lørdag den 25. januar 2014

Anime 2013

Jeg har godt nok fået set meget anime i år sammenlignet med de to forrige år. (Jeg har ikke styr på tidligere år, så derfor ingen kommentar om dem.) Det betyder dog ikke, at jeg har fået set mere godt anime. Jeg har nok nærmere været tilbøjelig til at give flere nye serie en chance, hvis der bare var et par interessante elementer i serien. Det virker også som om, at jeg er blevet mindre kritisk i løbet af året... Langt de fleste serier begyndte jeg på, da de kom ud. Her i efteråret samlede jeg dog op på, om der var nogle, som var gået min næse forbi og endte således med også at få set Robotics:Notes, Gatchaman Crowds, Kinmoza og Love Lab igennem.

Da jeg i år har fået set så meget, har jeg valgt ikke at skrive om dem alle, da det ville blive et meget langt blogindlæg. I stedet får I en liste over, de anime jeg har set og hvilke sæsoner de er fra, samt links til deres respektive sider på MAL. Derudover vil jeg nævne de bedste (og værste) i nogle udvalgte kategorier, sådan at jeg kommer omkring årets anime fra en ny vinkel.  Jeg har også valgt at knytte en kort kommentar til de serier, der ikke bliver nævnt i nomineringerne.

Vinter 2012: i alt 1

Efterår 2012: i alt 4
Bakuman. 3 - se nomineringer
Psycho-Pass - interessant setting, men den mangler ligesom noget for at komme helt op i gear
Robotics;Notes - ganske god serie men med en alt for forhastet og hullet slutning
Sukitte Ii na yo. - god men kort romance drama serie

Vinter 2013: i alt 6
Chihayafuru 2 - se nomineringer  
Kotoura-san - se nomineringer
Maoyuu Maou Yuusha - se nomineringer
Tamako Market - hyggelig serie med en fed fugl, som dog gik hen og blev lidt belastende

Forår 2013: i alt 5
Aku no Hana - Flowers of Evil - se nomineringer
Arata Kangatari - magen til middelmådig prolog-agtig serie...
Hataraku Maou-sama! - se nomineringer

Sommer 2013: i alt 11
Gatchaman Crowds - se nomineringer
Genei wo Kakeru Taiyou - Madoka wannabe, der falder totalt til jorden
Genshiken Nidaime - se nomineringer
Gin no Saji - Silver Spoon - se nomineringer
Kiniro Mosaic (Kinmoza) - rigtig god første eps. men derefter går der desværre for meget moe i den 
Love Lab - ganske underholdende comedy serie 
Rozen Maiden Zurückspulen - i perioder ret kedelig, i perioder ret spændende, dårlig slutning
Servant x Service - middelmådig comedy serie
Tamayura: More Aggressive - se nomineringer
Uchouten Kazoku - The Eccentric Family - til dem der søger en anderledes slice of life serie

Efterår 2013: i alt 1
Gingitsune - se nomineringer

Film og OVA'er: i alt 8

I alt bliver det til 36 afsluttede anime - hvoraf 28 er serier.

Afsluttede serier som jeg ikke er færdige med men stadig ser på:
Kamisama no Inai Nichiyoubi - Sunday Without God (set 4/12)
Kyousou Giga (TV) (set 8/10) 
Shin Sekai yori - From the New World (set 15/25)  

Ongoing: 4
Diamond no Ace (set 6/?)
Nagi no Asukara (set 7/26) 
Samurai Flamenco (set 2/22) 

Bedste serie
De nominerede er:
  1. Bakuman. 3 
  2. Chihayafuru 2
  3. Uchuu Kyoudai - Space Brothers  
Vinder: Bakuman. 3
Bakuman. 3 løb med sejren, fordi den fortsætter det høje niveau fra de to forrige sæsoner. Den er stadig virkelig medrivende, har et interessant persongalleri, som udvikler sig, og så lærer man noget omkring manga ved at se den. Bakuman. 3 har alle de elementer, som en god anime skal have i mine øjne. Chihayafurus styrke er også persongalleriet, og den måde serien formår at gøre et kortspil med 100 digte interessant, men den formår ikke helt at komme op på samme højde som Bakuman. Space Brothers er en serie, som jeg nu har fuldt i ca. 1,5 år. Den er stadig interessant, men pga. sin længde har den nogle nedture, hvor intensiteten daler meget - måske fordi seeren skal "puste ud". Nogle forløb trækkes også liiidt for meget ud, men det skyldes nok, at vi følger begge brødre. Space Brothers har holdt mig kørende, når der har været mangel på interessant anime, og det er en god serie - bare ikke lige så medrivende som Bakuman. 3.


Bedste OVA
De nominerede er:
  1. Ghost in the Shell: Arise - Border:1 Ghost Pain
  2. Ghost in the Shell: Arise - Border:2 Ghost Whispers
  3. Kotonoha no Niwa
Vinder: Kotonoha no Niwa
De to GITS: Arise OVA'er er begge yderst vellavede, men alligevel løb Kotonoha no Niwa med sejren. Den har både en utrolig skøn billedside og en anderledes smuk (kærligheds)historie. Man forføres virkelig af Makoto Shinkais smukke parkomgivelser. Jeg fik helt lyst til selv at finde et gemmested ude i naturen. Jeg kan også godt lide, at den formår at stå på egne ben, hvorimod GITS: Arise bedst ses, hvis man har kendskab til universet.


Største positive overraskelse
De nominerede er:
  1. Aku no Hana - Flowers of Evil
  2. Gatchaman Crowds
  3. Maoyuu Maou Yuusha
Vinder: Flowers of Evil
Lad dig ikke skræmme af den alternative billedside. Flowers of Evil er virkelig et kig værd, hvis man kan lide anime, der er anderledes og har stor indvirkningskraft. Sjældent er jeg blevet påvirket på en sådan måde, som jeg oplevede med Flowers of Evil. Jeg blev direkte ubehagelig til mode af at se den. Flowers of Evil kryber ind under huden på seeren i sin kontroversielle skildring af teenagerlivet. Der er desuden en helt fantastisk scene i eps. 7. Jeg var lidt skeptisk, da jeg gik i gang med Gatchaman Crowds, og efter eps. 2 overvejede jeg også at droppe den, men jeg fik alligevel set videre, og blev meget fanget af den måde, som sociale medier bliver brugt. Gatchaman Crowds kom dog aldrig for alvor i dybden og slutningen er ret "meh" med en del løse ender. Det samme gælder Maoyuu. Det er en anderledes fantasyserie, som lidt ledte mine tanker hen på Spice and Wolf. Ofte plejer jeg at springe over serier, hvor den kvindelige hovedpersons bryster er så meget centrum, som i eps. 1, men der viste sig alligevel at være noget dybde og gode reflektioner i serien, som desværre slutter, der hvor den for alvor burde gå i gang.


Mest spildt potentiale 
De nominerede er:
  1. Code Geass: Boukoku no Akito 1 - Yokuryuu wa Maiorita
  2. Kotoura-san
  3. Suisei no Gargantia - Gargantia on the Verdurous Planet
Vinder: Suisei no Gargantia
Efter først eps. havde jeg virkelig store forventninger til Suisei no Gargantia. Der var en interessant setting, og selvom den mandlige hovedperson løb rundt med den kvindelige hovedperson over nakken i nok 5-7 min., var der ikke et eneste panty shot! Desværre røg Gargantia i fanservice nettet et par episoder senere, historien blev noget værre mudret noget og karakterudviklingen blev skyllet væk med tidevandet. Det hele blev bare noget usammenhængende noget, som ikke rigtig forstod at fange seeren (mig). Jeg havde ikke de store forventninger til Code Geass OVA'en, men historien virkede alligevel utrolig søgt. Oven i det var der ingen genkendelige personer før i previewet, og de nye var bare utiltalende og/eller kedelige. Kotoura-san havde en rigtig god første episode, men derefter røg den for meget over i comedy og for langt væk fra trauma og drama - i hvert fald efter min mening. Jeg savnede den dybde, som jeg følte, at der blev lagt op til i eps. 1. Da jeg havde accepteret komediedelen, var jeg da underholdt af serien, men jeg så bare et potentiale til at gå en meget fin balancegang.


Bedste comedy 
De nominerede er:
  1. Genshiken Nidaime
  2. Gin no Saji - Silver Spoon
  3. Hataraku Maou-sama! - The Devil is a Part-timer!
Vinder: Genshiken Nidaime
Den anime, som jeg har grint mest til i 2013, er helt klart det nye skud på Genshiken-stammen. For at få mest muligt ud af Nidaime anbefaler jeg, at man ser både Genshiken 1OVA'en og Genshiken 2 først (i den rækkefølge), da det giver et bedre indblik i de gamle karakterer og deres relationer. Silver Spoon er også sjov, men nogle jokes bliver der kørt lige rigeligt på efter min smag. I starten er det sjovt, men af og til kunne jeg godt sidde til sidst i episoden og tænkte "okay, så sjovt er det altså heller ikke..." Det skyldes nok også, at jeg er vokset op med en onkel, der havde arvet en gård fra min morfar og mormor, så gårde og landbrug er ikke totalt fjernt for mig. Hataraku Maou-sama har en virkelig underholdende eps. 1. Standarden falder dog desværre i løbet af serien, og jeg endte med at synes, at det var fint, at den kun var på 13 eps.


Bedste action
De nominerede er:
  1. Ghost in the Shell: Arise - Border:2 Ghost Whispers
  2. Hakkenden: Eight Dogs of the East 1 og 2 
  3. Shingeki no Kyojin - Attack on Titan 
Vinder: Attack on Titan
I min optik har der virkelig været mangel på gedigne action anime i år. Det er nok også derfor, at Attack on Titan løber overbevisende med sejren. Den har en virkelig god intensitet, og man bliver revet med i actionscenerne, som også er rigtig godt animeret. Der er fuld knald på. GITS: Arise OVA 2 leverer også god action, selvom der her er tale om en anden type. Den er sjovest at se, hvis man kender universet og personerne. Meget af fornøjelsen er nemlig at se gamle kendinge i yngre udgaver være oppe imod hinanden. Jeg havde svært ved at vælge den sidste nominerede og måtte ty til Hakkenden, som jeg egentlig ikke vil kategorisere som ren action men nærmere fantasy/action/comedy/drama. Hakkenden er generelt rigtig flot at se på - især sæson 2 - hvilket også udmunder i nogle flotte kampscener imellem karaktererne.


Bedste healing anime
De nominerede er:
  1. Gingitsune
  2. Poyopoyo Kansatsu Nikki 
  3. Tamayura: More Aggressive
Vinder: Gingitsune
Healing eller afkoblingsanime ser jeg, når jeg trænger til at komme ned i gear og bare flade ud. Det er hyggelige serier med gode stemninger uden det store drama. Gingitsune er ikke heeeelt på højde med Natsume Yuujinchou-serierne, men den kommer derhenad og er stadig en fornøjelse at se. Poyopoyo faldt fra, fordi den består af korte 3-minutters episoder, men den er rigtig sød, og Poyo er herlig. Tamayura: More Agressive faldt ikke helt så meget i min smag som forgængeren Tamayura: Hitotose. Det var som om, at der ikke var helt samme rolige og afslappede stemning i serien.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar