fredag den 24. maj 2013

Gammel Ghibli-film i de danske biografer

Endnu en Ghibli-film finder nu vej til det store lærred i Danmark. Det drejer sig om Mimi wo sumaseba  måske bedre kendt som Whisper of the Heart fra 1995. Filmen skulle få dansk biografpremiere den 20. juni ifølge Kino, men indtil videre står der ikke i hvilke biografer. Filmen vil blive vist med original japansk tale, så jeg forestiller mig, at den kun kommer i et lille udvalg af biografer og i en ret begrænset periode.
Det er igen Camera Film som har skaffet filmen til Danmark. Det tegner godt for, at vi i fremtiden vil se flere Ghibli-film - både nye og gamle - i danske biografer. Så jeg håber, at folk bakker op, når filmene vises i biografen.

Whisper of the Heart er instrueret af Yoshifumi Kondô og er således en af de få Ghibli-film, hvorpå der ikke står Miyazaki eller Isao Takahata.

Jeg så filmen på dvd for en 5-7 år siden efterhånden. Jeg husker den lidt som en skuffelse, fordi jeg havde fået det forkerte indtryk af den inden, hvilket også nemt gives med det billede, som Kino har valgt at bruge. Jeg troede, at filmen ville være fuld af magi, hvor pigen og katten gik på eventyr sammen, hvilket slet ikke er tilfældet. Jeg husker godt nok ikke filmen helt så godt, men det er mere Oppe på Valmuebakken end det er Chihiro og heksene - lad os sige det sådan. 

Når det kommer til en beskrivelse af, hvad filmen handler om, så vil jeg tillade mig at citere Kinos beskrivelse:
"I tegnefilmen 'Hjertets hvisken' går 14-årige Shizuku Tsukishima på Mukaihara Junior High School og bor i Tokyo med sine forældre.

Hun er lidt af en bogorm og elsker at skrive. Hendes nysgerrighed sættes på en prøve, da hun opdager, at alle hendes biblioteksbøger har været udlånt til den samme person ved navn Seiji Amasawa.

En dag møder hun Seiji, som har evnen til både at irritere og charmere hende - ofte på samme tid. Seiji har også en usædvanlig ambition om at bygge violiner i Italien, og hun møder tilmed hans venlige bedstefar, der ejer en antikvitetsforretning.

Én genstand i butikken fanger hendes opmærksomhed: en sært udseende statue af en kat med glitrende øjne. Da Seiji tager af sted for at udleve sin italienske drøm, begynder Shizuku at skrive en historie om katte-statuen.
"

3 kommentarer:

  1. aw jamen de danske biograffer er jo næsten kun 20 år bagud med sådan noget xD

    SvarSlet
  2. Jeg elsker, at vi er begyndt at opkøbe rettighederne til at kunne vise flere Ghibli film!
    Så tak for en lille briefer om, hvad du synes om filmen.
    Når jeg ser forsiden kan jeg dog virkelig ikke lade være med at tænke på The Cat Returns med The Baron, men det er der jo også en god grund til, nu hvor The Cat Returns skulle være en indirekte sequel ;D

    Lolomus ~ Lolomus.blogspot.com

    SvarSlet
  3. Det her er nok min absolutte favorit Ghibli film. I grunden er den vel nok ret banal, men jeg synes den formår at fortælle sin historie på en meget gribende måde, og den formår at være "magisk" uden at tage nogen overnaturlige elementer i brug. (Det nærmeste er nok den sekvens hvor hun følger efter katten op til den gamle butik.)

    SvarSlet