lørdag den 26. oktober 2013

EuroCosplay countdown: ca. 7 timer

Så er det i dag, at EuroCosplay løber af stablen i Excel London til MCM London Comic Con. Tidligere på ugen bragte jeg et interview med Anne Søndergaard, som er Danmarks ene repræsentant. Den anden er Emma Mai Petersen, som kvalificerede sig med sit Kida cosplay fra Atlantis under J-Popcon. Da Emma er skribent på DKos, regner jeg med, at I vil kunne læse en masse om hendes tur i næste udgave, så jeg har valgt ikke at tage kontakt til hende omkring et interview til bloggen. Jeg vil dog gerne ønske dem begge to rigtig meget held og lykke i dagens konkurrence - eller måske man burde sige "knæk og bræk". 

I år er der over 40 solo cosplayere fra 26 forskellige lande med til EuroCosplay. Man kan se billeder af alle repræsentanterne på EuroCosplays Facebookside. Nogle repræsentanter vælger at genbruge deres kostume, men en lang række vælger faktisk at lave et helt nyt til EuroCosplay. Jeg forestiller mig, at det også afhænger af, hvor meget tid de har imellem deres egen kvalifikation og EuroCosplay. Både Anne og Emma har lavet et nyt cosplay. EuroCosplay lægger mest vægt på kostumedelen, men at lave et godt act kan være det, der hiver sejren hjem. 
Efter min mening handler EuroCosplay dog lige så meget om at vise, hvad cosplay er i de forskellige lande. I Danmark betyder act-delen meget, så jeg håber, at både Anne og Emma også har lagt noget vægt der. 
Scenens udformning til EuroCosplay lægger dog meget op til catwalk og prop-fremvisning, hvilket også er det eneste nogle repræsentanter bruger deres scenetid på - nogle af dem fordi de simpelthen ikke er i stand til mere end at gå frem og tilbage i deres cosplay. I mine øjne er EuroCosplay mere en cosplaykonkurrence end et cosplayshow. Der er en masse flotte og imponerende kostumer at se på, men jeg har set flere gode acts til et dansk cosplayshow end til et EuroCosplay, må jeg nok indrømme - men det er selvfølgelig også nemmere at lave et godt act, når man er flere på scenen.

Til EuroCosplay uddeles der en samlet 1., 2. og 3. plads. Der er ingen kategorier, som vi ser det til danske cosplayshows. Dommerne giver hver deltager point, som så lægges sammen, hvilket sparer en masse voteringstid men også begrænser fleksibiliteten. Dommerne diskuterer så også kun de deltagere med flest point, og måske endda kun ved pointlighed. Repræsentanterne går på scenen kl. 19 i aften dansk tid (kl. 18. lokal tid), men hele dagen i dag optil bruger dommerne på at interviewe repræsentanterne og inspicere disses kostumer. Dermed er de første point højst sandsynligt givet ud, inden tilskuerne får lov at se noget som helst. Disse point rettes dog sikkert til efter endt sceneoptræden, da der kan ske ting og sager med cosplayet på scenen. F.eks. kan nogle props vise sig ikke at være så holdbare, som først antaget. 
Hvis nogen skulle være interesserede, så har EuroCosplay lagt pointlisten fra 2012 på sin Facebookside. Sidste år kom Danmarks repræsentanter ind på henholdsvis en 19. plads med 118 point og en 34. plads med 97 point ud af 40 deltagere. Vinderen fra Holland scorede 137,5 point - to mere end 2. og 3. pladsen, hvor dommerne så må have været i forhandlinger omkring, hvem der skulle være nr. 2 og nr. 3. Har du lyst til at se eller gense EuroCosplay fra de sidste to år, kan du gøre det på deres Youtube kanal. Det fra 2010 kan findes i bidder på en privat Youtube kanal.

2 kommentarer:

  1. Det bliver super spændende. Man kan se livestream af showet her: http://www.mcmbuzz.com/eurocosplay2013/

    Glæder mig til at se hvad pigerne deltager med af kostumer til ECC.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for linket, jeg kunne umiddelbart ikke selv finde det, da jeg postede blogindlægget.

      Slet