mandag den 27. januar 2014

Anime 2013: Persongalleriet

Personerne, deres relationer til hinanden og udvikling er noget, jeg vægter meget højt, når jeg ser anime. Af den grund var det naturligt for mig at dedikere et helt blogindlæg til at snakke om det. Jeg har bestemt mig for, at tidligere vindere ikke kan blive nomineret igen for at serier med flere sæsoner ikke skal stjæle rampelyset. Så selvom f.eks. Bakuman har et fantastisk persongalleri, har jeg valgt ikke at nominere serien eller personer derfra igen i de samme kategorier. Tidligere nominerede som ikke vandt, kan dog godt optræde igen. Ud fra årets vindere, kan jeg vist konkludere, at jeg godt kan lide observante karakterer med dybde, som udvikler sig. ^^


Bedste persongalleri
Vinder: Chihayafuru 2
En stor del af fornøjelsen ved at se Chihayafuru er persongalleriet. Her i sæson 2 kommer der nogle nye karakterer til, som i sig selv ikke er lige så interessante som dem fra sæson 1, men de går rigtigt godt i spind med dem. Det er relationerne og venskaberne, som gør, at man engagerer sig i deres kampe - både når det kommer til Karuta og deres indre konflikter. I Genshiken er det især nogle enkelte karakterer og sammenspillet imellem dem, som skiller sig ud, og disse er da også endt med at blive nomineret i de individuelle kategorier. Space Brothers leverer fortsat et bredt og vedkommende persongalleri.


Bedste personudvikling
Vinder: Chihayafuru 2
Chihayafuru formår både at videreudvikle på karaktererne fra første sæson, samtidig med at der bliver tilføjet nye, som faktisk også når at gennemgå en udvikling. Personerne lærer løbende nyt om både hinanden og sig selv. Jeg fandt det utrolig fængende at følge dem på deres vej. I Flowers of Evil er der kun tale om en persons udvikling - måske to, så derfor mente jeg ikke, at det kunne sættes over et helt persongalleris. Tilfældet er det samme med Genshiken Nidaime. Der er det også kun få personer, som udvikler sig meget. Det resterende persongalleri sker der ikke det helt store med.


Bedste kvindelige hovedperson
Vinder: Sawa Nakamura - Flowers of Evil
Mine 3 nominerede i denne kategori er 3 meget forskellige karakterer. Sawa Nakamura vinder, fordi det er hende, der i høj grad gør Flowers of Evil til det, den er. Nakamura er en spændende karakter, som blev ved med at overraske mig gennem serien. Hun kan nærmest ikke beskrives, man skal selv opleve hende i serien. Motoko Kusanagi er en kompleks karakter, som jeg har syntes godt om igennem det meste af GITS-franchisen. Denne yngre udgave er interessant at følge. Hun er en hårdtslående og bestemt kvinde. Saeki Makoto blev min "nødnominering", da jeg faktisk ikke er imponeret over det forgangne års kvindelige hovedpersoner. Saeki er sød og spreder godt humør, så derfor kom hun på listen.


Bedste mandlige hovedperson
Vinder: Hato - Genshiken Nidaime
Sidste år havde jeg svært ved at finde mine 3 nominerede, men i år havde jeg svært ved at skære ned til 3. Jeg vaklede imellem, hvem af de to mandlige hovedpersoner fra Chihayafuru 2, jeg skulle nominere men endte med at vælge Arata, da Taichis persontype allerede var på listen i form af Kai. Den overbevisende vinder blev dog Hato-kun/chan. Han var helt klart den bedste og mest interessante nye karakter i Genshiken Nidaime. Hans indre dialoger er god underholdning, og det var utrolig sjovt at følge hans udvikling og "forhold" til Madarame. Kai bærer også Robotics;Notes meget og er især en god modvægt til den kvindelige hovedperson. Han foretager dog nogle valg, som jeg ikke helt forstår. Arata Wataya skulle være den coole og nøgterne dreng, men her i sæson af Chihayafuru viser han også en anden side af sit teenagerselv, hvilket er yderst forfriskede og med til at nedbryde hans stereotype.


