onsdag den 4. november 2015

Min første J-Popcon (for 10 år siden)

I anledning af at det i dag den 4. november er 10 år siden, jeg bevægede mig fysisk ud i fanmiljøet for første gang og deltog til min første J-Popcon, vil jeg dele en gammel conrapport derfra, som jeg har fundet i hardiskenes gemmer. Der var jo engang, at november stod i J-Popcons tegn. Jeg var 18 år dengang og meget spændt - men også ret nervøs og genert. Jeg tog af sted alene. Da jeg boede i Vestjylland, satsede jeg på, at jeg havde fået en af sovepladserne "til dem, der kom længere væk fra", men jeg havde ingen besked fået herom. Ja, det var dengang J-Popcon havde (lidt) sovepladser. Hvis I ligesom mig kan blive lidt nostalgiske af at tænke tilbage, kan I tage et smut forbi Geekcultres galleri med billeder fra J-Popcon 2005.


Fredag d. 4. november

Jeg ankom fredag eftermiddag til Valby. Jeg vidste ikke rigtig, hvordan jeg skulle finde hen til Valby Medborgerhus, så jeg spurgte nogle som var klædt ud om vej. Den ene pige var selv på vej derhen, så hun gav mig et lift. J Jeg tror kl. var omkring 17:00, da jeg endelig havde fået mit adgangskort til J-Popcon og heldigvis havde jeg også fået en soveplads. Jeg satte mine ting i bagage-lokalet og så mig lidt om. Senere var der en fælles velkomst samt orientering i J-Popcafén. Der mødte jeg desuden Dhaerow fra Mangamania. Efter velkomsten fik jeg noget at spise og jeg mødte en pige, som jeg fulgtes med fredag aften. Hun cosplayede som Sailor Moon i cosplay konkurrencen om lørdagen.
Vi så bl.a. lidt at Angel’s Egg (meget underligt) og Oh! My Goddess. Senere på aftenen tog hun hen for at sove hos en veninde og jeg gik lidt frem og tilbage imellem de forskellige biografer. Jeg endte med at se de 4 første episoder af Tsukuyomi Moon Phase. Den startede lidt dystert og alvorligt ud, men da OP’en begyndte blev det tydeligt, at dette var en komedie. Med sådan en OP kan man altså ikke tage en serie seriøst. Efter midnat så jeg eps. 1 af Mahoraba – Heartful Days. Personerne skulle forestille at være omkring de 20, men for mig lignede de altså nærmere nogen på 12 eller deromkring. Jeg ville egentlig have set lidt mere, men jeg ville helst ikke være for træt næste dag.

Lørdag d. 5. november
Jeg tror, at jeg stod ret tidligt op og senere stødte jeg igen på Dhaerow, som skulle se Zipang og jeg bestemte mig for at også at se den. Jeg havde jo hørt så meget godt fra ham om den. Den var også god. Det var en af de bedste serier jeg så til J-Popcon. I mellemtiden var dealerrummet åbnet, så efter Zipang gik jeg derned. Det kriblede helt i mine fingre, da jeg kom derned. Noget af det forsvandt dog, da jeg kiggede på priserne. Jeg brugte rigtig meget tid i dealerrummet. Jeg købte dog kun to amerikanske blade og et J-Popcon badge den dag. I dealerrummet var både Mangismo, Fantask og Faraos Cigarer repræsenteret. Der var desuden en ”Bring and Buy.” Der var også japanere, som solgte merchandise og japansk slik.
I dealerrummet kunne man også møde AnimeOnly’s Henrik. Det var rart, at høre hvordan det gik med deres projekt og han kunne glad fortælle, at de var ved at have fat i flere serier. Her mødte jeg også accRei. Jeg kan dog ikke helt huske om det var lørdag eller søndag. Man skulle være meget hurtig, hvis man ville have fingrene i de rigtig gode tilbud og hvis man gik efter noget bestemt.
Efter jeg havde set mig godt om i dealerrummet smuttede jeg en tur op i game rummet, hvor jeg mødte Manga-Boy (admin på Animeinfo’s forum). Vi spillede et kampspil, som jeg vandt og bagefter gav jeg ham en kort rundvisning. Vi sluttede nede i cafeteriaet, hvor jeg fik noget at spise og vi snakkede lidt om bl.a. Animeinfo.
Kl. 15:00 holdt den japanske manga-ka Mizuno Junko foredrag. Hun er ikke særlig kendt i vesten og jeg vidste heller ikke hvem hun var, men jeg opdagede at hun havde stået ved siden af mig inden foredraget. Jeg synes ikke at hendes foredrag var så spændende, som jeg havde regnet med. Senere prøvede jeg at spille ”dansemåttespil” i game rummet. Jeg var dog ikke så god til det.
Her faldt jeg i snak med en pige og hendes ven, vi fulgtes senere ned til cosplay konkurrencen. Cosplay konkurrencen er virkelig ”the highlight of the weekend.” Det er vokset for hvert år og i år var der 72 deltagere. Nogle havde gjort meget ud af både optræden og kostumer, mens andre bare gik op på scenen, viste deres kostume frem og gik ned igen. Det var virkelig fedt at se folk cosplaye. Jeg havde stillet mig op på et bord, så jeg havde heldigvis et godt udsyn.
Hvis jeg skal med til J-Popcon 2006, vil jeg vildt gerne cosplaye. Jeg ved bare stadig ikke som hvem. Vinderen blev en pige, som cosplayede som Rikku fra Final Fantasy og den vindende grupper cosplayede som 8 fra Tokyo Mew Mew. Der var utrolig mange, som cosplayede som figurer fra Tokyo Mew Mew. Nogle af mine egne cosplay favoritter var 3 som cosplayede som 3 figurer fra .hack//SIGN. Kl. 23:00 satte jeg mig til at se Iriya no Sora, Ufo no Natsu, men det blev kun til 2 episoder, fordi jeg var så træt.

Søndag d. 6. november
Jeg stod op og så en smule af Fuujin monogatari – windy tale. Senere fik jeg morgenmad og gik derefter i dealerrummet, hvor jeg gjorde mine sidste indkøb. Med mig fik jeg en pakke pocky (japansk slik) og Angel Sanctuary 2-3 på engelsk. Kl. 13:00 skulle der være et debatpanel vedrørende manga i Danmark. Der kom egentlig en serie i en af biograferne, som jeg gerne ville se, men da jeg var gået glip af gårsdagen debatpanel om anime, valgte jeg at gå med til debatten. Det blev dog desværre ikke så spændende, som jeg havde håbet på, men jeg fik da læst Tokyo Mew Mew 7 imens. Det foregik nemlig i J-Pop caféen, hvor der var et manga-bibliotek. Bagefter gav Mizuno Junko sin autograf. Det var det sidste arrangement, som jeg nåede at være med til. Jeg skulle nemlig nå et tog, så jeg ikke ville være hjemme alt for sent.

Jeg må indrømme, at jeg var en smule skuffet over J-Popcon, men jeg havde også virkelig fået sat mine forventninger op. Jeg ved ikke helt, hvad jeg mere havde forventet. Jeg var nok også skuffet over, at jeg ikke faldt i snak med flere. Jeg tror, at det er sjovere, hvis man har en eller flere at følges med. jeg vil i hvert fald gerne have en med hjemmefra at følges med, hvis jeg skal med igen. Jeg fortryder på ingen måde, at jeg tog med selvom det var dyrt. Men beslutningen om at tage med næste gang er endnu ikke taget.

Folk fra online anime- og mangacommuties jeg mødte til J-Popcon:
accRei: A-Otaku og Mangazone
Dhaerow: Mangamania
Manga-Boy: Animeinfo / Manga-Boy14: Mangamania
qtR`: Mangazone
Desuden så jeg DaichiMaiko: Mangazone cosplaye.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar