lørdag den 24. august 2013

Det skærper til for KōyōCon.

Nu er der en uges tid til, at fristen for KōyōCons tidlige betaling lukker. På den dag skal connen have modtaget pengene. Da bankerne ikke arbejder i weekenden, forstår jeg ikke helt, at man har valgt en søndag, men det skyldes nok, at det er den 1. I min verden ville det have været mere fornuftigt at give folk til den 2. – nu har folk jo reelt til den 30. Vil man være sikker på, at ens betaling går ind, inden for tidsfristen, bør man dog sætte pengene til overførsel allerede mandag eller tirsdag i næste uge.

Jeg bider meget mærke i tidspunktet for fristen for tidlig betaling, fordi der ofte plejer at strømme betalinger ind op til denne dato. Langt størstedelen af SVScons deltagere plejer i hvert fald at betale, inden fristen udløber, fordi de gerne vil spare en halvtredser.

I skrivende stund er der 39 tilmeldte og 10 betalende til KōyōCon, hvilket er foruroligende få efter min mening. Hvis jeg var arrangør for KōyōCon, ville jeg altså være lidt nervøs - i hvert fald når connen kræver 300 betalende deltagere for at kunne løbe rundt. Jeg har også talt med flere, som mener, at 300 er ret højt sat for en con i Grenå, som afholdes for første gang.
Ud fra det indtryk jeg har omkring kendskabet til KōyōCons eksistens i fanmiljøet, må jeg desværre give dem ret. Jeg hører meget få tale om KōyōCon - og endnu færre tale om at tage af sted. De personer, jeg kender, der er involveret i connen, skriver heller ikke ligefrem meget om den på deres egne private Facebook timelines. Generelt virker det til, at der ikke bliver gjort særlig meget for at udbrede kendskabet til connen - det når i hvert fald sjældent frem til mig, og jeg har endda liket Facebooksiden.
KōyōCon havde dog et Fan event til SVScon, men umiddelbart virker det ikke til at have været særlig effektivt. Måske det kunne åbne fleres øjne, hvis der var noget lignende til Genki, da vi nu er tættere på connen, og der rent faktisk er steder, man kan henvise til med mere info. Jeg har dog ingen anelse om, om KōyōCon vil være synligt til stede til Genki.

Der er sikkert nogle, der vil sige, at hvis man kan få folk til en con i Herning, kan man også få folk til con i Grenå. Det vil jeg da gerne give dem ret i. Man skal dog også huske på, at SVScon ikke altid har trukket 1000 deltagere. Da SVScon startede i 2008, kom der kun 180 til den første con - og den eneste anden con på daværende tidspunkt var J-Popcon - Genki kom dog hurtigt til efter SVScon. Generelt var der dog bare ikke særlig mange samlingssteder i fanmiljøet dengang sammenlignet med i dag.

For KōyōCons egen skyld så håber jeg, at de har fastsat sig nogle økonomiske milepæle, så de ikke pludselig står med udgifter til en con, der kræver 300 deltagere, hvor der så møder under 100 op.
Jeg ønsker på ingen måde at skyde denne nye con i sænk. Jeg vil bare gerne påpege, at hvis man ikke vil lide et økonomisk underskud, er man nød til at være realistisk i sin planlægning og budgettering. Til SVScon underbudgetterer vi altid i første omgang. Når vi så nærmer os udløbet af fristen for tidlig betaling, og vi begynder at have et bedre indblik i deltagerantallet, retter vi så budgettet til.

Nogle gange gælder det dog også bare om at klø på og tro på det! Det vigtige er så at få andre overbevist om, at man laver et fedt arrangement - og i det hele taget få fortalt at arrangementet eksisterer.

1 kommentar:

  1. Helt enig. Når man starter noget nyt skal man være realistisk for at de økonomiske mål bliver overholdt. Det lyder ikke som voldsomme realistiske tanker i mine øjne med 300 som minimum, og slet ikke når de ikke breder budskabet. Vil sige at have mange congængere på min facebook og har kun hørt om connen her i gennem. Det skulle ikke gerne være muligt og misse, så bruger de måske de forkerte kanaler. Jeg håber folk i Århus by har hørt meget mere om det. Selv hvis man ikke bryder sig om det kræver nye ting lidt aggressiv promovering. Kan man ikke lide det bør man nok heller ikke starte noget nyt der kræver det :P

    SvarSlet