lørdag den 7. marts 2015

Med Louise om bag J-Popcons cosplaykulisse

I mit andet interview her efter J-popcon 2015 tager den nye cosplayansvarlige Louise Hjuler Larsen os med en tur om bag J-Popcons cosplayshows. I Interviewet kan I læse lidt om Louise, hvordan hun blev involveret i J-Popcon som arrangør og selvfølgelig, hvordan det har været at være cosplayansvarlig. Tak til Michael Zimmer for billedet.


Fortæl lidt om dig selv. 
I folkeskole tiden var jeg en smule for bramfri med mine holdninger og meninger, og blev derfor hurtigt stødt lidt ud i min klasse. Dette resulterede i en masse tid for mig selv, som i stedet blev brugt på at få læst en sjov lille tegneserie, jeg havde fundet i den lokale kiosk - nemlig Ranma 1/2. Min kærlighed til den serie er aldrig blevet mindre, men der er til gengæld kommet en del flere titler under bæltet siden da. 

Jeg blev introduceret til cosplay og hele anime/manga-miljøet, da jeg i 9. klasse besluttede mig for, at jeg skulle gå til japansk på aftenskole. Her mødte jeg to skønne mennesker; Kenny og Sascha, som hev mig med til min allerførste con; nemlig SVScon i 2008 og senere introducerede mig til Anime Kita. 

Min interesse for cosplay har senere gjort, at jeg har mødt min roomie og er flyttet til Sjælland for at studere tekstil og design. Så om et par år kan jeg skyde skylden for min bachelor på min interesse for cosplay.


Hvordan blev du involveret i J-Popcon?
Jeg blev involveret med J-Popcon på et arrangørplan kort før J-popcon 2014, hvor jeg endte med - pga. frafald i gruppen - at delvist stå med ansvaret for de to russiske dommere der var til den con, samt deres to ledsagere. Før ansvaret blev lagt over på mig, havde min funktion været mere hen ad, hvad der svarer til en stik-i-rend dreng. 

Efter 2014-connen udviklede det sig så til, at jeg skulle stå med primært ansvar for de to cosplayshows og koordinering af dem; en noget større opgave end først antaget, specielt når jeg oprindeligt havde meldt mig på holdet, der arbejder med internationale relationer.


Kan du fortælle lidt mere i deltaljer, hvad dine ansvarområder dækkede i forbindelse med J-Popcon 2015?
Jeg stod for alt, hvad der måtte røre cosplayshows: design af trofæer, diplomer, kontakt med lys- og lydfolkene, tjekke emails dagligt, godkende og afvise applikationer til de to shows (en godkendelsesprocess i mindst 3 trin pr. gruppe), kontakt med PR når tilmeldingerne blev åbnet/lukket, kontakt med IT når systemet kludrede i tingene, lave tidsskemaer over de to shows, kontakte deltagerne ang. pre-shows møde og afholde dette, være med til gennemgang af showplan, samt styre lys-og lydprøver og være vært på showet lørdag. 
Jeg har også stået for alt koordinering af grafik, der ikke var videotrailers til showet, og for at opsætte introvideoerne. Baggrunden med de faldende blade har Michael La-Cour været så venlig at lave til os.

Desværre blev jeg ramt af slem influenza natten til søndag under connen, så der faldt de fleste af mine ansvarsområder over på min kære 2nd in command, Bára, som havde en livslinje til mig via telefon og sms hele dagen men bare generelt klarede det skide flot, efter hvad jeg er blevet fortalt.


Ud over din 2nd in command Bára har du så haft et "cosplayteam" bag dig?
Ud over Bára har jeg været så heldig at have Isabel, som er gammel arrangør af cosplayshowet, komme tilbage for at hjælpe med forplejning af deltagerene på showdagene. Ud over de to har Morten Walk delvist været med, men hans primære opgaver har ligget ved de internationale gæster; både dommere og samarbejdspartnere fra andre conner, så det har ikke været meget han har været inde over selve showet i år. 


Hvordan var det at komme til som "ny"? Blev du bare kastet ud på dybt vand, eller fik du noget introduktion, oplæring eller lignende? Havde du mulighed for at trække på erfaring fra den forrige cosplayansvarlige?
Alt, hvad der er blevet lavet i PR, har primært været "selvlært". Den smule introduktion, jeg har fået, har knapt været nok til at kunne logge ind på adminsiden for tilmeldingerne, og jeg har stadig ikke helt fundet ud af J-Popcons intra system, haha. Mit team og jeg har dog været i konstant dialog om de forskellige tiltag og ændringer, der er blevet lavet i år. Alt er blevet diskuteret, og alle er blevet hørt, men i sidste ende endte jeg med at være lidt af en tyran og ikke en demokrat og gjorde, som jeg syntes var bedst. Der er jo ingen ide i at pukle og mase og arbejde hårdt, hvis ikke man kan teste sine egne ideer af. Så jo, jeg har haft al mulighed i verden for at trække på teamets erfaringer og meninger, men har altid været den endelige beslutningstager - dog med dem på samråd.

Ud over det er jeg blevet taget rigtig godt imod af de andre teamleaders; ingen sure mine, intet ingenting, bare lige på og hårdt med arbejdet. Det kan jeg egentlig godt lide. Det var meget som om, at jeg havde været der altid.


Så du havde meget frihed til at gøre tingene på din måde?
Både og. Der er jo en hvis struktur og en hvis måde at gøre tingene på. Jeg kunne f.eks. ikke bare lige få en skærm som backdrop i stedet for den traditionelle sorte kulisse, J-Popcon stiller til rådighed under showet, selvom jeg virkelig gerne ville. Det var simpelthen ikke muligt med det nuværende budget eller med nuværende arbejdskraft. Så 5 ud af 10 af mine største drømme gik i opfyldelse. De andre måtte droppes primært pga. budgetproblemer, eller restriktioner fra styregruppe eller bestyrelse.
Hvis jeg kunne lave et pro show a la Melodi Gran Prix, så havde jeg gjort det.


Hvad var den største udfordring ved at stå for cosplay?
At være så få mennesker om arbejdet. Jeg er en meget logisk tænkende type, så hele planlægningsdelen, og det med at få holdt min tidsplan, var ikke noget problem. Men det at skulle halvt om halvt sidde med det hele på skødet ved siden af to studiejobs og min skole, som under projektforløb kræver meget tid og opmærksomhed, har ikke været lige nemt altid. Det har faktisk til tider været rigtig svært.
F.eks. da vi forsøgte at flytte alle solokvalifikationerne til søndagsshowet, og vores deltagere ikke var tilfredse med dette overhovedet. Der var det svært at både have folk, der skrev privat til mig på email, og jeg havde vist også en som ringede mig op på min mobil. Det er et ret stort pres, når man bare sidder der som frivillig og forsøger at lave at show som alle gerne skulle nyde. Cosplay Teamet fandt dog hurtigt en løsning, så værre var det heller ikke end en eftermiddag med lidt glødende tastaturer. Men specielt her kunne det have været en fordel med lidt flere mennesker på emailen og lidt flere til at tale med de forskellige oprevne cosplayere, så vi hurtigere kunne have samlet os et overblik og handlet ud fra det.


Hvad var det bedste ved at stå for cosplay?
At se alle de fantastiske cosplayere være glade for hvordan vi fik tingene gjort i år. Vi har fået utroligt meget god feedback fra deltagerne, og det er noget, der gør mig så umådelig stolt. Samtidig er jeg så glad for, hvor stor en ro der var over forløbet inden selve showet. Jeg havde i hvertfald ingen sammenbrud backstage, så det er jo super! Og så må jeg indrømme, at det var utroligt at skulle præsentere det hele foran så stor en forsamling af mennesker. Det er jeg SLET ikke vandt til. Men det var det hele værd, da jeg kunne overrække min roomie hendes diplom til sidst i showet.


Skal du også stå for cosplay i forbindelse med J-Popcon 2016?
Intet er sikkert endnu. Som sagt har det været virkelig hårdt med skole og jobs, og mit næste semester byder muligvis på 18 uger i udlandet, hvilket ikke er skide smart når man er arrangør - men vi får se. Uanset hvad er det ikke sidste gang, jeg vil stå for et cosplayshow. Timingen skal måske bare falde lidt bedre.


Bestod din J-Popcon 2015 mest af cosplay-relaterede opgaver, eller havde du også tid til at få oplevet resten af connen?
Jeg tror, jeg havde 4 timers frihed fredag efter kl. 18. Ellers var det sygdom hele søndagen og cosplay hele lørdagen.
Jeg fik vist gået en enkelt omgang i dealerrummet, ellers fik jeg ikke set så meget.


Hvis vi nu ser bort fra, at du var syg (hvilket selvfølgelig må have været virkelig træls), hvordan har du det så med at bruge din con på den måde - altså med at så meget tid går med organisering?
Det er en smule trist ikke at kunne få brugt tiden sammen med gamle og nye venner og gå på photo shoots, sådan som jeg plejer, men at se det hele gå op i en vellykket højere enhed er værd at ofre et par dage med vennerne for. Selvfølgelig ville det ikke have været lige så slemt rent tidsmæssigt, hvis bare vi havde været et lidt større mandskab end 3,5 menneske til at lave ca. 5 timers show. 8D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar