onsdag den 22. maj 2013

X TV anmeldelse

I slutningen af januar skrev jeg en forsmagsanmeldelse af X TV. Nu har jeg så endelig fået genset resten af serien, så jeg kan lave en hel anmeldelse. Det kom til at tage noget længere tid end jeg først havde tiltænkt. ^^;

Seriens navn: X TV
Antal episoder: 24
Relateret til: Baseret på manga'en X/1999 lavet af Clamp, alternativ udgave af filmen X-the movie, serieopfølgning på OVA'en X: Episode 0, (fortsættelse til Tokyo Babylon) VIGTIGT: se kun OVA'en først, hvis du ikke har noget imod store spoilers!
Genrer: drama, action, fantasy, romance

Historien
Den overordnede historie er egentlig meget klassisk. Den handler om den specielle udvalgte dreng med særlige kræfter, som kan redde verdenen. I denne version har han dog et valg. På den ene side står Dragons of Heaven, som ønsker at bevare verdenen som den er. På den anden side står Dragons of Earth, som derimod ønsker at udslette civilisationen, således at Jorden kan genfødes.
Drømmeseeren Hinoto, som kan se fremtiden i sine drømme, har forudset, at menneskenes verden vil blive lagt i ruiner. Hun fortæller Kamui, at han kan ændre denne fremtid, men hun undlader at fortælle, at han lige så vel kan være den der ødelægger verdenen. Hans valg er det eneste, som Hinoto ikke har været i stand til at forudse indtil nu. Kamui er egentlig pænt ligeglad med fremtiden og verdenen - han er bitter, vred og meget mistænksom overfor alle. Langsomt bløder han dog op overfor sine to barndomsvenner Kotori og Fuma, men skæbnen har mange trængsler i vente til dem.
Hovedhistorien er således meget storslået og skelsættende, men de virkelig interessante historier ligger i personrelationerne. Måske af den grund accepterer jeg diverse "plothuller". Når man har set serien færdig er der forskellige ting, som jeg i hvert fald undrede mig over, og som jeg ikke synes bliver forklaret godt nok.
Eks. marker nedenstående for at læse. Dette indeholder spoilers!
Hvor kommer Hinotos anden personlighed fra?
Hvorfor vil Sorata overleve, hvis Arashi slår Kamui ihjel?
Dog accepterer jeg det, fordi det skaber nogle anderledes twists i handlingen, som påvirker personerne og deres forhold til hinanden.

Seriens opbygning
De 5 første eps. fungerer som introduktion til historien, plottet og den første sjat personer. De giver seeren en god idé om, hvad serien vil handle om, og hvilken type serie det er. Derefter får vi et par mere langsomme eps, hvor der kommer mere fokus på nogle af bipersonerne samtidig med at skæbnehjulet kører videre. Eps. 8 kommer med hints om kommende drejninger i historien og bygger op til sæsonfinalen, hvilket kan få det til at virke lidt underligt, at vi derefter får to episoder med fokus på to andre bipersoner. De indsatte episoder om bipersonerne ødelægger lidt flowet i seriens første del, fordi der ikke knyttes så stærke linjer til hovedhistorien, som man kunne have ønsket. Det er dog virkelig rart at få indblik i bipersonerne også, men jeg synes bare, at det gøres langt bedre og mere involverende i anden halvdel af serien.
I eps. 11-12 sker der ting og sager, og historien skrider for alvor frem, således sluttes sæsonen med en tragedie og et nyt twist. Eps. 13 bruges til behandling af psykiske sår, hvorefter alle deltagere i den endelige kamp er samlet og klar i eps. 14. Derefter går det dog hurtigt. Da jeg genså serien denne gang slugte jeg eps. 15-24 på 3 dage. Hver episode er meget intens (hvis man ser bort fra eps. 17, som mest er recap), og selvom de fortæller hver sin historie, fungerer de stadig som en del af det store puslespil.
Styrken er helt klart i anden halvdel, da episoderne bare bindes bedre sammen der. En af mine yndlingsepisoder er eps. 18 Newborn.

Persongalleriet
En af seriens store forcer er ligeledes en af seriens svagheder. Da jeg først fik hittet rede i alle personerne, fandt jeg mange af dem meget interessante og sympatiske, men det kan være ret forvirrende i starten. Af den grund anbefaler jeg, at man benytter sig af en oversigt over de forskellige personer. Det kan f.eks. være MAL's udgave (jeg har dog ikke tjekket den for spoilers).
Det er relationerne imellem personerne og den udvikling som flere af dem gennemgår, som virkelig gør denne serie til noget særligt. Kamui gennemgår en utrolig stor udvikling pga. de tragiske hændelser han kommer ud for. Spoiler: Især tabet af Kotori ændrer ham radikalt.  Selvom vi får en baggrundshistorie for flere af bipersonerne, kunne jeg godt have tænkt mig endnu mere, men det var der nok ikke plads til i de 24 episoder. Skæbnen spiller en stor rolle i X, og det er spændende at se forskellige personers tilgang til den. Der tages også forskellige spørgsmål op - f.eks. hvorfor man ikke må slå mennesker ihjel, hvortil en af personerne går fuldstændig i baglås og slet ikke ved, hvad hun skal svare. De indre kampe og dilemmaer giver personerne dybde.

Musikken
Sadame er det mest storslåede musikstykke, som jeg nogensinde er stødt på i en anime - ja også i film- og serie regi. Det kan give mig både kuldegysninger og gåsehud og sætter straks følelserne i gang. Opbygningen af stykket er æggende og giver lytteren en forudanelse om, at der bygges op til noget stort og fantastisk - hvilket også er tilfældet. Musikken skaber en dramatisk stemning og er med til at skabe rørende scener. Sadame findes også i en smuk og simpel piano version, som ofte bruges til mere intime scener. Resten af musikken er også god til at underbygge stemningen og handlingen, uden Sadame ville X TV dog aldrig have været det samme.

Stilen
Bryder man sig ikke om Clamps stil, vil man nok heller ikke være så begejstret for stilen i X TV. Som nævnt i forsmagsanmeldelsen er der enkelt tidspunkter, hvor ansigterne ser lidt forkert proportionerede ud, men det er heldigvis mere undtagelsen end reglen. Både mænd og drenge har meget brede skuldre og er temmelig tynde og kantede - hvilket nok er en af grundene til, at det kan være svært at kende forskel på nogle personer. Pigerne og kvinderne derimod har et mere unikt karakterdesign. Ud over Hinoto er der ikke rigtig gjort noget ud af personernes tøj.
De fleste har det samme på næsten hele serien igennem - måske er det for at hjælpe seeren med at holde styr på de mange personer. Farverne er for det meste klare uden at være pang. De er afdæmpede, når det passer til scenen, men de har stadig klarhed og bliver aldrig matte eller plørede i det.

Målgruppe
Jeg vil sige, at man skal være 15+ for at se serien og få mest muligt ud af den. Serien henvender sig til begge køn både med indhold og karakterdesign. Groft sagt er der romantik og bishies til pigerne og action og bade- samt undertøjsscener til drengene. Serien henvender sig til personer, som gerne ser en anime med dybde, og som kan sætte nogle tanker i gang. Den er for folk, som værdsætter indblik i personerne, som historien handler om, og som ikke har brug for "sorte" og "hvide" personligheder. X TV er til dig der elsker dramaserier - som vil berøres af karaktererne, deres skæbner og deres relationer.