Bedste kvindelige biperson
Vinder: Kona "Frau Kojiro / Frau Bow" Furugoori - Robotics;Notes
Jeg har valgt Frau Kojiro som vinder, fordi hun har en farverig personlighed. Hun er både quirky og til tider lidt creepy - men på den humoristiske måde. Hun er en af de mere skøre og anderledes personer i Robotics;Notes og var også en af grundene til, at jeg godt kunne lide at se serien. Desværre blev hendes historie overhovedet ikke rundet ordentligt af, men jeg synes stadig, at hun er en interessant person med mange forskellige sider. Kana er lidt moderen i Karutaklubben i Chihayafuru 2. Hun er observant og har en meget støttende rolle. Igennem de to sæsoner er hun blevet mere udadvendt og siger tydeligere sin mening. Hun har også sine øjeblikke men overstråles ofte af hovedpersonerne i serien. Da jeg så Genshiken 2, kunne jeg faktisk ikke lide Sue. Jeg syntes, at hun var en irriterende unge. Her i Genshiken Nidaime kan jeg dog rigtig godt lide hende. Det skyldes nok især, at hun "har fået en funktion". Hun ser meget mere end mange af de andre medlemmer i klubben, og hun har sin egen specielle måde at håndtere det, hun ser, på. Sue er blevet en figur med flere lag, og så er hendes scener gået fra at være belastende til underholdende. På en måde minder hun faktisk lidt om Frau Kojiro.


Bedste mandlige biperson
Vinder: Armin Arlert - Attack on Titan
Armin er klart den person, jeg bedst kan lide fra Attack on Titan-trioen. Han virker mest fornuftig og mest som en almindelig person. Han er den jeg bedst kan relatere til, og jeg er taknemmelig for det han tilføjer til serien og dynamikken mellem personerne. Jeg kan godt lide hans sans for strategi og taktik. Armins udvikling er interessant at følge, fordi han virker mindre endimensional. Jeg var ikke vildt begejstret for Madarame i de tidligere Genshiken anime, men her er han helt klart en af de mest interessante figurer. Det er ganske vist også først her, at han virkelig får gang  sin udvikling. Hans kemi og scener med Hato er desuden kilde til megen god underholdning og virkelig noget af det, der gør Genshiken Nidaime så sjov. Desktomu har ligesom Kana en støttende rolle i Chihayafuru. Han er holdets strateg og observatør, når det kommer til turneringerne. Han har også udviklet sig til at være mere direkte og kommet ud af sin skal.


Bedste rivalisering

Vinder: Ashirogi Muto vs. Niizuma Eiji
Med denne nye kategori fik jeg alligevel sneget Bakuman. 3 og Niizuma Eiji ind på listen... hehe ^^ Disse 3 nomineringer repræsenterer den gode rivalisering så et sige. Det er alle rivaliseringer, hvor jeg godt kan lide begge involverede parter - og i tilfælde 1. og 3. er de rivaliserende parter også rigtig gode venner. Chihaya og Shinobu enes dog også ret godt og har samme smag. Rivaliseringen mellem Ashirogi Muto og Niizuma Eiji løb overbevisende med sejren. Deres rivalisering er intens, de udfordrer hinanden, styrker hinandens udvikling og får modparten til at ville yde sit bedste. Deres rivalisering har også stor betydning for serien, og jeg er overbevist om, at Bakuman ikke ville have været det samme uden.


Mest belastende karakter
Vinder: Tsukuyomi Luna
Jeg har det åbenbart med at finde de kvindelige karakterer mere belastende end de mandlige... XD Luna trækker en i forvejen ret ringe serie endnu længere ned. Det er egentlig ikke, fordi hun er en kedelig karakter, jeg bryder mig bare overhovedet ikke om hende. Det gør det ikke bedre, at det vist er meningen, at man skal have medlidenhed med hende og synes, at hun har det hårdt og svært. Akiho Senomiya og Hajime er diametrale modsætninger til Luna - de har nærmest for meget optimisme og stædighed. De befinder sig dog begge to i nogle langt mere interessante rammer, så dem kan jeg begge to acceptere mere. Når man kommer længere ind i Gatchaman Crowds, forstår man også, hvorfor skaberne har valgt at give Hajime den personlighed, hun har.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar