tirsdag den 28. januar 2014

Anime 2013: Musikken

Først havde jeg egentlig ikke tænkt mig at lave et indlæg om musik, da musikken fra det forgangne års anime ikke stod særlig klart i min hukommelse. Efter et gensyn eller nærmere genhør med noget af det, så besluttede jeg mig for alligevel at komme omkring musikken. Vindere og nominerede fra 2012, vil ikke blive nomineret igen.


Bedste soundtrack
De nominerede er:
  1. Bakuman. 3: Audio Highs
  2. Chihayafuru 2: Yamashita Kousuke
  3. Shin Sekai Yori - From the New World: Shigeo Komori 
Vinder: Shin Sekai Yori - From the New World: Shigeo Komori
Soundtracket spiller en stor rolle i at sætte både stemning og fornemmelsen af den verden, som historien udspiller sig i. Det er desuden meget karakteristisk og mindeværdigt. Bakuman. 3s soundtrack er dog noget jeg nemmere kunne forestille mig at lytte til, fordi det er fyldt med glade melodier - det samme gælder Chihayafuru 2s (dog er disse mindre mindeværdige), men Shin Sekai Yoris soundtrack er bare så stor en del af serien, at den løber med sejren.


Bedste OP
De nominerede er:
  1. Bakuman. 3: Moshimo no Hanashi af nano.RIPE
  2. Ghost in the Shell: Arise - Border: (ukendt titel) af Cornelius
  3. Shingeki no Kyojin - Attack on Titan: Guren no Yumiya af Linked Horizon 
Vinder: 
Shingeki no Kyojin - Attack on Titan: Guren no Yumiya af Linked Horizon
Jeg vaklede meget imellem om sejren skulle gå til Attack on Titans eller Bakuman. 3s OP. Det er begge to solide ørehængere - Bakumans nok især, fordi den ofte fader ind over episoden. Guren no Yumiya repræsenterer bare Attack on Titan virkelig godt - både når det kommer til melodi, sangtekst og videosekvensens. Man får en rigtig god fornemmelse for serien gennem det hele, hvilket jeg rigtig godt kan lide. GITS: Arises OP passer fint til anime'en, men billedmæssigt byder den bare mest på en meget simpel præsentation af personerne.


Bedste ED
De nominerede er:
  1. Aku no Hana - Flowers of Evil: A Last Flower af ASA-CHANG & Junray
  2. Rozen Maiden Zurückspulen: Alternative af Annabel 
  3. Shin Sekai Yori - From the New World: Wareta Ringo af Risa Taneda

Vinder: 
Aku no Hana - Flowers of Evil: A Last Flower af ASA-CHANG & Junray
Hvis jeg skulle vælge, hvilken sang jeg helst ville høre, ville Shin Sekai Yoris ED vinde klart, men ED'en til Flowers of Evil er så karakteristisk for serien. Den sætter stemningen, og underbygger virkelig den der creepy ubehagelige følelse, man som seer får. Det samme gælder for Rozen Maidens ED, men bare ikke i nær så høj grad.  At man så kan diskutere, om der er tale om decideret "sang", når det kommer til A Last Flower er en anden sag.


Bedste humørspreder:
De nominerede er:
  1. Genshiken Nidaime ED: Aoku Yureteiru af Nozomi Yamamoto, Sumire Uesaka, Yumi Uchiyama & Ai Kakuma
  2. Love Lab OP: Love Shitai—! af Manami Numakura, Chinatsu Akasaki, Inori Minase, Ayane Sakura & Yō Taichi
  3. Tamako Market OP: Dramatic Market Ride af Aya Suzaki

Vinder: Tamako Market OP: Dramatic Market Ride af Aya Suzaki
Jeg bliver i godt humør af at høre alle disse sange, men den er hænger bedst fast er Tamako Markets - eller nærmere babababaaa-stykket i starten af sangen og starten på omkvædet. Genshiken Nidaime bringer i det hele taget et smil frem på mine læber, og den har også en upbeat glad ED, og var da også lige ved at løbe med sejren. Love Labs OP er egentlig ret generisk, men den har den der glade popmelodi.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar