tirsdag den 30. juli 2013

Anime sommer 2013

I betragtning af at sommersæsonen plejer at være den "svage" sæson, er jeg faktisk startet på en del anime - hele 11, hvilket faktisk er 1 mere end i foråret. ^^; Dog er jeg ikke vildt imponeret - i hvert fald ikke foreløbig. Denne sæsons anime (som jeg er startet på) virker ret gennemsnitlige. Jeg fandt dog glæde ved kendinge som Genshiken og Tamayura.


Blood Lad
Set: 1/10 eps.
Jeg tror ikke rigtig, at jeg kommer til at se videre på denne her. Jeg begyndte på den, fordi jeg sidste sæson var blevet positivt overrasket over Hataraku Maou-sama!, som er en anderledes komedieudgave af Satans og heltens liv i vores verden. Hataraku Maou-sama leverede en virkelig underholdende eps. 1 med god humor og sympatiske "onde". Derimod fandt jeg Blood Lad kedelig og hovedpersonen/vampyren Staz både belastende og usympatisk - ja rent ud sagt var han en idiot. Det ville ikke gøre så meget, hvis der var andre personer til at opveje for ham, men det er der bare ikke. Den japanske pige Yanagi er en anonym og meget uinteressant figur. Det eneste jeg fandt en smule underholdende var, at Staz er otaku, men det er bare ikke rigtig nok. Blood Lad får nok ikke det store forkrøblede plot, så det er humoren, der skal holde denne serie gående - og den gør den altså bare ikke for mit vedkommende.


Set: 2/13 eps.
Denne anime er blevet kaldt for den nye Madoka flere steder, og jeg kan da godt se nogle ligheder. Det er en serie med magiske piger, der er et mørkt element, og der er mennesker, som indgår kontrakter for at få opfyldt et ønske. Da dette ikke skal være en sammenligning, vil jeg ikke sige mere om det. Genei wo Kakeru Taiyou handler om en pige, der er fascineret af tarokkort, og ud af disse kort springer så historien. Ud over at der er magiske piger, som kæmper mod monstre, så er det svært at sige, hvor denne historie skal hen. Der er flere retninger, den kan gå i, men jeg må indrømme, at jeg ikke er blevet gjort vildt nysgerrig efter at finde ud af, hvilken den vælger. XD Jeg blev ikke særligt chokeret over "twistet", og jeg har endnu ikke fået sympati eller interesse for nogen af karaktererne. Jeg er heller ikke så vild med stilen. Jeg ser desuden også adskillige moe-fælder, som serien kan gå i. Det kommer bare heller ikke til at fungere, hvis serien er mørk og dyster for bare at være det. Jeg fik lidt et Another feel, da jeg så den døde person - og jeg brød mig bestemt ikke om den anime.

Genshiken Nidaime
Set: 4/13 eps. på Crunchyroll
Det er gensynsglæde og så alligevel ikke, for der er nemlig kun få velkendte medlemmer tilbage i selve Genshiken klubben. Heldigvis bliver vi velsignet med de tidligere medlemmers optræden på anden vis, hvilket er utrolig kærkomment. Det ville være helt underligt, hvis der pludselig kun var nye medlemmer. Jeg ville dog ønske, at Genshiken 2 og Nidaime var blevet bundet lidt bedre sammen. Personligt ville jeg i hvert fald gerne have set, hvordan Sasahara og Ogiue var kommet i et forhold. Hvis man har set begge Genshiken serier og OVA'en, så er der i Nidaime tre nye ansigter: Hato, Yajima og Yoshitake. Sue er desuden vendt tilbage som udvekslingsstudent. Dette betyder, at der pludselig er en omvendt kønsfordeling i klubben, som gør, at der nu kommer mere fokus på nogle andre områder. Det er forfriskende at se, men jeg håber ikke, at det går for meget over gevind. Jeg ser fortsat Genshiken med glæde. Der er dog en ting, som jeg synes er en skam; Ohno har fået en ny voice actor, der ikke er i nærheden af at lyde som den gamle, som jeg synes var med til at gøre Ohno karakteristisk.


Gin no Saji - Silver Spoon
Set: 1/11 eps.
Udgangspunktet for denne anime er egentlig ikke så anderledes: dreng starter på ny skole - den skole er bare en landbrugsskole, og det er her Silver Spoon skiller sig ud. Vores hovedperson er slet ikke vant til dyr eller landlivet, så det virker ret underligt, at han har valgt denne skole. Af en stadig uforklarlig grund vil han ikke hjem, og denne skole har kollegium. Humoren er indtil videre kun baseret på landbrug og landbrugsdyr. Det er ret sjovt at se, hvordan et bybarn som ham reagerer, og jeg er da fint underholdt, selvom den kører på et simpelt princip. Jeg er spændt på at se, hvordan serien udvikler sig - kommer der mere dybde eller handler det mest om at vise landbruget på pædagogisk og humoristisk vis...? Det er forresten ret tydeligt, at det er skaberen af Fullmetal Alchemist, der har lavet mangaen, som Silver Spoon er baseret på.


Hakkenden: Touhou Hakken Ibun 2nd Season
Set: 2/? eps. på Crunchyroll
Det foruroliger mig en lille smule, at det endnu ikke er blevet offentliggjort, hvor mange episoder 2. sæson bliver på... XD Jeg så egentlig mest sæson 1, fordi den kun var på 13, men den kom langt fra med en slutning, så det håbede jeg, at sæson 2 ville gøre. Jeg ved dog ikke om jeg er beredt på at se mere end 12-13 eps. I denne sæson håber jeg, at der vil komme mere fokus på hovedhistorien. I løbet af den første lille story arc, er der heldigvis kommet hentydninger og hints, hvilket forhåbentlig udvikler sig. Jeg vil vove og påstå, at selvom dette er en sæson 2, så kan man godt springe ind her, hvis man læser lidt op på de vigtigste ting fra sæson 1. Artworket er utrolig flot - var det lige så flot i sæson 1...? Især scenerne med de blomstrende sakuratræer er virkelig smukke. Man bør dog ikke give sig i kast med denne serie, hvis man ikke bryder sig om bishies. I sæson 1 var der en smule yaoi bait, men det tog heldigvis ikke overhånd, og jeg tror, det bliver det samme i denne.


Kamisama no Inai Nichiyoubi - Sunday without God
Set: 2/13 eps. på Crunchyroll
Eps. 1 efterlader seeren med en masse spørgsmål. Anden halvdel af eps. 2 er et "snakke-afsnit", der i store træk forklarer, hvordan verdenen fungerer. Jeg må dog indrømme, at jeg stadig er forvirret omkring blandingen af middelalder lignende forhold og nutidige skoleuniformer og omgivelser. Jeg må også erkende, at jeg ikke rigtig kan se, hvor serien nu skal føres hen - ud over at det virker til at den voldelige albino mand er blødet op over for loli gravekeeperen... umiddelbart tager de af sted på rejse sammen, men hvorfor og hvad målet er - og om der overhovedet er et mål - er endnu uvist. Det vil sige med mindre, de konstant skal være på flugt fra Hampnie Hambarts best buddy Julie (som er en mand). Indtil videre er der blevet introduceret 4 personer, som ser ud til at spille en større rolle. Både OP'en og ED'en viser dog en del flere. Især OP'en hentyder til en Gunslinger Girl lignende præmisse med en ung pige kædet sammen med en voksen mand i et team. Selvom Ai og Hampnie Hambart nu følges ad, er der dog ikke blevet ytret noget om sådan en opsætning. Jeg har mine bange anelser om, at der kan gå for meget loli i denne serie. Jeg krydser vitterligt fingre for, at Madhouse ikke lader det ske.


Kimi no Iru Machi - A Town Where You Live 
Set: 1/? eps.
OP'en skriger godt nok harem og fanservice, men jeg vil sige, at jeg indtil videre ikke synes det er så slemt. Jeg har dog sat mine forventninger ned, så de stemmer mere overens med de signaler serien har sendt indtil videre. Der er kun et enkelt panty shot i eps. 1. Der ser desuden også ud til at være mere end en dreng med - måske endda en tre stykker, så måske bliver det ikke helt så haremsagtigt. Der sker ikke så meget i eps. 1. Der bliver hintet lidt til forskellige ting og intriger, som der sikkert bliver åbnet mere op for i løbet af serien. Det gælder bl.a., hvorfor Haruto har valgt at flytte til Tokyo her midt i skoleåret og en forelskelse i det første spirende "han gav mig en kompliment"-stadie. Stilen minder om noget, der hører til lige omkring årtusindeskiftet, hvilket overraskede mig. For mit vedkommende er det hverken et plus eller et minus, men nogle vil nok synes, at den ser gammel ud.


Rozen Maiden Zurückspulen
Set: 2/13 eps. på Crunchyroll
Jeg har ikke set nogen af de foregående Rozen Maiden serier, så jeg gik ind til 2013-udgaven uden noget rigtig kendskab til serien. Eps. 1 er hvis bare meget hurtig recap (af hvor meget af de to foregående serier, ved jeg ikke). Der sker en masse ting, og selvom man forstår hovedessensen, så når man ikke at få et forhold til nogen af figurerne disse ting sker for. Eps. 2 foregår i et helt andet gear, ja faktisk i en helt anden verden og er den reelle begyndelse på historien. Jeg er spændt på, hvordan denne parallelle verden kommer til at spille sammen med den oprindelige, og om min manglende kendskab kommer til at få betydning for min forståelse af historien. Indtil videre er jeg nysgerrig efter at se se, hvad der sker videre, men jeg er på den anden side heller ikke totalt solgt. Artworket af især dukkerne er rigtig flot, og jeg kan bedre lide stilen i denne nye udgave.


Servant x Service
Set: 3/13 eps.
Jeg har godt nok ikke set mere end 1 eps. af Working!!, men det her virker lidt til at være det samme bare med voksne på deres arbejdsplads. Indtil videre er der ikke så meget at komme efter i serien ud over humor. Den har nogle gode øjeblikke. Jeg finder det især sjovt at se Yamagamis hår, som tydeligt udtrykker hendes følelser. Hendes "problem" fandt jeg dog mindre underholdende, og jeg håber ikke, at det og hendes søgen efter hævn kommer til at fylde så meget. Jeg vil egentlig helst bare se deres hverdag. Karaktergalleriet er meget småt, men de fire personer (de tre nye medarbejdere og deres senpai) går fint i spil med hinanden. Chihaya, som vi ser mere til i eps. 2, passer også godt ind i gruppen. Jeg er dog ikke så begejstret for teenagere Toko, og jeg håber, at hun ændrer sig, da det desværre ser ud til, at hun er en fast del. Jeg var fint underholdt af eps. 1-3, så jeg regner med at se videre. Jeg har dog ikke de store forventninger til serien.


Tamayura: More Aggressive
Set: 1/12 eps.
Dette er hvis det, man kalder "healing anime". Der er intet kryptisk plot, enorme dramaer eller lignende. Denne serie er stille og rolig. Den fortsætter fortællingen fra Tamayura: Hitotose om Fuu/Potte og hendes tre veninder. Det er mere af det samme, hvilket jeg egentlig også havde forventet, og er glad for at have fået. Jeg ser Tamayura, fordi den har en særlig stemning. Den er god at slappe af til, der en total fluffy pelsklump af en kat og indimellem nogle virkelig flotte billeder. Jeg har egentlig ikke så meget at sige om denne her. Se den med en god kop te eller lignende efter en stresset dag.


Uchouten Kazoku - The Eccentric Family
Set: 1/13 eps. på Crunchyroll
Man skulle ikke tro det grundet character designet, men denne anime er faktisk lavet af P.A. Works. Det ligner på ingen måde de tidligere serier som Hanasaku eller Red Data Girl (som jeg stadig ikke har set færdig). Ikke desto mindre er det stadig en flot serie, der selvom den har en anden stil, leverer visuelt guf for øjnene. Historien er det dog svært at sige ret meget om, da der ikke sker så meget i eps. 1. Jeg ved heller ikke rigtig, om jeg skal forvente en større sammenhængende historie - jeg tvivler lidt. Jeg tror egentlig bare, at serien vil portrættere hverdagen i en anderledes by med dertil hørende anderledes indbyggere. Her efter første eps. har jeg det egentlig lidt ligesom, jeg havde med Red Data Girl. Den er meget pæn at se på, men der sker godt nok ikke meget... Uchouten Kazoku virker en smule kedelig, men den kom alligevel med nogle få intense øjeblikke - problemet var bare lidt, at jeg som seer ikke rigtig forstod dem, fordi der ikke kom nogen forklaring på, hvorfor personerne gjorde og reagerede, som de gjorde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar