldt meget i mit liv.

Jeg fik svar på mail omkring, at jeg var blevet "the chosen one" - ja, sådan stod der i mailen. Det var på baggrund af en kombination af rigtige svar og min egen argumentation. Mailen var sendt af Playstadiums redaktør, som jeg har mødt et par gange, og jeg tror også han ved, hvem jeg er derinde, for jeg skriver en del. Dette kunne muligvis være grunden til, at mailen var lidt uformel. :)

Hvordan var det at blive udvalgt som Playstadiums kandidat? Følte du dig så som "the chosen one"?
Det gjorde jeg faktisk. :) Jeg føler, at jeg er stærk i Playstation og holder mig opdateret på nyheder og spil. Jeg spiller både de store mainstream titler men også de mere obskure. Jeg spiller i det hele taget en meget bred genre af spil. Jeg har også spillet en håndfuld spil, som jeg vil gætte på, at mange Playstation nørder måske slet ikke kender til. Jeg har også importeret spil, som ikke blev udgivet på det danske marked.

Har du nogen idé om, hvor mange deltagere der var i konkurrencen?
Jeg mener at have hørt noget med en 500 per side, og der var jo fire sider i alt, hvor man kunne kvalificere sig til semifinalen. Det er dog ikke et tal jeg vil hænges op på. ^^; Der kan dog sagtens være gengangere imellem. Jeg deltog selv flere steder.

Nu til det mest spændende. Hvordan forløb din dag i går?
Jeg steg på bussen i Aalborg kl. 12.15, da jeg gerne ville være i god tid til mit tog kl. 13. Der satte jeg mig i stillezonen. Imidlertid blev min mobil ved med at ringe, så til sidst gik jeg ud i mellemgangen og ventede på, at den ringede igen. Den gjorde den så, og i den anden ende af røret var der en fra Nordisk Film, der spurgte, om jeg var frisk på at komme i Go' aften Danmark, hvis altså min modstander Martin også var. Det jeg sagde jeg ja til, og kort efter ringede Joakim fra Go' aften Danmark. Han spurgte mig, hvad min yndlings konsol var, hvortil jeg svarede PS2, og så syntes han, at det da var sådan en jeg skulle spille på i indslaget. Han spurgte også, om jeg kunne tage mit yndlingsspil med, men jeg sad jo desværre allerede i et tog på vej til København. XD De hørte i stedet Martin, om han kunne tage spil med. Han havde ikke mit yndlingsspil, så det blev til Killzone i stedet for.

Jeg ankom så til hovedbanegården og derfra til Tivoli, hvor jeg gik ind af en personaleindgang. Det tog lidt tid at finde den - jyde på afveje... hehe. ^^; Jeg fandt så et glasbur, hvor der sad nogle vagter, som jeg spurgte om vej. Det hjalp mig dog kun et lille stykke, hvor jeg så spurgte om hjælp igen, hvorefter jeg kom op af nogle trapper. Der kunne jeg så se et skilt med "Go' aften Danmark". Det var på et skur, som bare lignede noget til teknik. Det viste sig dog, at det var skuret, jeg skulle ind i. XD
Indtil jeg skulle på, sad jeg i et "ventehus" sammen med de andre, der skulle være med den aften. Jeg fik bl.a. hilst på Lars Hjortshøj, David Guldager og selvfølgelig Martin, som jeg skulle på sammen med. Nogle kommenterede, at Martin og jeg snakkede som om, vi havde kendt hinanden i årevis. De sagde, at det lød så naturligt, når vi snakkede "nørdsk" sammen. Jeg kunne intet spise, fordi jeg var så nervøs - vi var begge to ret nervøse. Værten Cecilie Frøkjær kom også lige og hilste på, inden vi skulle i luften. Nok en 5-7 min. før vi skulle på, kom der en dame og tog os med over i en anden lille skurvogn, som viste sig at være sminken. XD Vi fik begge to en hurtigt omgang med noget i hovedet og håret.
Lige før vi skulle på, fik vi lov til at se studiet og hvor, vi skulle sidde. Stolene blev imidlertid skiftet ud, og vi tænkte på, om ledningerne på kontrollerne nu stadig kunne nå, men det gik heldigvis. Pga. kameravinkler osv. havde jeg kun 9 sekunder til at sætte mig, da de skulle skifte over til os. Da jeg så fik kontrolleren i hånden ville den ikke rigtig reagere. Jeg tror, at det var en gammel kontroller. XD Imens jeg sad og spillede fik jeg så det spørgsmål med, hvor mange timer jeg har spillet. Det blev til et MEGET løst regnestykke. XD Der er faktisk en del ting, som jeg ikke rigtig kan huske derinde fra, fordi ens tanker bare kørte rundt. Jeg hørte heller ikke, hvad Martin sagde, fordi jeg var så fokuseret på mine egne spørgsmål. Da vi blev spurgt om, hvad vi helst ville have: titlen eller PS4'eren, var Martin hurtig og sagde "Den der!", og så fik jeg egentlig bare givet ham ret, men jeg havde faktisk tænkt på, at det helst var titlen jeg ville have, så jeg forsøgte lidt at redde den, men jeg ved ikke helt om det lykkedes. XD

Bagefter tog Martin og jeg en taxa ud til stedet, hvor finalen og releasefesten skulle afholdes. Det foregik på en gammel lokomotivfabrik, som var blevet gejlet rigtigt op. Jeg fik nærmest ikke set det hele i detaljer, fordi der var gjort så meget ud af det. Da vi kom, var der ingen til at tage imod os, så vi gik hen til nogle tøser, der stod og anrettede noget mad og drikkevarer. Den ene hentede så en fra Nordisk Film, som gav os en rundvisning, men der blev intet afsløret om konkurrencen. Så kunne man gå der og være pisse nervøs i 1,5 time. Jeg tror, jeg drak 1,5 L vand - Martin derimod spurgte pigerne om, hvad det stærkeste de havde var, for det skulle han have. Han fik så hældt en 2-3 øl ned, inden konkurrencen gik i gang.

1. runde var en quizrunde, hvor vi skiftevis fik spørgsmål. Mit andet spørgsmål var hvilke release spil, der var til PS4, og så tænkte jeg "Øh... der er jo mange..." og så begyndte jeg at remse titler op, indtil der kom en og sagde, at det var eksklusive titler, jeg skulle nævne. XD På det tidspunkt så det ud til, at ølen havde gjort sin indvirkning på Martin, for han virkede mere afslappet end mig. XD
I 2. runde skulle vi hver forklare, hvorfor vi var den største gamer. Den runde klarede Martin rigtig godt. Han fortalte bl.a., at han havde købt en limitied edition Playstation til 10.000 kr. eller noget i den retning. I mit hoved kørte det med releasespillene desværre stadig rundt, så mit svar blev lidt rodet. Jeg fik sagt noget med, at jeg havde mødt instruktøren på Killzone: Herman Hulst. Set i bakspejlet ville jeg gerne have svaret anderledes.
3. runde blev indledt med kommentaren om, at man jo skulle kunne game med en hånd. Så fik vi stukket en kontroller i den ene hånd, og så gjaldt det ellers om at nå at spise så mange chips og drikke så meget Cola Zero som muligt på 45 sekunder. Op til finalen havde jeg haft ondt i halsen, og her bagefter kan jeg godt mærke, at Zero'en ikke har gjort det bedre... chips og Cola Zero er ikke ligefrem det bedste for ens ømme hals, så Martin vandt den runde stort.
De 3 dommere: David Guldager, Klamfyr fra Suspekt og Morten Ryberg, blev så efterfølgende enige om at kåre Martin som vinder.

Bagefter var der musik, og man kunne gå rundt og snakke med en masse forskellige mennesker. Jeg hilste bl.a. på Monte Carlo-drengene, som skal være værter ved Danish Game Awards. Jeg snakkede også med Bense, Alexander, Mikael og kameramanden Lennart fra Pixel.tv. Der var også spilskribenter, Sony folk, Nordisk Film folk - i det hele taget en masse flinke mennesker. Det var mega fedt! Jeg fik også endelig sat ansigt på et par mennesker, som jeg spillede Socom med i gamle dage. Efterfølgende var der også en masse flinke gamers, som kom hen og gav skulderklap og sagde, at Nordisk Film kunne da godt have givet os begge to en PS4. Jeg er dog på ingen måde bitter over 2. pladsen. Jeg er sikker på, at Martin nok skal få brugt den PS4 lige så meget, som jeg selv ville.
Vi blev kørt fra festen, som sluttede kl. 22, i en kæmpe blå shuttle bus med stort logo, hvor der også stod "For the gamers". :) På hovedbanegården ventede jeg i 2,5 t på mit tog til Aalborg. Der var der faktisk mange fra festen, som igen kom forbi og hilste på - det samme gjaldt i selve toget. I toget mødte jeg også en ven fra Facebook, som er togfører. Han sagde "god kamp" og gav da lige et skulderklap. Der var heldigvis ingen togproblemer, så ca. kl. 6 ankom jeg til Aalborg banegård og tog en bus kl. 6.30. Så var det ellers bare hjem, æd og sov. Kl. 11.45 skulle jeg nemlig op igen pga. universitetsarbejde.

Hvad synes du om konkurrencens opbygning?
Jeg synes, at den måde de har kørt det på, er fair nok. Jeg synes bare, at det er fedt at have fået lov til at være med. :D
Martin er en mega flink fyr og bestemt en værdi vinder. Vi har udvekslet game account navne og kan så fortsætte dysten online. Hehe.

1 kommentar: